برنامه یاد بعضی نفرات
 
حاشیه نگاری کنسرت پرطرفدار پیانیست فرانسوی در سالن وزرات کشور
شش شب اجرای «ریچارد کلایدرمن» در تهران
موسیقی ما – شش شب اجرای ریچارد کلایدرمن در حالی در تهران روی صحنه رفت و با استقبال دوستداران موسیقی رو به رو شد که اجرای برنامه این هنرمند جهانی اتفاقات و جریان‌های خبری فراوانی را به همراه داشت.

به گزارش «موسیقی ما»، پیانیست سرشناس فرانسوی تیرماه امسال پس از حرف و حدیث‌های فراوان سرانجام روی صحنه رفت و برگزاری شش شب اجرای برنامه در بزرگترین سالن کنسرت ایران و میزبانی نزدیک به هجده هزار نفر باعث شد این کنسرت درتیررس رسانه‌های داخلی باشد و نقطه نظرات و نقدهای مختلفی را باعث شود.
 
  • * رضا تاجبخش: ساده نوازی کلایدرمن سبب شده آثار او برای کسانی که نگاه تخصصی به موسیقی دارند زیبا و حتی تأثیرگذار باشد
روزنامه ایران در نخستین گزارشی که از اجرای کلایدرمن در ایران در شماره چهار تیرماه منتشر کرد، درباره این اجرا نوشت: «کلایدرمن با چهره‌ای مهربان و لبخندهایی که پس از هر اجرایش نثارمخاطبان می‌کرد، آنچنان با ذوق و اشتیاق می‌نواخت گویا این قطعات درلحظه خلق شده است و بعد ازهر اجرا برای مخاطبان ایرانی‌اش تمام قد ادای احترام می‌کرد و حاضران نیز با وجود آنکه بروشوری از قطعات برای آنها تعبیه نشده بود با تشویق‌های پی در پی ریچارد کلایدرمن را همراهی می‌کردند و بعضاً برخی از آثارآشنا جذابیت بیشتری برای آنها داشت مانند «قطعه تایتانیک» یا موسیقی فیلم‌هایی چون «جیمزباند»، «مأموریت غیرممکن»، «لئون»و... اما بخش ویژه این کنسرت اجرای قطعه«ای ایران» با پیانونوازی ریچارد کلایدرمن بود؛ اجرایی که حاضران در سالن ایستاده آن را زمزمه کردند و در ادامه با تشویق‌های بسیار کمال قدردانی خود را نسبت به این آهنگساز ادا نمودند.از دیگر نکات جالب این برنامه تقدیم پارتیتوریا برگه‌های نت به مخاطبان بویژه کم سن و سال‌ها بود که درخلال برنامه صورت گرفت. رضا تاجبخش آهنگساز، تنظیم‌کننده ونوازنده پیانو ایرانی که از میهمانان اجرای شب دوم کنسرت کلایدرمن بود درگفت‌و‌گو با «ایران» گفت: ای کاش درسال‌های گذشته این اتفاقات انجام می‌گرفت. متأسفانه یک تعداد افراد بدون آگاهی اظهار نظر و دخالت کردند و موجب کدورت و زیر سؤال بردن فرهنگ ایران شدند ،اما خدا را شکر با همکاری مسئولان آگاه در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و وزارت امورخارجه سرانجام این اجرا صورت گرفت. تاجبخش سادگی دراجرا را مشخصه کار کلایدرمن عنوان کرد و افزود: این ساده نوازی سبب شده آثار او برای کسانی که نگاه تخصصی به موسیقی دارند زیبا و حتی تأثیرگذار باشد. البته این ویژگی درهنرمندان ایرانی هم وجود دارد اما بیشتردرگیر تکنیک شده‌ایم ولی به زمان خود و فراهم شدن شرایط فرهنگی این اتفاق خواهد افتاد و آرام آرام به سمت سادگی و روانی درکارخواهیم رفت.»
 
  • * شب ایرانی کلایدرمن
روزنامه شرق نیز در گزارشی که از کنسرت این هنرمند در تاریخ چهارم تیرماه منتشر کرد، درباره نوستالژی ذهنی ایرانی‌ها از این هنرمند نوشت: «کلایدرمن سال‌هاست که برای ایرانیان چهره‌ای نام‌آشناست و بسیاری با آلبوم‌ها و قطعات موسیقایی‌اش آشنا هستند. بنابراین آمدن او برای ما می‌تواند بسیار جذاب و حتی خوش‌یمن باشد؛ ازاین‌رو که داشته‌های بسیاری را می‌تواند به ما بدهد. هنوز خاطره آهنگ‌های ریچارد کلایدرمن از ذهن ایرانی‌ها پاک نشده است. سال‌های میانی دهه 60 شمسی بود که این نوازنده فرانسوی با قطعات ساده، اما گیرای خود، بازار نوارهای کاستِ بی‌کلام را قبضه کرد. سیطره کلایدرمن تا سال‌های بعد هم ادامه یافت، حتی زمانی که سی‌دی‌ها وارد بازار شدند و دسترسی به اینترنت رواج پیدا کرد. مخاطبان ایرانی پس از آن هم آلبوم‌ها و قطعاتی مانند کاج نقره‌ای، ماه آتش، قلب طلایی، نامه‌ای به مادرم، خاطرات و کریسمس را از یاد نبردند. حال، سا‌ل‌ها از آن دوران پرخاطره گذشته و به نظر می‌رسد «شاهزاده عشق» (لقبی که در نیویورک به او دادند) همچنان درصدد است برای ایرانیان خاطره‌سازی کند.»
 
