برنامه یاد بعضی نفرات
 
اختتامیه چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» با اتفاقات جالب توجهی برگزار شد
عاشیق‌ها به امید روزهای بهتر به خانه‌هایشان بازگشتند
موسیقی ما - شب گذشته (شنبه دوم دی) مراسم اختتامیه چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد که جمعی از معترضان فرصت را غنیمت شمرده و با اعتراض به وضعیت بیمه و حقوق بازنشستگی هنرمندان موسیقیِ نواحی، از معاونت هنری وزارت ارشاد خواستار رسیدگی به وضعیت آنها شدند.
 
این مراسم که با تقدیر از هنرمندان شرکت‌کننده در فستیوال همراه بود، با کلیپی از هنرمندان شرکت‌کننده در این دوره و نواختن سرنا و دهل توسط مصطفی بیکار و پسرش شهروز آغاز شد و در ادامه علی مغازه‌ای (دبیر هنری چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار) در ابتدای مراسم که اجرای آن به عهده محمد سلوکی بود گفت: «با وجودی که خودم زنجانی هستم و به اندازه کافی از موسیقی اقوام شمال غرب ایران اطلاعات دارم، اما باید بگویم برگزاری این رویداد موسیقایی کیفیت‌هایی را به ما ارائه داد که فکر می‌کنم خیلی از ما از آن بی‌اطلاعیم. به هر ترتیب نه به جهت این‌که ما برگزارکنندگان فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار هستیم اما باید اذعان کنم اتفاق آینه‌دار از نظر من رستاخیز موسیقی آذربایجان بود. چون علاوه ‌بر اینکه شاهد گونه‌های مختلف موسیقی آذری بودیم، هنرمندانی را در کنارمان داشتیم که برخی از آنها ۱۰ تا ۲۰ سال از موسیقی دور شده بودند، برخی از آنها دیگر نمی‌توانند فعالیت داشته باشند و برخی هم از کار افتاده‌اند.»
 
او با اشاره به مشکلات این هنرمندان ادامه داد: «تعداد زیادی از این هنرمندان بزرگ دچار گرفتاری‌های زیادی هستند که امیدوارم هرچه زودتر مشکلات آنها مرتفع شده و بتوانند دوباره در حوزه موسیقی به فعالیت مشغول باشند. این هنرمندان از موسیقی ارتزاق می‌کنند. همان موسیقی که طی سال‌های گذشته در عروسی‌ها، قهوه خانه‌ها و فضاهایی از این دست اجرا می‌شد، اما متأسفانه شرایط به گونه‌ای است که همین هنرمندان دیگر از رده خارج شده‌اند. امروزه در عروسی‌ها از ابزار موسیقی ماشینی استفاده می‌شود، قهوه‌خانه‌ها نیز کنار رفته‌اند. از طرفی برخی از فرزندان عاشیق‌ها دیگر کار پدرهایشان را دنبال نمی‌کنند.»
 
این پژوهشگر موسیقی اقوام با درخواست همراهی از وزیر تازه منتصب شده ارشاد گفت: «آیا ما دیده‌ایم که به تعداد عاشیق‌های منطقه آذربایجان هنرمند دیگری اضافه شده باشد؟ باور کنید عاشیق‌ها همین هستند که توقع زیادی هم از مسئولان ندارند. آنها به این نیاز دارند که از کمترین تسهیلات از جمله بیمه و بازنشستگی برخوردار باشند. ما از دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط همین را می‌خواهیم و از آقای حسینی و همکارانشان می‌خواهیم این عزیزان را دریابند.»
 
بعد از این صحبت‌ها عاشیق علی کریمی (نوازنده قوپوز)، اسماعیل خدایی (نوازنده بالابان) و محسن رزمی زنگ آباد (نوازنده قاوال) با اجرای عاشیقی هشترود بخش دوم مراسم را اجرا کردند.
 
سید مجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در این مراسم با قرائت دلنوشته‌ای برای قدردانی از هنرمندان موسیقی اقوام ایران گفت: «بهترین دست مریزاد به برگزارکنندگان فستیوال آینه‌دار، حضور شما است که موجب دلگرمی آنها می‌شود. من در تیر ماه سال جاری افتخار حضور در جشنواره موسیقی نواحی کرمان را داشتم و همان زمان بود که به عنوان شنونده موسیقی اقوام، احساسات خود را نوشتم که همین جا آن متن را برای شما می‌خوانم.»
 
بخش بعدی اجرای گروه رقص‌های آذری گنجلیک به سرپرستی یعقوب قهرمانی بود که یکی از پرطرفدارترین بخش‌های این مراسم بود و با اجرای رقص «یاللی» جو جالبی را در سالن به وجود آورد.
 
