برنامه یاد بعضی نفرات
 
​گروه دستان با خوانندگی «شهرام ناظری» به یاد زلزله‌زدگانِ غرب کشور روی صحنه رفتند
چرا پروانگان را پر شکسته است
موسیقی ما- اواخر هفته‌ی گذشته گروه «دستان» به خوانندگی «شهرام ناظری» تور اروپایی خود را در سالن باشکوه فیلارمونی کلن آلمان به یاد قربانیان زلزله کرمانشاه آغاز شد. در این اجرا، حمید متبسم (تار)، حسین بهروزی‌نیا (بربط)، سعید فرج‌پوری (کمانچه)، پژمان حدادی و بهنام سامانی (نوازندگان سازهای کوبه‌ای) حضور داشتند.

«شهرام ناظری» هفته‌ی گذشته با همراهی گروه موسیقی کامکارها،‌ اجرایی را در تالار وزارت کشور به اجرا درآورد که تمام عوایدِ آن را به زلزله‌زدگان اختضاص داد و حالا در کنسرتِ اخیرش با «دستان» نیز یاد آنان را زنده کرد. این اجرا با تصنیف «بهار غم‌زده» با شعر هوشنگ ابتهاج آغاز شد. این تصنیف از ساخته‌های «سعید فرج‌پوری» در بیات ترک بود و «شهرام ناظری» آن را به قربانیانِ زلزله‌ی اخیر تقدیم کرد: «چرا پروانگان را پر شکسته ست / چرا هر گوشه گرد غم نشسته ست؟ / چه درد است این، چه درد است این، چه درد است / که در گلزار ما این فتنه کرده ست؟ / چرا مطرب نمی‌خواند سرودی / چرا ساقی نمی‌گوید درودی؟»

بعد از آن ساز و آوازی در بیاتِ ترک به اجرا درآمد. «آوای موج» در دشتی با شعری از «عراقی» از دیگر قطعاتِ این کنسرت بود:‌ «نخستین باده کندر جام کردند / ز چشم مست ساقی وام کردند / چو با خود یافتند اهل طرب را / شراب بیخودی در جام کردند»‌

در بخشِ دوم کنسرت او به همراه سه‌تار خود قطعه‌ی معروف «پیدا شدم پیدا شدم،  پیدای ناپیدا شدم» را به اجرا درآورد و بعد از آن به یاد قربانیان زمین‌لرزه کردستان کردی خواند. دونوازی حسین بهروزنیا (بربط) و حمید متبسم (تار) از دیگر قطعاتِ این کنسرت بود؛ بعد از آن «سعید فرج‌پوری» نیز به جمع‌شان اضافه شد، دونوازی پرکاشن پژمان حدادی و بهنام سامانی نیز در این برنامه اجرا شد. «ناظری» و دستان پس از آن ترانه‌ای جهرمی خواند: «مو همدم تو / تو گل نرگسی مو شبنم تو.» پس از آن ترانه‌ی فولکلوریک کردی «اسمر اسمر» اجرا شد.

«شهرام ناظری» بار دیگر بعد از سال‌ها با گروه موسیقی «دستان» همکاری می‌کند. بخشی از قطعاتِ این کنسرت از ساخته‌های «سعید فرج‌پوری» است و علاوه بر آن، دستان بخش‌هایی را نیز به صورت سازی برگزار می‌کند و تعدادی از قطعاتِ خاطره‌انگیزِ این خواننده که پیش از این همراه با گروه دستان اجرا شده بود نیز روی صحنه خواهد رفت. احتمال دارد این برنامه در ایران نیز برگزار شود. آخرین اجرای گروه موسیقی دستان در ایران «میخانه خاموش» با صدای «سالار عقیلی» بود که در تهران و همچنین تعدادی از شهرستان‌ها چون شیراز به اجرا درآمد.  در این میان البته اعضای گروه خود به شکل جداگانه برنامه‌هایی در ایران داشتند که از جمله‌ی آن می‌توان کنسرت‌های «حمید متبسم»، «پژمان حدادی»، «حسین بهروزی‌نیا»‌ و همچنین «سعید فرج‌پوری» را مثال زد.

«دستان» پیش از این همکاری‌های متعددی با شوالیه‌ی آواز ایران داشته است که شروعِ آن با «ساز و آواز نو» بوده است. «سفر به دیگر سو» نیز همکاری دیگری از این گروهِ شناخته شده‌ی موسیقی ایران به همراه «ناظری» است. این اثر «ضبط اجرای زندهٔ واشنگتن» یادوارهٔ «شمس تبریزی» در سال ۱۹۹۸ است که بر روی اشعاری از مولانا اجرا و توسط «انتشارات سروش» منتشر شده‌ است. «شهرام ناظری و گروه دستان» نیز نام آلبوم موسیقی حاصل اجرای زنده در فرانسه در سال ۲۰۰۱ است که توسط انتشارات «Long Distance/France» منتشر شده‌است. 
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1396 - 13:06

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چرا پروانگان را پر شکسته است | موسیقی ما