.
آلبوم ایران من
مراسم رونمایی از آلبوم ایران من با صدای همایون شجریان و موسیقی سهراب پورناظری
خواننده: 
تهیه کننده: 
سایت موسیقی ما
تصویر: 
فراز فتحی
تدوین: 
فراز فتحی
plays 255322
موسیقی ما - مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «ایران من» با آواز همایون شجریان و آهنگسازی «سهراب پورناظری» شب گذشته در تالار وحدت تهران با اجرای «مهدی پاکدل» و با حضور مهمانانی چون کیخسرو پورناظری، جعفر پناهی، حسین رضایی‌نیا، حمید نعمت‌الله و... برگزار شد.

امیرحسین ماحوزی - ادیب - در ابتدای این مراسم اظهار کرد: «آغاز پروژه سی برای من تولد دوباره «گوسان»ها بود که روایت‌گران داستان سرزمین‌شان با نوای خوش بودند. از همان آغاز مهم‌ترین دشواری پروژه پیدا کردن داستان محوری اساسی بود. ما می‌دانستیم مهر کلیدواژه مرکزی ستون فرهنگی ایران است و از این رو می‌دانستیم عاشقانه‌ترین داستان زال و رودابه است. رستم از خردسالی نگاه‌بان آریایی‌ها می‌شود. او خیلی کوچک است که تصمیم می‌گیرد ایران را حفظ کند. در نهایت در مرکز شاهنامه با عشق عمیقی روبه‌رو می‌شود و فرزند عزیزش با سپاه دشمن به ایران تاخته است. او مهر میهن را برمی‌گزیند زیرا می‌داند فرزندش در شرایطی که بی‌هویت شده نمی‌تواند شادی را تجربه کند. رستم از آشنایی عمیق با فرزندش بیگانگی می‌جوید. رستم بعد از حفظ میهن تازه می‌تواند صدای فرزندش را بشنود. فقط پنج با نام از عشق است و بیشتر از مهر استفاده می‌کند.»

در ادامه‌ی این مراسم «سهراب پورناظری» درباره‌ی روندِ انتشارِ این اثر سخن گفت و «ایران من» را سنگین‌ترین اثری دانست که در طول 20 سال فعالیتِ هنری خویش آن را خلق کرده است: «وسواسِ بسیاری که به خاطر تعلقِ خاطر به این اثر داشتم، سببِ‌ تاخیر در انتشارِ آن شد. این اثر در ایران، ترکیه و کانادا ضبط شد  و برای آن بیش از دویست ساعت وقت گذاشتیم. در تمام این سال‌ها مهم‌ترین انگیزه و عشقِ‌ من سرزمین‌ام بوده است و با وجود تمام سختی‌هایی که فعالیت هنری در ایران دارد، تلاش کردیم اثری شایسته منتشر کنیم؛ هرچند مثلِ همیشه «همایون شجریان»  پشتوانه بزرگی برای من بود.»

این آهنگسازِ جوان ادامه داد: «ما سعی کردیم موسیقی ایران، این غنیمت و گنج هنری را به شکلی ارائه کنیم که مردم با آن ارتباط برقرار کنند؛ هر چند حدس می‌زدیم که هجمه‌های بسیاری برای آن شکل گیرد؛ اما مخاطبان بزرگ‌ترین پشتیبانِ ما بودند، همان کسانی که این کار را دوست دارند و زمزمه‌اش می‌کنند.»

او درباره‌ی کنسرت- نمایش «سی» نیز گفت: «برای به ثمر رساندنِ آن پروژه به تمامی ما بسیار سخت گذشت؛ اما به وسیله‌ی آن راهی باز شد که قطعا ثمراتِ خوشی برای هنر ایران دارد و تجربه‌هایی به دست آمد که بسیار پراهمیت است؛ آن پروژه دستاوردهایی را به همراه داشت که هنر می‌تواند از آن منتفع شود. امیدوارم این روزگار هر چه زودتر خوشرنگ‌تر شود و «ایران من» دل شما را خوش‌تر کند.»