  • سید مجتبی حسینی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام دولت نیست!
در بخش بعدی مراسم از سید مجتبی حسینی (معاون هنری وزارت ارشاد) و علی اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) خواستند تا برای اهدای لوح و قدردانی از پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران روی سن بیایند و از عاشیق یوسف اوحانس، عاشیق الهوردی تقی‌زاده، عاشیث یارمحمد عیسی بیگلو، استاد اکبر یزدانی، عاشیق محمد علی محمودی، اوهان داودیان، محرم پیری و عشقلی سلیمی تقدیر کنند.
 
معاون ارشاد در پاسخ به پرسش تعدادی از حاضران در سالن که پیگیر موضوع بیمه هنرمندان بودند، گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام دولت نبوده و همه اختیارات را بر عهده ندارد.  به هر صورت طبق قوانین، هنرمندان بالای 50 سال نمی‌توانند بیمه تأمین اجتماعی شوند اما بیمه تکمیلی شامل حال آنها می‌شود که وزارت ارشاد آن را عملی کرد. البته در ابتدای دولت یازدهم بدهی وزارت ارشاد به تأمین اجتماعی پرداخت شد و هنرمندان از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه شدند. این در حالی است که سه طرح وزارت ارشاد شامل کمک مستمری، تکریم و گرامی داشت پیشکسوتان در حال انجام است و همچنان ادامه دارد.»
 
آیت قنبری و همراهانش گروه دیگری بودند که روی صحنه تالار وحدت حاضر شدند و به اجرای موسیقی پرداختند.
 
  • احسان رسول‌اف: شما استادان موسیقی نواحی با وجود تمام مشکلات کشور، تنها امید ما در این روزها هستید
احسان رسول‌اف (رئیس چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار) نیز در بخش دیگری از مراسم با بیان اینکه روزهای برگزاری این فستیوال برای ما جهانی دیگر است گفت: «در کنار فعالیت‌ها و رویدادهای متنوع که در این شهر برگزار می‌شود، من و گروه اجرایی جوانی که در این سال‌ها با هم کار می‌کنیم با عشق فراوان انتظار روزهای برگزاری آینه‌دار را می‌کشیم. میزبانی از استادان پیشکسوت نواحی یکی از آرزوهای ما است که تیم ما را سرپا نگه داشته است. ما در طول برگزاری آینه‌دار از تهران پر تناقض و حرف و حدیث به دنیایی می‌رویم که فکر می‌کنیم سورئالیست است.»
 
او با توجه به استقبال مخاطبان از این فستیوال گفت: «تصور می‌کنم این دوره، شما مخاطبان فهیم موسیقی نسبت به دوره‌های گذشته بهترین استقبال را از فستیوال آینه‌دار داشته‌اید و امیدواریم به واسطه این استقبال بتوانیم تمام اجراهای سال آینده را در تالار وحدت برگزار کنیم. واقعیت این است که شنیدن نام تالار وحدت انگیزه‌ای برای حضور دوستان هنرمند است و امشب این سن که 50 سالگی خود را پشت سر می‌گذارد یکی از بهترین روزهای خود را دید. به هر صورت من به نمایندگی از نسلی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کند به استادان موسیقی می‌گویم شما سرو قامت‌ها، با وجود تمام مشکلات کشور، تنها امید ما در این روزها هستید. من به نمایندگی از گروه‌های اجرایی مقابل شما سر تعظیم فرود می‌آورم و امیدوارم راه شما ادامه پیدا کند و عمری طولانی داشته باشید.»
 
سپس عاشیق محمد علی محمودی، اکبر یزدانی و یعقوب ولیزاده موسیقی قره پاپاغ نقده را روی صحنه اجرا کردند.
 
احسان رسول‌اف، علی مغازه‌ای و بهروز وجدانی در بخش بعدی برای تقدیر از هنرمندان موسیقی اقوام شمال غرب کشور روی صحنه رفتند و از استاد نعمت جوانشیر، فیروز حسین زاده، نادر قیاسی، مصطفی بیکار، ولی عبدی، عمران حیدری، آیت قنبری و عاشیق علی کریمی تقدیر کردند.
 
اختتامیه چهارمین دوره فستیوال آینه‌دار که از 29 تا 2 دی با تمرکز روی موسیقی اقوام شمال غرب ایران در تالار رودکی تهران میزبان علاقه‌مندان موسیقی نواحی بود، با اجرای گروه رقص کودکان گنجلیک به سرپرستی آسیابی به پایان رسید.
 
علی مغازه‌ای در پایان اشاره کرد که پنجمین فستیوال آینه‌دار ۱ تا ۴ آذرماه سال ۱۳۹۷ با حضور هنرمندان موسیقی اقوام سه استان گیلان، گلستان و مازندران برگزار خواهد شد.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1396 - 14:43

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود عاشیق‌ها به امید روزهای بهتر به خانه‌هایشان بازگشتند | موسیقی ما