برنامه یاد بعضی نفرات
 
اولین آلبوم مشترک یک زوج موزیسین رونمایی شد
سفر موسیقایی از تهران به مریخ
موسیقی ما - «ممکنه بشر برای ادامه حیات مجبور شه به کره «مریخ» بره و اونجا رو برای زندگی قابل سکونت کنه، سیاره‌ای که احتمالاً حیات از اونجا، به زمین انتقال پیدا کرده. احتمال داره برای خیلی از شنونده‌ها فکر کردن در باره این ناشناخته‌ها جالب نباشه ولی اگه بگیم انگیزه ساخت این قطعات، سیر در این رویا‌ها و خیالات بوده بیراه نگفتیم. فضای آزاد موسیقی این قطعات، کاملاً ملهم از فضای موسیقی کلاسیک است ولی به هیچ عنوان کلاسیک نیست. تلاشی است برای ساکت نبودن در برابر احساساتمون در نگاه به کیهان و هستی. بیان احساساتمون با دو ساز.» این‌ها بخشی از نوشته‌های خالقان آلبوم «تهران-مریخ» در جلد آلبوم است. اثری که روز گذشته (جمعه 14 مهر) با حضور چشمگیر هنرمندان و علاقه‌مندان، در شهر کتاب ابن‌سینا، توسط نشر موسسه باغ شیرین (هاتف منتظری) رونمایی و منتشر شد.
 
آلبوم «تهران-مريخ» شامل ده قطعه برای ويولن و پيانو با آهنگسازی و نوازندگی پيانوی آرش هژيرآزاد و نوازندگی ويلن همسرش، یگانه حسينی‌نيا است. آرش هژیرآزاد در مراسم رونمایی از آلبوم، درباره نام این اثر گفت: «ماهیت تمام ترک‌هایمان المان‌هایی هستند که در علم ستاره‌شناسی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته‌اند. امروزه در عصری زندگی می‌کنیم که اتفاق شایع آن، مهاجرت جوان‌ها به خارج از کشور است. بحثی هم در ناسا وجود دارد مبنی بر اینکه، شاید در آینده نزدیک بشر مجبور شود کره زمین را به دلیل اینکه دیگر قابل سکونت نیست، ترک کند و تنها گزینه هم احتمالاً مریخ خواهد بود. جذابیت این موضوع به اضافه مطالعاتی که من همیشه در حوزه ستاره‌شناسی داشته‌ام باعث شد انگیزه ساخت این موسیقی‌ها به وجود آید.»
 
این هنرمند درباره ساخت نخستین آلبوم‌شان گفت: «تهران-مریخ آلبول اول ما است و خیلی دوست داریم آخرین آن نباشد اما واقعاً تولید آن کار سختی بود. انگیزه این موسیقی، قطعه‌ای از باخ بود و بعد که موسیقی آن شکل گرفت، آن را به شکل آنسامبل ضبط کردیم که کار سختی هم بود. در واقع اگر یک نفر از ما حین ضبط به خوبی اجرا نمی‌کردیم، باید همه را دوباره از اول می‌گرفتیم. برای همین این کار استرس زیادی داشت. هر دوی ما فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا هستیم و اجراهای زیادی هم داشته‌ایم اما تجربه ضبط آنسامبل خیلی متفاوت و خوب بود. در این سختی‌ها اشخاصی به ما کمک کردند که باید حتماً از آنها تشکر کنم؛ ناشر ما، هاتف منتظری که البته چند ماه پیش آموزشگاه موسیقی‌اش (هترا) به دلیل گودبرداری ساختمان کناری فرو ریخت اما در این بهبوهه دنبال کار ما را گرفت که باید از حمایت‌های او تشکر ویژه‌ای کنم و همچنین گرافیست کار، فرید حامدی. درست است که آلبوم به صورت آنلاین دسترسی راحت‌تری دارد اما منطق به وجود آمدن آلبوم، همین پکیج هنری آن است که باعث می‌شود ارزش کار را بالا ببرد.»
 
یگانه حسینی‌نیا هم که نوازندگی و آهنگسازی بخش‌های مربوط به ویولن را در آلبوم به عهده داشته درباره شکل‌گیری این بخش‌ها گفت: «زمانی که این آلبوم هنوز به شکل نت روی کاغذ نیامده بود، از آرش خواستم قبل از نوشتن نت‌ها، نت‌های ویولن را کنارش در بیاورم و آنچه که در ذهنش نقش بسته را با ساز اجرا کنم. گفتم من ده سال است تو را می‌شناسم، می‌خواهم ذهن تو را بخوانم و روی ویولن بیاورم. به واسطه این سال‌های آشنایی، این اتفاق رخ داد که به نظرم کار سختی هم بود.»
 
فرید حامدی که به عنوان گرافیست در آلبوم «تهران-مریخ» حضور داشت، خالقان این آلبوم را جزء آخرین نسل موسیقی جدی این مملکت برشمرد و گفت: «فکر می‌کنم تا به حال چیزی حدود 370 طرح آلبوم موسیقی کار کرده‌ام. بدون تعارف، نوع موسیقی این بچه‌ها به گونه‌ای است که می‌توان گفت جزء آخرین تولیدات و آثار جدی موسیقی ایران است و در جواب آن افراطی که ما در موسیقی پاپ می‌بینیم، تنها این جنس موسیقی است که به نوعی با اتفاقی که همه از دست آن ناراحت هستند مقابله می‌کند. درباره طراحی جلد آلبوم هم بگویم که خود بچه‌ها بیشتر در آن دخیل بودند و من را راهنمایی کردند و البته ناشر هم دست ما را خیلی باز گذاشت. آرزو می‌کنم در این بازار که شرایط برای کار کردن موزیسین‌های جدی هر روز سخت‌تر می‌شود، بتوانند آلبوم‌های بعدی خود را هم تولید کنند.»
 
حمزه یگانه، گروه پالت، گروه بمرانی، گروه رام، امین طاهری، علیرضا تهرانی، نیما جوان و شهریار صیقلانی از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه آلبوم «تهران-مریخ» با آهنگسازی و نوازندگی پيانوی آرش هژيرآزاد و نوازندگی ويولن یگانه حسينی‌نيا و صدابرداری و میکس و مستر امید اصغری، به مراکز معتبر فرهنگی و هنری مراجعه کنند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1396 - 18:04

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سفر موسیقایی از تهران به مریخ | موسیقی ما