برنامه یاد بعضی نفرات
 
در مراسم رونمایی آلبوم «پرده بی‌گاه» عنوان شد
فراموشی ساز و آواز بسیار خطرناک است
موسیقی ما - مراسم رونمایی آلبوم «پرده بی‌گاه» روز جمعه 23 تیرماه با حضور «علی بهرامی‌فرد» آهنگساز و «فرشید بزرگی» خواننده اثر و همچنین هنرمندانی چون «حمیدرضا نوربخش» مدرس و خواننده موسیقی ایرانی، «اسفندیار قره‌باغی» خواننده موسیقی کلاسیک، «سیروس جمالی» آهنگساز و نوازنده تار، «هادی آذر پیرا» نوازنده تار، «امیر مردانه» خواننده و تهیه‌کننده آلبوم و «مجید کاشانی» طراح گرافیک و مدیر هنری آلبوم در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی ورزشی صدرای شهر تبریز برگزار شد.
 
حمید رضا نوربخش در مراسم رونمایی از آلبوم «پرده بی‌گاه» با ابراز خرسندی از حضور در شهر فرهنگی تبریز و دیدار با هنرمندان و فرهیختگان این شهر گفت: «اثری که امروز رونمایی شده، اثری ارزشمند است که همه عوامل پدیدآورنده اثر را به‌خوبی می‌شناسم و خوشحالم در این جلسه حضور دارم.»
 
نوربخش با اشاره به کمرنگ شدن بخش بداهه و ساز و آواز در موسیقی ایران گفت: «همه باید این زنگ خطر را هر چه رساتر به صدا در بیاوریم که موسیقی جدی در جامعه کمرنگ شده. متاسفیم که امروزه جوانان ما و نسل جدیدی با ساز و آواز هیچ ارتباطی ندارند و ساز و آواز، پسند شنیداری غالب آن‌ها نیست. بنیان و جان‌مایه موسیقی ایران ساز و آواز است. برای این‌که حاصل تمام ذهن، ضمیر، توان و دانش یک هنرمند نوازنده در بداهه‌نوازی‌اش بروز و ظهور دارد و همچنین برای یک خواننده آواز هم همین‌طور است. وقتی این دو کنار هم گفتگویی ار آغاز می‌کنند آنوقت است که دو بال پرواز فراهم می‌شود و یک پرواز بلند آسمانی صورت می‌گیرد.»‌
 
این مدرس آواز ایرانی قدرت بداهه را در موسیقی ایرانی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: «تمام عظمت یک هنرمند زمانی است که به این درجه از خلاقیت می‌رسد که به آن بداهه خوان یا بداهه خوان می‌گویند. به نظر من استاد در موسیقی ایرانی کسی است که به این درجه می‌رسد. اگر نام استادانی مانند عبادی، پایور، صبا، کسایی و یا استاد شجریان را می‌آوریم به این دلیل است که به قدرت بداهه رسیده اند و ماندگار ترین موسیقی هم از همین جنس است. این جانمایه موسیقی امروز متاسفانه شنیده و درک نمی‌شود. ما تعصب نداریم و نمی‌خواهیم که بقیه انواع موسیقی را نفی کنیم، انواع موسیقی باید وجود داشته باشد و همیشه هم بوده است. در آهنگسازی هم چنین حالتی است و در واقع الهامی است که در ذهن یک آهنگساز شکل می‌گیرد و جملات موسیقی تراوش می‌کند و به صورت این آهنگ در می‌آید.»
 
