برنامه یاد بعضی نفرات
 
نگاهی بر فروش خوب کنسرت‌های حامد همایون به بهانه 12 سانس اجرای تهران او در مرداد و شهریور
داستان سادگی‌های یک پسر شیرازی
موسیقی ما یک سال پیش در چنین روزهایی و در حالی که مخاطبان موسیقی و خصوصاً طرفداران «حامد همایون» سرگرم موج قطعه «چتر خیس» بودند، قطعه «شیدایی» با صدای این خواننده منتشر شد. اثری که به سرعت به گوشی‌ها راه پیدا کرد و به هیت دیگری در کارنامه کاری حامد همایون تبدیل شد. این دو قطعه تأثیر به سزایی در سرعت گرفتن شیب نمودار محبوبیت حامد همایون داشت تا اینکه سرانجام در زمستان 95 و برای اولین‌بار پای این خواننده به استیج رسید. دقیقاً هم از همان زمان او در جدول پرفروش‌ترین خواننده‌های روی صحنه قرار گرفت و رقیب چهره‌های دیگر شد. «حامد همایون» با برگزاری بیش از ٢٣٠ کنسرت طی ۵ ماه و پس از انتشار فقط  یک آلبوم، رکورددار اجرای کنسرت است. خواننده آلبوم «دوباره عشق» که از زمستان سال گذشته برگزاری کنسرت‌هایش را آغاز کرده، تا کنون ٥٠ سانس اجرا در تهران برگزار نموده و از این حیث به رکوردی قابل توجه دست پیدا کرده است. این خواننده اخیراً با برگزاری ۱۲ سانس اجرا در تالار بزرگ وزارت کشور، جمعاً از ۳۶۰۰۰ مخاطب در این سالن میزبانی کرده است. این در حالی است که تا پیش از این گروه آریان که به تهیه‌کنندگی شرکت «ترانه شرقی» فعالیت می‌کرد با ۱۰ سانس اجرای متوالی رکورددار اجرای پاپ در این سالن بزرگ بود.

استقبال مخاطبین از کنسرت‌های حامد همایون باعث شد شرکت «ترانه شرقی» یک شب دیگر هم به اجرای او اختصاص دهد و بر این اساس خواننده «چتر خیس» در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ بار دیگر در تهران و این بار در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه خواهد رفت.  اما دلیل اصلی فروش خوب کنسرت‌های حامد همایون چیست؟ چرا پس از حدود 9 ماه هنوز هم اجراهای او مخاطب دارد و مثل برخی چهره‌هایی که طی یکی دو سال اخیر پایشان به استیج رسید و فروش خوبشان صرفاً محدود به کنسرت اول بود نیست؟
 
بحث برنامه ریزی خوب برای حامد همایون و هدف‌دارکردن فعالیت‌های این خواننده و آهنگ‌هایی که با تبلیغات خوب و فراگیر به گوش مخاطبان رسید دو موضوعی است که قطعاً در فروش خوب اجراهایش نقش به سزایی داشته است. اما اتفاقات داخل سالن کنسرت حامد همایون هم در تداوم روند خوب فروش بلیتش در تهران بی‌تأثیر نبوده است. به دلیل اینکه یکی از مهمترین روش‌های تبلیغ، تبلیغ دهان به دهان است. البته این روزها تبلیغ دهان به دهان با بهره‌گیری از تکنولوژی تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی راحت شده است. ولی مردم در کنسرت حامد همایون چه می‌بینند و تبلیغ چه را می‌کنند؟
 
براساس علم روانشناسی احساسات انسان‌ها از سه طریق ارتباط چشمی، ارتباط لمسی و ارتباط گفتاری منتقل می‌شود. حامد همایون در برقراری ارتباط چشمی یا eye contact با مخاطبانش موفق است. توانی که به نظر شاید در 4 یا 5 خواننده پاپ دیگر وجود داشته باشد و غالباً از این مقوله غافل هستند. مثلاً او از روی صحنه ناگهان به یکی از مخاطبانش که در ردیف‌های 2 یا 3 یا عقب‌تر هستند زل می‌زند و برای لحظاتی در حالی که چشم در چشم مخاطب خود دارد، ترانه را می‌خواند. یا به عنوان مثال در موسیقی و تنظیم‌های آثار حامد همایون ناراحتی و غم وجود ندارد و عدم انتقال این حس از طریق ملودی و تنظیم‌هایش یک نقص محسوب می‌شود. اما او در کنسرت‌هایش مضمون ناراحتی برخی کارهایش مثلاً مصرعی نظیر «این خونه داره روی دستام جون میده» را با حالت چشمان و اکت‌هایش نشان می‌دهد.
 
از سوی دیگر حامد همایون هنوز هم توانسته سادگی‌هایش را حفظ کند و در پشت یا روی صحنه همان پسر شیرازی است که می‌خندد و اهل میمیک‌های آنچنانی صورت نیست. این سادگی او در نوع صحبت کردنش را در خاطره‌های کوتاهی که روی صحنه تعریف می‌کند و توضیحاتش می‌توان حس کرد. همچنین استایل او به گونه‌ای است که نوجوان‌ها و جوان‌ها و مسن‌ها هم می‌پذیرند. نه آنقدر کت و شلوار پوش رسمی و نه آنقدر مثلاً مدرن با طراحی‌های آنچنانی است و به همین دلیل پوشش او با اکت‌ها و شخصیتش همخوانی دارد.
 
