برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور هنرمندان سرشناس و اجرای زنده دکتر عطارد، محمدرضا مقدم و داریوش تقی‌پور
فصل جدید نشست‌های کانون ادبی زمستان آغاز شد
موسیقی ما فصل جدید نشست‌های تخصصی نقد ترانه کانون ادبی زمستان با همکاری شرکت «اکسیر نوین» آغاز شد. آیین گشایش دور جدید فعالیت‌های این مجموعه ادبی روز یکشنبه 19 فروردین با حضور جمعی از هنرمندان سرشناس و همچنین علاقه‌مندان عرصه ترانه در فرهنگسرای سرو تهران برگزار شد. در این برنامه هنرمندانی نظیر سعید دبیری، محمدرضا عقیلی، داریوش تقی‌پور، دکتر عطارد، امیر شاهرخی، تویجان نیازی، کیان مقدم، سینا بهمنش، محمدرضا مقدم، مهشاد عرب، سامی تحصیلداری، مهدی بیک‌وردی، آرش نصیری، مهدی موسوی میرکلایی، مصطفی پاریزی، علیرضا برنجی و شهریار نراقی حضور داشتند.
 
اما یکی از بخش‌های اصلی آیین گشایش فصل جدید نشست‌های تخصصی نقد ترانه اجرای موسیقی زنده بود. همانطور که در گذشته هم خوانندگان و موسیقی زنده بخش مهمی از اتفاقات هنری کانون ادبی زمستان بود. دکتر عطارد اولین خواننده‌ای بود که در این برنامه به همراه صهبا جمشیدی، نوازنده تنبک، روی صحنه رفت و اجرای خود را با یک آواز شروع کرد. «اشک لرزان» و «میگذرم تنها» هم دو قطعه دیگر او بودند که همه این کارها در دستگاه اصفهان خوانده شدند. در ادامه با حضور شعرای حاضر در جلسه، با شعرخوانی حال و هوای این برنامه را عاشقانه‌تر کردند. سپس محمدرضا مقدم سه قطعه را اجرا کرد. در پایان هم نوازندگی پیانو داریوش تقی‌پور و دکلمه شعر مهدی موسوی میرکلایی حسن ختام اجراهای این جلسه کانون ادبی زمستان بود.
 
اما سجاد عزیزی آرام پس از این برنامه یادداشتی را برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار داد و اعلام کرد:«برای نقد ترانه دانش در حوزه‌ی نقد ادبی كافی نیست و علت اینكه در کانون زمستان ترانه‌ها در یك نشست مشترک موسیقی و ادبی بررسی می‌شوند این است که اهمیت کلام در بخش ترانه ابتدا همبستگی و ارتباط با موسیقی است و اهمیت ادبیات اثر، خواهی نخواهی در مرحله بعد قرار دارد. در نشست ترانه - آواز پس اعلام فراخوان و مشخص کردن کارشناسان بخش موسیقی و ترانه، آثاری كه از قبل به صورت مكتوب فرصت ارائه شدن در نشست را احراز کرده‌اند، یكبار دیگر به صورت شفاهی توسط صاحب اثر خوانده می‌شود تا توسط كارشناسان بخش موسیقی و با نگاهی به ظرفیت‌های موسیقایی اثر، توانایی‌های متن برای ترسیم خط ملودی و درک فضای حاکم بر سبک و سیاق اثر با ابزار موسیقی تحلیل و بررسی شده و پس از اخذ امتیاز به کارگاه نقد ادبی سپرده می‌شود و ترانه‌سرایان و منتقدان ادبی متن‌ها را بر اساس ظرفیت‌های ادبی و میزان خلاقیت، مضمون و رعایت حتی الامکان قوانین ادب فارسی مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند و در پایان به آثار ارائه شده امتیازهایی داده می‌شود که در پایان ترانه‌ای كه از هر دو جهت مورد تأیید و امتیاز بیشتری به آن تعلق گرفته است برای تولید و اجرا به سرپرست و کارشناسان موسیقی آن برنامه تقدیم می‌شود. نشست های تخصصی ترانه - آواز روزهای یکشنبه هر هفته از ساعت ۱۷ در فرهنگسرای سرو برگزار می‌شود.»
 
در ادامه می‌توانید عکس‌های «مونا فاضلی» و همچنین گزارش ویدئویی «سعید عبداللهی» و «علیرضا حق‌شناس» از این برنامه را ببینید:
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردین 1397 - 19:16

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فصل جدید نشست‌های کانون ادبی زمستان آغاز شد | موسیقی ما