او به این مساله اشاره کرد که انتشارِ آلبوم در شرایط کنونی اگرچه نفع مالی ندارد؛ اما نشانه‌ی عشق خالقانِ آن به مردم است: «برادرم تهمورس در تمام این آثار کمک بسیاری به ما کرد؛ همچنین وقتی در پانزده سالگی برای اولین بار در تالار وحدت تهران روی صحنه رفتم،‌«همایون»‌جان ما را همراهی می‌کرد و علاوه بر آن توانستم از موهبت و لطفِ استاد شجریان نیز بهره‌مند شوم. پشتوانه‌ای مانند ایشان در این روزها برای ما خیلی کارساز است. و من این سعادت را داشتم تا از استاد شجریان، پدرم، برادرم و همایون شجریان بسیار بیاموزم؛ ما در این سال‌ها کارهای بسیاری کردیم و دشنام‌های بسیار شنیدیم؛ اما «همایون» در تمامِ اینها کنارِ من بود و امیدوارم بتواند سال‌های سال بتواند برای موسیقی ایران پرچم‌داری کند.»‌

در ادامه‌ی مراسم «همایون شجریان» - خواننده‌ی صاحب سبکِ موسیقی ایرانی- سخنانی را مطرح کرد: «فکر می‌کنم تا چند ماه دیگر وسواس‌های سهراب درباره این آلبوم می‌توانست وجود داشته باشد. در کنار سهراب و تهمورس بودن تجربه شیرینی بود. امیدوارم در آینده تجربه‌های متفاوتی داشته باشیم. در این آلبوم از نوازندگان ارمنی و ترک استفاده شده که ریشه‌های زیادی با هم داریم. در کنسرت سی که این آلبوم ترکیبی از کنسرت سی و کنسرت ایران من است. من آواز «من کجا باران کجا» را بر اساس آواز استاد کریمخانی تنظیم کردم. چندین سال قبل که صدای او را شنیدم مبهوت شدم و کارهای او را دنبال کردم و آوازی را طراحی کردم بر اساس قواعدی که ایشان آواز خود را خوانده بودند. در ادامه استاد محمد اصفهانی وقتی ارادت من را متوجه شدند خاطره‌ای تعریف کرد از سال‌ها قبل که در شرکت ما همراه با استاد کریمخانی ملاقاتی با پدرم داشتند. پدر می‌گفت وقتی او می‌خواند تمام شیشه‌های اتاق می‌لرزید. پدر می‌گوید در سبک اوج‌خوانی باید شکلی باشد که شنونده احساس ضعف نکند و این در صدای کریمخانی مشهود است و من دوست دارم این قطعه را به ایشان تقدیم کنم. قطعه «خوب شد» بر عکس آواز قبلی است و فقط یک قسمت اوج دارد. دو قطعه دیگر بر اساس سبک و شیوه زندگی پرویز مشکاتیان ساخته شده است. قطعه ایران من سه بخش دارد بخشی تصنیف میهنی است که خواننده باید خودش را وفق بدهد در بخشی پر احساس می‌شود و بخشی با اثر مرغ سحر پیوند می‌خورد. همچنین دلنیا آرام خواننده خیلی خوبی است و مطابق استانداردهای جهانی آواز می‌خواند.»

او همچنین از پیگیری خودش، دفتر موسیقی و شهرداری برای پیگیری کنسرتِ خیابانی خود سخن گفت و در پایان یادِ پدر را زنده کرد: «وقتی پا به صحنه می‌گذارم محال است یاد پدرم نباشد.»
 
باطل‌کردنِ تمبر بخش دیگر این مراسم بود؛ «ایران من» از ۱۲ شهریور به همراه این تمبر برای کسانی که از طریقِ یک سامانه آن را خریداری می‌کنند، عرضه خواهد شد. بخش پایانی این مراسم اجرای زنده قطعه «ایران من» بود.