  • * یک استار تمام عیار
خبرگزاری صبا در گزارشی که در آن به نقاط مثبت و منفی اجرای کلایدرمن اشاره داشت، در این باره نوشت: «کلایدرمن در برقراری پل ارتباطی با مخاطبین خود استادی تمام عیار است. او تعامل حسی با تماشاگران را در خلال اجرا بخوبی بلد است. کما اینکه هر از چند گاهی پارتیتور یا برگه‌های نت هر قطعه را پس از پایان هر قطعه به یکی از تماشاگران برسم یادبود میداد. در این بین رقابت کودکانه حاضرین در سالن برای به دست آوردن این برگه‌ها در نوع خود جالب توجه بود.رپرتوار کنسرت تیرماه ریچارد کلایدرمن در تهران سالاد فصلی بود از قطعات قدیمی و جدید این هنرمند در کنار باز نوازی ها و باز تنظیمهایی که او بر روی مشهور ترین موسیقی های سینمایی از آثار سینمایی جهان انجام داده بود. قطعاتی مانند «جیمز باند» ، «سوپرمن«،«دزدان دریایی کاراییب»،«ادیسه فضایی»، «ماموریت غیرممکن»، «ادوارد دست‌قیچی»، «لئون»، «گیم آو ترونز».

این خبرگزاری در ادامه آورده: «صدا برداری ضعیف این کنسرت که خبر از ساوند چک شتابزده این کنسرت می‌داد آنگونه که باید و شاید به دل ننشست. ضعف عمده صدابرداری در صدابرداری از سازهای درامز و ویلنسل و مخصوصا گیتار آکوستیک از جمله ضعف های غیر قابل انکار صدابرداری در آن شب بخصوص بود. تا جایی که در کل کنسرت صدای ویلنسل ها و سمپلینگ های کیبورد سینتی سایزر به سختی قابل شنیدن بود.»
 
  • * ساعت‌های بی‌وزن و گرانسنگ عمر
گزارش کنسرت کلایدرمن در خبرگزاری پانا حاوی مطالب و بخش های جالبی بود که در بخشی از آن نیز آمده: «شرایط دشوار حضور هنرمندان تراز اول موسیقی دنیا در ایران باعث می‌شود موقعیت‌هایی همچون کنسرت ریچارد کلایدرمن در تهران به مجالی ارزشمند و فرصتی مغتنم برای دوستداران و فعالان این عرصه در کشور تبدیل شود؛ تا علاقه‌مندان علیرغم قیمت‌های سنگین بلیت از هرکجای این کشور پهناور رو به سوی تالار وزارت کشور آورند، تا ساعتی زیبا و خاطره انگیز را با نوای دلنشین موسیقی هنرمند مورد علاقه خود سپری کنند؛ و زندگی چیست جز برآیند همین ساعت‌های بی‌وزن و گرانسنگ عمر که خاطره می‌شوند، همچون نقاطی زرین بر دفتر عمر ناپایدار.»
 
  • * ماموریت غیرممکن
شش شب اجرای ریچارد کلایدرمن سر انجام در تهران روی صحنه رفت و با مروری جدی بر رسانه‌های داخلی می‌توان میزان واکنش‌ها به این کنسرت را به خوبی دریافت. عمده رسانه‌ها با استقبال از برگزاری این قبیل اجراها در ایران، ادامه این روند برگزاری کنسرت هنرمندانی در این سطح را به بهبود ذائقه موسیقایی مخاطبان موسیقی در کشور ربط داده‌اند. در این بین برخی رسانه‌ها نیز انتقاداتی را در خصوص گروه ارکستر و برخی موارد دیگر متوجه اجرا می‌دانستند.

مجید عبدی تهیه کننده این کنسرت در این باره معتقد است: «خوشبختانه تمام اتفاقات این کنسرت به اندازه‌ای خوی و قابل دفاع بود که انرژی خوبی از همه این اجراها گرفتیم و خوشحالیم که مورد توجه عموم مخاطبان قرار گرفته است. در یک قطعه صدای درامز به دلیل حضور نوازنده این ساز در جلوی سن و همراهی او با آقای کلایدرمن با ساز «هنگ درام» پخش شد و طبیعی ست که یک نوازنده که جزو ارکستر اختصاصی آقای کلایدرمن بود نمی توانست در یک لحظه دو ساز بزند. مخاطبان فهیم موسیقی در ایران استقبال با شکوهی از آقای کلایدرمن داشتند و این موضوع باعث شد ایشان با انرژی تمام ایران را ترک کند و حالشان خوب باشد و ماموریت غیرممکن آقای کلایدرمن که مشکلات فراوان در ایران روی صحنه رفت، سرانجام با همکاری تمام مدیران فرهنگی برگزار شد و از این موضوع احساس خوبی داریم.»

گفتنی ست گفتگوی اختصاصی سایت «موسیقی ما» با ریچارد کلایدرمن به زودی منتشر خواهد شد.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 تیر 1397 - 16:04

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شش شب اجرای «ریچارد کلایدرمن» در تهران | موسیقی ما