در بُعد موسیقیایی گویا سامان امامی به عنوان تنظیم‌کننده آثار و رهبر ارکستر این خواننده قصد پافشاری روی چند ساز خاص برای ارکستر را ندارد. همین تغییر و تحولات و استفاده از سازهای مختلف و ترکیب آنها باعث ایجاد تنوع در کنسرت و اشتیاق بیشتر مخاطبان می‌شود. مثلاً در کنسرت‌های شهریورماه او در تالار وزارت کشور علاوه بر پوریا ربانیان (پرکاشن)، آرش عیوضی (گیتاربیس)، امیرحسین توسلی (تار و سه‌تار)، محمد افشانی (گیتار)، آلن بارسخیان (گیتار الکتریک) و پیمان لطیفی (درامز) چهار نوازنده دف هم حضور داشتند. پرهام صارمی، رضا جعفری، عرشیا میرزایی و علیرضا توسلی با این ساز در اغلب قطعات ریتمیک و آهنگ هیهات گروه را همراهی می‌کردند. اما ذکر این نکته هم اهمیت دارد که حامد همایون و گروهش برای جلوگیری از گرفتاری در ورطه تکرار باید به سراغ تجربیات متفاوت موسیقیایی و خصوصاً کلام بروند. به دلیل اینکه کلام برای مخاطب ایرانی اولویت بالایی دارد و دو قطعه جدید حامد همایون یعنی «عاشق شدم رفت» و «عاشقانه» هر دو در فضایی با محوریت باران و قدم زدن زیر باران روایت می‌شود که این میزان شباهت اتفاق جالبی نیست. در بحث آهنگسازی و تنظیم هم حامد همایون می‌تواند با چهره‌های متنوعی همکاری داشته باشد. همانطور که حضور «مسعود جهانی» در حلقه کاری این خواننده با قطعه «چنین کنم چنان کنم» تجربه موفقی برایش بود. افزوده‌شدن چهره‌های جدید به بحث آهنگسازی و تنظیم کارهای حامد همایون می‌تواند با نظارت سامان امامی و محسن رجب‌پور و خودش صورت گیرد تا به خلق آثاری منجر نشود که خارج از استایل این خواننده باشد. البته باید به این نکته اشاره داشت که اصرار بر آهنگسازی و تنظیم توسط یک شخص خاص، شاید در کوتاه مدت به موفقیت منجر شود اما موارد زیادی از این دست بوده که در طولانی مدت باعث تکرار شده است. در مقوله محتوای آثار هم باید به این موضوع اشاره کرد که حامد همایون در مقطعی فعالیت جدی خود را آغاز کرد که آثار به اصطلاح احساسی و اغلب با فضاهای غمگین و خاکستری و حتی تیره پرطرفدارتر بودند. او توانست با فضای عاشقانه ترانه‌ها و ریتم و انرژی موسیقی‌هایش مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کند و همین تنظیم‌های الکترونیک و ریتمیک هم دلیل مهمی بر فروش بلیت‌هایش است.

در باب محتوای آثار حامد همایون نباید از این موضوع غافل شد که اصولاً مخاطب موسیقی پاپ سادگی را دوست دارد. شاید خیلی‌ها انتقاد کنند که آثار این خواننده سطح کیفی بالایی ندارد اما حقیقت این است که مخاطب امروز شعر و ملودی و تنظیم‌های ساده و روان را دوست دارد و دنبال پیچیدگی نیست. مرز پررنگی بین سادگی و بی‌کیفیتی وجود دارد اما مخاطب دیگر به دنبال تعابیر پیچیده در شعر، تحریرهای آنچنانی در خوانش یا مدلاسیون و تکنیک‌های تنظیم نیست.
 
و اینکه حامد همایون و اتاق فکرش نباید به همین شهرت امروز او و انبوه کنسرت‌هایی که در این مقطع زمانی دارد بسنده کنند. اصولاً حرکت روی خط ممتد شهرت باعث حرکت خواننده‌ها به سمت فراموشی می‌شود. اما آنهایی که برای ریسک، گاهی پا از این خط فراتر گذاشتند توانستند اتفاقات جدیدی رقم بزنند و حرکت صعودی داشته باشند. حامد همایون هم باید در مواردی نظیر تولید و محتوای آثارش، اتفاقات بصری و جزئیات کنسرت‌هایش و استراتژی‌های هنری‌اش گاهی ریسک کند تا بتواند ضمن جذب مخاطبان جدید اتفاقات گذشته‌اش را تکرار نکند.
 
