برنامه یاد بعضی نفرات
 
شش سال انتظار برای دیدار با نوازنده محبوب فرانسوی در تالار وزارت کشور پایان یافت
غافلگیری‌های کلایدرمن در اولین شب اجرای تهران
موسیقی ما - ریچارد کلایدرمن در نخستین شب کنسرت‌هایش در تالار وزارت کشور با قطعات و پرفورمنس دور از انتظارش تماشاگران ایرانی را غافل‌گیر کرد.

به‌ گزارش «موسیقی ما»، سرانجام نزدیک به شش سال انتظار برای دیدار ایرانی‌ها با نوازنده آشنای سال‌های دورشان به پایان رسید و ریچارد کلایدرمن به همراه ارکستر زهی و آنسامبل الکتروآکوستیکش نخستین اجرایش را با غافلگیری‌های متعدد روی صحنه تالار بزرگ وزارت کشور برد. اولین شب کنسرت در حالی آغاز شد که نسبت به سایر اجراهایی که گروه‌های غیر ایرانی در سالن وزارت کشور برگزار کرده‌اند، از نظم خوبی برخوردار بود و تماشاگران با کمترین تاخیر و عبور و مرور و مزاحمت‌های پس از آغاز اجرا مواجه بودند.

کلایدرمن که با همراهی ارکستر «ایستگاه» به سرپرستی مهدی نوروزی همان ابتدا با سه قطعه از آهنگ‌های خاطره‌انگیزش که از سال‌های دور برای ایرانیان خاطره ساخته بودند این خاطرات را برای تماشاگران زنده کرد و علاوه بر تداعی خاطرات عناصر خیال‌انگیزی و آرامش را هم به حاضران در سالن هدیه کرد. پس از پایان قطعه سوم کلایدرمن رو به حضار ابتدا به زبان فارسی سلام کرد و خوش‌آمد گفت و سپس به زبان انگلیسی ابراز امیدواری کرد شب خوب و خاطره‌انگیزی برای آنان بسازد. او در پایان این بخش از صحبت‌هایش به‌عنوان مزاح گفت: به زبان فارسی حرف زدم، به زبان انگلیسی هم سخن گفتم و حالا می‌خواهم به زبان فرانسه با شما صحبت کنم. او سپس جملاتی را به زبان فرانسه و به‌سرعت بر زبان آورد.

اجرای قطعه «ای ایران» و نقش بستن پرچک مقدس جمهوری اسلامی در سالن از پرطرفدارترین بخش‌های کنسرت بود که با استقبال دوستداران موسیقی در سالن توام شد و همه به صورت ایستاده این هنرمند را تشویق کردند.

اما دومین غافلگیری کلایدرمن زمانی بود که بعد از اجرای قطعات خاطره‌انگیز، آثاری را به اجرا گذاشت که شاید کمتر کسی انتظار آن‌ها را در این کنسرت داشت. در اواخر قطعه پنجم که در فضای جز اجرا شد کلایدرمن به‌واسطه استفاده از یکی از ادوات پرکاشن یعنی زنگ و همچنین ضرب گرفتن روی بدنه پیانویش تماشاگران را به‌وجد آورد. در قطعه ششم نوازنده درامز، ساز خود را تغییر داد و پشت هنگ‌درام نشست و با کلایدرمن به دونوازی پرداختند که در ادامه ارکستر نیز آن دو را همراهی کرد. بخش بعدی کنسرت با مقدمه‌ای همراه شد که خبر از سومین غافلگیری کنسرت یعنی اجرای سمفونی تایتانیک می‌داد. کلایدرمن با اقتباس از تم اصلی موسیقی متن فیلم تایتانیک ساخته به‌یادماندنی جیمز هورنر و ایجاد واریاسیون‌های متعدد بر روی آن، این سمفونی را شکل داده و به اتفاق ارکستر آن را اجرا کرد. اجرای بخشی از موسیقی متن فیلم‌ «سینما پارادیزو» برنامه بعدی کنسرت بود.

یکی از نکات جذاب طراحی شده برای این کنسرت پرفورمنسی بود که کلایدرمن با تعامل تماشاگران در خلال اجرا انجام می‌داد. پارتیتور یا برگه‌های نت هر قطعه در گوشه‌ای از صحنه تعبیه شده بود و پس از پایان هر قطعه پارتیتور به یکی از تماشاگران تقدیم می‌شد که رقابت برای به دست آوردن این برگه‌ها در نوع خود جالب و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید. اما دهمین قطعه برای ایرانیان رنگ و بوی دیگری داشت چرا که گوینده سالن از کلایدرمن خواست نت‌های یکی از مهم‌ترین تم‌های موسیقی ایران را از یک گوشه صحنه بردارد و این قطعه آهنی نبود جز «ای ایران» که توسط کلایدرمن و ارکستر و با همراهی پرهیجان تماشاگران به‌شکلی متفاوت اجرا شد. قطعه بعدی آهنگی بود ملهم از مایه‌های جز با ریتم‌هایی متنوع و ترکیبی که در بخش‌هایی از آن ریچارد کلایدرمن به بداهه‌نوازی می‌پرداخت.

سپس این پیانیست به تماشاگران گفت: شما حتما جیمز باند، سوپرمن، جانی دپ و دیگران را به‌خوبی می‌شناسید اما من می‌خواهم از روی این نت‌ها درباره آن‌ها با شما صحبت کنم. در ادامه صحبت‌های کلایدرمن منتخبی از خاطره‌انگیزترین تم‌های موسیقی فیلم‌های سینمای دنیا اجرا شد. «ادیسه فضایی»، «جیمز باند»، «ماموریت غیرممکن»، «ادوارد دست‌قیچی»، «لئون»، «گیم آو ترونز» و... برخی از تم‌هایی بود که توسط پیانو و ارکستر اجرا شد و تشویق شدید تماشاگران را در پی داشت.

در ادامه شش قطعه دیگر که ترکیبی بودند از قطعات پاپ مجلسی و جَز اجرا شد و پس از آن کلایدرمن درحالی‌که همچنان سرشار از انرژی نشان می‌داد گفت: من راه زیادی را از پاریس طی کردم تا به شهر زیبای شما یعنی تهران برسم اما عجیب است که خیلی سرحال هستم. دو قطعه ملودیک تنظیم شده برای پیانوی دیر پایان‌بخش برنامه شب نخست این کنسرت بود که بعد از اجرای آن‌ها ریچارد کلایدرمن به‌عنوان سخنان پایانی تصریح کرد که این اولین بار است به ایران می‌آید و اولین کنسرتش در تهران چنان برایش بی‌نظیر بوده که پیش از این فکرش را هم نمی‌کرده است. درحالی‌که آهن بدرقه برای تماشاگران پخش می‌شد تشویق بی‌امان تماشاگران باعث شد کلایدرمن و نوازندگان بار دیگر پشت سازهایشان قرار بگیرند و یک قطعه دیگر را هم به احترام این تشویق‌های بی‌امان اجرا کنند.

کنسرت ریچارد کلایدرمن به همت موسسه رویال هنر و به تهیه کنندگی مجید عبدی در تهران برگزار شد و در روزهای 2 و 3 و 6 و 7 و 8 تیرماه نیز در سالن وزارت کشور برگزار خواهد شد.
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : شنبه 2 تیر 1397 - 14:41

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود غافلگیری‌های کلایدرمن در اولین شب اجرای تهران | موسیقی ما