در ادامه‌ی جلسه‌ی نشست پرسش و پاسخ با حضور «همایون شجریان» و «سهراب پورناظری» برگزار شد و «همایون» درباره‌ی وضعیتِ سلامتی استاد محمدرضا شجریان توضیح داد: «نکته جالبی که طی ماه‌های اخیر برایم جالب بود اینکه همواره روال منظمی درباره شایعه‌های پیرامون وخامت حال پدر مطرح می شود که من نیز بارها گفته‌ام گزارش حال پدر را خودم و رایان عزیز به مردم ارائه می دهیم. به هر حال اوضاع جسمانی پدر کماکان مانند قبل بوده و فعلا در وضعیت ثبات هستند. البته چندی قبل برای بررسی و انجام برخی آزمایشات به بیمارستان مراجعه کرده بودند اما باید بگویم حال پدرم در وضعیت قبلی قرار دارد.»

او همچنین درباره‌ی لغو کنسرتِ «سی» به دلیلِ وضعیتِ اقتصادی این روزها گفت: «در متنی که برای پروژه «سی» منتشر کردیم می‌خواستیم این پیام را منتشر کنیم که حالِ ما هم خوب نیست؛ در آن متن مطرح شد که اگر وضعیت معیشتی مردم بهتر باشد نسبت به اجرای آن اقدام می‌کنیم، هر چند در شرایط کنونی نیز نسبت به داشتنِ مخاطب مشکلی نداشتیم و مخاطبان عزیز همواره به ما لطف داشته‌اند و نگرانِ فروش بلیت نبودیم.»

سهراب پورناظری هم در تایید صحبت های همایون شجریان بیان کرد: «دلایلی که همایون عزیز درباره آنها صحبت کرد قطعا مورد تایید من نیز هست؛ اما مساله اینجاست که اگر در این شرایط هم به اجرای برنامه می‌پرداختیم؛ حتما دوستانِ منتقد این مساله را بیان می‌کردند که چرا در شرایط فعلی دست به این کار زده‌ایم. به هرحال آرزوی ما این است روزی همه نه در مقابل هم بلکه در کنار هم باشیم و این موضوع نیازمند حمایت از یکدیگر است که امیدوارم روزی محقق شود.»

«همایون شجریان» همچنین درباره‌ی پیشنهاد کنسرتِ خیابانی‌اش گفت: «من خیلی متخصص برگزاری و نحوه مدیریت اجرایی کنسرت خیابانی نیستم. فقط این را می‌توانم بگویم که در این طرف آمادگی برای هرآنچه لازم است که از طرف یک گروه هنری شکل بگیرد، آماده اجراست. پس می ماند آن طرف که یک تیم اجرایی قوی بتواند از پس جمعیت انبوه برگزاری کنسرت خیابانی بربیاید و درباره نحوه صدور مجوز و مسائلی از این دست اقدامات لازم را انجام دهد. ما در این زمینه منتظر پاسخ نهایی مبنی بر نحوه توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران هستیم که بتوانیم در این زمینه برنامه ریزی لازم را انجام دهیم.»
 
او ادامه داد:‌«من همیشه در زندگی ام صادق بوده و هستم و هیچ وقت هم حرکتی را انجام ندادم که جور دیگری به آن نگاه شود و یا پشت ماجرا مساله دیگری نهفته باشد. من درباره پیشنهاد برگزاری کنسرت خیابانی آنچه را از دستم برمی‌آید اعلام کردم؛ فکر می‌کنم این پیشنهاد کاری شدنی است؛ پس تصمیم گرفتم آن را انجام دهم؛ اگرچه همه می‌دانیم مهیا کردن یک کنسرت خیابانی کار بسیار سختی است؛ اما با درایت و مدیریت در برخی موارد می‌تواند به درست ترین شکل ممکن که هزینه ای هم برای مدیران اجرایی ندارد، برگزار شود.»