اما اجرای دهم شهریورماه حامد همایون با رپرتواری شامل پرطرفدارترین قطعات او روی صحنه رفت. یکی از نکات این اجرا ادای احترام حامد همایون به شهید «محسن حججی» بود. او از مخاطبان خواست تا یک دقیقه به صورت ایستاده به احترام این شهید سرافراز سکوت کنند. در ادامه هم پیش از اجرای قطعه هیهات از حاضرین خواست این کار را فقط گوش کنند و دست نزنند و این اثر با تصویر پس زمینه گنبد حرم امام حسین (ع) اجرا شد. همچنین حامد همایون در این کنسرت از «هیراد حاتمی»، مجری تلویزیون، میزبانی کرد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1396 - 14:10

دیدگاه‌ها

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

آهنگهای حامد همایون عزیز پر از حس خوب و مثبته و من خیلی دوستش دارن، امیدوارم همیشه موفق باشه

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

این روزها مردم موسیقی رو گوش میدن که ریتم داشته باشه و شاد باشه،بی توجه به شعر، بدون فکر کردن،بدون تامل کردن،آهنگ های ایشونم دو سه روز شنیده میشه و بعد تازگیش از بین میره،درست مثل خودش که دو سه سال دیده میشه و بعد میره ? فقط موندم چرا ترانه های ضعیف و لحن من درآوردیش رو به ادبیات کهن فارسی نسبت میده!

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

هر کسی سلیقه ای داره و فعلا که مردم دوستش دارن، چه خوبه بجای بُخل و حسد برای هم آرزوی موفقیت کنیم، چیزی که متاسفانه در کمتر کسی اینروزها میشه دید

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

خدايا شكرت كه استاد بنان مرد و اين روز ها رو نديد ،بايد كم كم نگران حال خانواده ى شجريان هم باشيم

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

من از جانب خودم از مهدی یراحی و محسن یگانه عذرمیخوام که ایشون خواننده شده ??

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

سادگی های یک پسر شیرازے.. .

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

حس اهنگاش خیلیم خوبه

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

دوستش ندارم و نخواهم داشت

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

حامد همایون خواننده نیس، سبک نداره، تکنیک نداره ولی اونقد مخاطب جذب کرده که اگه همین الانم کنار بکشه موفق بوده

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

آهنگاشم کاملا یکبار مصرفین، فقط واسه اون تایمی که توو مهمونی و ماشین با دوستاتی ویکم فاز شاد میخوای خوبه، بعد اون هیچوقت نمیتونی بری گوشش بدی

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

=))))))))) به حال این مردم باید گریه کرد

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

تا موقعی که موزیک دسته اهالی موزیک نباشه همین وضعه. بزرگان موسیقی کلاسیک، راک ، متال، سنتی یه عمره دارن فقط به خاطر عشقشون کار میکنن یه نفر بهشون توجه نمیکنه، مجوز نمیگیرن، در آمدی ندارن،‌یه کنسرت نمیتونن بذارن بعد یه سری افردا گمنام با یه آلبوم الکترونیک دنس احمقانه میشن پرفروش ترین موزیسین ایران. به حال موسیقی باید تاسف خورد.

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

واقعا جای تاسف دآوره

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

اینایی که میگن حامد همایون مهمون دو سه ساله‌ست به نظرم آدم باید خیلی نابلد باشه که یه همچین موفقیت‌هایی رو دو سه ساله از دست بده ? به نظرم این دوست مون خوب جاشو باز کرده و حالا حالاها هست چه بخوایم چه نخوایم ?

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

اگه ایشون اینقدر ک دوستان میگن کارش بد بود,این همه طرفدار پیدا نمیکرد.بهتر نیس با نیت بهتری ادما رو قضاوت کنیم....

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

توكامنتاميشه ديدكه آقايون خيلي مخالفشن واقعاچرا,متفاوت ميخونه شوروهيجان ميده مردم دوسش دارن چي بهترازاين،مخالفت بي معنيه اين همه خواننده طرفداربقيه باشيدمشكلي نيست

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

بنظر من دلیل استقبال زیاد مخاطبان از کنسرتاش برمیگرده به جامعمون.به روح غمگین جامعمون.الان جوری شده که مردم تشنه شادی هستن.نیاز دارن به شادی و دوری از غم.اینم توی آهنگای حامد همایون پیدا کردن.شاید همایون سبک خاصی نداشته باشه ولی اینکه این همه مخاطب جذب کرده خودش یه هنره و نمیشه گیر داد به ایشون و بنظر من همین جامعمون به همچین خواننده هایی نیاز داره

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

اوایل خوب بود الان نه ....الان بیشتر میخواد یه چیزی واسه ارائه داشته باشه نه چه چیزی

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

تکراری و خسته کننده اس و البته چیز جدیدی برای ارایه نداره همون موسیقی شیش و هشتی مرسوم

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

اینم خواننده دوره ایه . به زودی همه فراموشش میکنن

سه شنبه 14 شهریور 1396 - 17:28

آهنگهای سطح پایین خو.نده ولی خیلی پرطرفداره و توی تاکسی ها اکثر اهنگهای حامد همایون رو میزارن

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود داستان سادگی‌های یک پسر شیرازی | موسیقی ما