برنامه یاد بعضی نفرات
 
با آواز امیر محمد تفتی و رهبری اسماعیل واثقی
«کیه کیه در می‌زنه» و «بت چین» با ارکستر ملی اجرا می‌شود
موسیقی ما - ارکستر ملی ایران با رهبر میهمان «اسماعیل واثقی» و خوانندگی امیر محمد تفتی 29 مردادماه ساعت 21:30 در تالار وحدت به اجرای برنامه می‌پردازد. در این اجرا قطعات اورتور جهان پهلوان، چهار مضراب برای دو سنتور و ارکستر و فانتزی برای تار و ارکستر با آهنگسازی و تنظیم اسماعیل واثقی، قرار و اختیار دل و ماتم سرو به آهنگسازی عارف قزوینی و تنظیم اسماعیل واثقی، کیه کیه در می‌زنه، شیوه نوشین لبان، زلف شکن شکن، شب مهتاب، تمنای دل، بت چین به آهنگسازی شیدا و تنظیم اسماعیل واثقی توسط نوازندگان ارکستر نواخته می‌شود.

اسماعیل واثقی در سال ۱۳۲۵ در تبریز متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در تهران به پایان رساند، پس از ورود به هنرستان موسیقی ساز سنتور را نزد حسین ملک، ارفع اطرایی، محمد حیدری، فرامرز پایورادامه داد و هم زمان ساز تنبک را نزد حسین تهرانی و محمد اسماعیلی فرا گرفت؛ او در رشته آهنگسازی وارد دانشکده موسیقی هنرهای زیبای تهران شد و از محضر اساتیدی چون هرمز فرهت، محمد تقی مسعودیه، علیرضا مشایخی ، توماس کریستین داوید بهره برد .

واثقی برای ادامه تحصیل به اتریش رفت و در رشته آهنگسازی ازآکادمی وین فارغ التحصیل شد؛ او از بدو ورود به موسیقی با علاقه خاصی که به آهنگسازی داشت قطعات مختلفی می‌ساخت که می‌توان به نمونه‌هایی از قبیل تنظیم تصنیف‌های عارف و شیدا با صدای سیما مافیها، چهار مضراب برای دو سنتور و ارکستر، قطعه ای برای ورزش مدارس، موسیقی ضمیمه‌ی قصه‌های صبحی، آلبو‌م‌‌های کوچه و آفتاب خوبان نام برد، او در دوره اقامتش در اتریش تا کنون به صورت رسمی در ۲۸۰۰ کنسرت در سراسر دنیا با ساز سنتور، تنبک و دیگر سازهای کوبه ای به همراه گروه های مختلف موسیقی به ویژه با گروه Clemencic consort به سرپرستی Rene Clemencic و چندین کنسرت با یویوما به عنوان سولیست همراه با ارکسترناسیونال فرانسه و کنسرت های جاده ابریشم حضور داشته است.

او در سال ۲۰۰۹ میلادی به دلیل ۳۳ سال فعالیت آموزشی و برگزاری کنسرت های آموزشی برای کودکان و نوجوانان در استان تیرول اتریش به همراه رنه کلمنچیج عنوان پروفسوری را از طرف وزارت فرهنگ اتریش دریافت کرد.  

آخرین اثر اسماعیل واثقی، قطعه موزیکالی است بر روی منظومه ویس و رامین سروده ی فخرالدین اسعد گرگانی، که در سال ۲۰۱۵ در سالن کنسرت هاوس وین با گروهی از سازها و آواز ایرانی اجرا شد.

در این اجرا امیر محمد تفتی به عنوان خواننده حضور دارد . امیر تفتی در بهمن ماه ۱۳۴۸ در شهر یزد متولد شد. او از کودکی موسیقی را نزد پدرش و تنی چند از اساتید موسیقی از جمله اصغرحسینی ادامه داد و گوشه‌های آوازی و تصانیف را آموخت که حاصلش کسب مقام اول کشوری در اردوهای رامسر و نیشابور بود. با ورود به دانشگاه تمرینات مستمر و منظم خود را ادامه داد و در مسابقات موسیقی دانشجویان در میان برگزیدگان رشته ی آواز جای گرفت. پس از فارغ التحصیلی به تهران مهاجرت کرد و حدود دو سال در محضر استاد مجید کیانی ردیف مرحوم دوامی را فرا گرفت.

تفتی ضمن پژوهش و تحقیق در زمینه ی فلسفه ی هنر، تاریخ، عرفان و ادبیات ایران، به مدت ۱۰ سال در مجالست و موانست با استاد فقید پرویز مشکاتیان توانست مباحث مختلف موسیقی و به خصوص مبحث تلفیق شعر و موسیقی را درک و دریافت نماید. همچنین به دلیل علاقه اش به ادبیات توانست در این رشته مدرک کارشناسی ارشد دریافت نماید . از فعالیت های او در عرصه موسیقی: کنسرت هایی با گروه عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان، اجرای برنامه با گروه وزیری به سرپرستی کیوان ساکت، اجرای برنامه هایی با گروه قمر به سرپرستی نوید دهقان، اجرای برنامه در دومین جشنواره ی فرهنگی هنری ایران در بریتانیا،اجرای برنامه در کنگره ی بین المللی امیر خسرو دهلوی و بیدل در هند و ایران، همچنین کنسرت های متعدد دیگر در داخل و خارج از کشور.

او تاکنون توانسته ۷ آلبوم موسیقی روانه بازار کند با نام های سبز جاودان به آهنگسازی نوید دهقان، رمز مستی با تنظیم بهرام ساعد، نای شکسته و شهر بی صدا به آهنگسازی و تنظیم کیوان ساکت، بی برگی با تنظیم پویا سرایی، پرواز چه سازم با تنظیم بهزاد عبدی، راز آواز با تنظیم شروین مهاجر و همچنین آلبوم های با نام های رسم تو افروختن با تنظیم حامد فکوری، دگر هیچ با آهنگسازی وی و شیدا تر از عارف با تنظیم اسماعیل واثقی آماده انتشار دارد.
علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند .
تاریخ انتشار : شنبه 6 مرداد 1397 - 11:59

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «کیه کیه در می‌زنه» و «بت چین» با ارکستر ملی اجرا می‌شود | موسیقی ما