سهراب پورناظری نیز پس از صحبت های شجریان در این بخش اضافه کرد: «اگر بخش مدیریتی ما بخواهد این کنسرت ها برگزار شود قطعا برگزار می شود و اگر هم نخواهد به طور طبیعی انتظاری برای برگزاری آن نیست. ضمن اینکه ما در طول سال مراسم و اجتماعات بسیار گسترده ای از سوی مردم از جمله راهپیمایی ۲۲ بهمن داریم که بدون هیچ مشکلی با مدیریت برگزار می شود، پس چنین برنامه‌ایی نیز می تواند در قالب گسترده خود با شور و هیجان مردم به خوبی برگزار شود، به هر حال این پیشنهاد در فضایی مطرح می شود که همه دلمان می خواهد مردم در این شرایط اقتصادی سخت شاد شوند. حتی همین الان ما آماده ایم در تمامی شهرهای کشور در صورت فراهم شدن شرایط همین کنسرت های خیابانی را برگزار کرده و هیچ محدودیتی هم در این زمینه نداشته باشیم.  قطعا کنار خیابان ساز زدن برای من و همایون و خیلی از هنرمندان جذاب است. شما مطمئن باشید این کارها به  صرف ایراد شعار تبلیغاتی نیست. نکته دیگر اینکه رابط ملت ایران با خانواده شجریان مشخص است پس نباید مرزها را شکست زیرا این هنرمندان هیچ نیازی به تبلیغات ندارند.»

همایون شجریان در سخنانی ادامه داد: «من امیدوارم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران که هر ۲ نهاد آمادگی خود را برای برگزاری کنسرت اعلام کرده اند، چیزی باعث توقف کار نشود. به هر حال من چند سال پیش هم قرار بود کنسرتی را در مناطق جنوبی شهر تهران برگزار کنم حتی در این زمینه پیشنهاداتی هم ارائه دادم اما متاسفانه محقق نشد.»‌

فرزندِ خسروی آواز درباره‌ی سرنوشت آلبوم مشترک خود با علیرضا قربانی به آهنگسازی مهیارعلیزاده گفت:« این آلبوم قرار بود بیش از هشت ماه پیش در بازار موسیقی منتشر شود، حتی قرار بود یک قطعه مشترک دیگر نیز توسط علیرضا قربانی عزیز و من تولید شود که این موضوع اتفاق نیفتاد؛ اما به هر صورت فقط می توانم به این موضوع اشاره که این آلبوم نیز تا چند ماه آینده در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.»

سهراب پورناظری هم بعد ازصحبت های شجریان در پاسخ به پرسشی در همین ارتباط مبنی برطولانی شدن فعالیت مشترک او با همایون شجریان تصریح کرد: «علاقه‌مندان موسیقی می‌دانند که بعد از انتشار آلبوم «رگ خواب»  کارهای دیگری از همایون شجریان با آهنگسازی هنرمندان دیگر هم در بازار منتشر شد؛ اما من امیدوارم این همکاری همچنان ادامه داشته باشد.»

او همچنین ادامه داد: «آوازهای ما از نظر پایه به موسیقی ایرانی وصل بوده است. هجمه‌هایی که به موسیقی ما شده بیشتر به دلیل دیده شدن این آثار است. ما باید با هم همراه شویم و اعتماد کنیم که از این موسیقی لذت می بریم.»‌

«سهراب پورناظری» همچنین در پایانِ این نشست اعلام کرد: «سال‌هاست صداوسیما بدون اجازه آثار ما را پخش می‌کند؛ اما این سازمان اجازه ندارد دخل و تصرفی روی قطعه ایران‌من داشته باشد و هر طور می خواهد از آن استفاده کند.»‌
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


دیدگاه‌ها

پنجشنبه 25 مرداد 1397 - 20:58

وقت بخیر ممنون از زحمات شما ولی ویدیو مشکل داره یعنی به 30 ثانیه نرسیده قطع میشه هم تو مرورگر و هم بصورت دانلود شده و پخش در پلیر و اینکه با هر کیفیتی میخوای دانلود کنی یک حجم هست..در کل خرابه دیگه...مرسی

جمعه 26 مرداد 1397 - 16:06

درود فراوان
متاسفانه ویدیو مشکل داره... اگه ممکنه یررسی نمایید...

جمعه 26 مرداد 1397 - 19:18

ویدیو متاسفانه خراب هست

جمعه 26 مرداد 1397 - 20:30

درود
این ویدیو مشکل داره
لطفا بررسی کنید

دوشنبه 5 شهریور 1397 - 13:42

حامد همایون

پنجشنبه 8 شهریور 1397 - 23:38

دورود به حدف شما ودیو مشکل دارد برسی نماید تاران

افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
2 + 15 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو آلبوم ایران من از سایت موسیقی ما | موسیقی ما