نوربخش می‌گوید بر همه ما واجب است که خودمان و اطرافیان مان را از این مساله هشیار کنیم که فرزندان ما نباید با این میراث ساز و آواز بیگانه باشند. ما امروز در کشورمان رسانه ای نداریم و رسانه ملی راه خودش می‌رود و متاسفانه بد راهی را می‌رود. ولی ما که دستمان نمی‌رسد چیزی را عوض کنیم می‌توانیم در خانواده و اطرافیان مان تاثیر بگذاریم. موسیقی وقتی به این شکل نباشد، ادبیات و شعر هم وجود ندارد و دیگر در خانواده‌ها حافظ و سعدی و مولانا هم جایی ندارد. متعاقب آن کلام نازل می‌شود که امروز نازل شده و امروز خجالت می‌کشیم برخی از ترانه‌ها را از روی آن هم بخواینم: «برخی از این ترانه‌ها ورد زبان عده ای نوجوان می‌شود که بسیار جای تاسف دارد. مگر ما در گذشته موسیقی پاپ یا جز یا راک نداشتیم؟ کی دچار این ابتذال و سقوط بوده ایم؟ بسیاری از هنرمندان موسیقی گذشته پاپ که امروز به سنین میانسالی پیری رسیده اند کارهایشان به برخی کارهای امروزی شرف داشت.»

نوربخش همچنین به این مساله اشاره دارد: «به یکی از مسئولین فرهنگی می‌گفتم که در زمان قدیم نازل ترین موسیقی را موسیقی لاله زاری می‌گفتند. اشعار موسیقی لاله زار را می‌توانیم برویم مرور کنیم؛ همه‌اش مدح وفای به عهد و مذمت ناجوانمردی و بی وفایی، کلام عاشقانه و با احساس و خیلی اخلاقی است. امروزه از نظر ترانه متاسفانه گرفتار بی‌اخلاقی هستیم. هر روز هم قارچ گونه چهره هایی به این جامعه معرفی کمی شود و همه جا هم هستند. ای کاش که اینها باشد ولی موسیقی ما هم به اندازه خودش باشد. نباید بخشی مثل ساز و آواز را فراموش کنیم که این بسیار خطرناک است. امروز خوشحالیم اثری که با آهنگسازی هنرمند ارجمند آقای بهرامی فرد ساخته شده، هنرمندی مثل آقای آذرپیرا در آن تار نواخته اند، منتشر شده است. تهیه کننده اثر آقای مردانه هم خودشان هنرمند آواز هستند و طراحی این اثر به عهده آقای کاشانی است که از طراحی و بسته بندی شکیلی را برای اثر درنظر گرفته اند. این هم از نکاتی است که از آن مغفول می‌شویم، به گرافیک اثر هیچ توجهی نمی‌کنیم. ما وقتی یک اثر را داریم ارائه می‌کنیم باید به مخاطب احترام بگذاریم تا وقتی اثر دیده می‌شود مخاطب از آن لذت ببرد. شاید همین هم باعث شود که عادت زشت دانلود و کپی کردن از بین برود.»
 
مدیرعامل خانه موسیقی در پایان با اشاره به خواننده آلبوم «پرده بی گاه» گفت: «دکتر فرشید بزرگی را از سال 71 که جوان خوشصدا، با انگیزه و پرشور بودند می‌شناسم و دیدم که با اشتیاق موسیقی را عاشقانه دنبال می‌کردند و هنوز هم آن اشتیاق وجود دارد و خوشحالم که اثری از ایشان بصورت مستقل شکل گرفته است.»
 
پس از این سخنان، امیر مردانه تهیه کننده آلبوم «پرده بی گاه» و مدیر موسسه ساز آواز در جایگاه قرار گرفت و گفت: «موسسه ساز آواز چهارمین سالی است که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کند. این آلبوم قرار بود سال گذشته منتشر شود؛ ولی به دلایلی از جمله سفر هنرمندان پدید آورده این آلبوم امروز منتشر شد و نهمین آلبوم موسسه ساز آواز است. فکر می‌کنم با توجه به هزینه‌های بالایی که تولید و ضبط این آلبوم داشته خوب است؛ همه علاقه‌مندان آلبوم را از بازارهای رسمی موسیقی تهیه کنند. باید هنرمندان را خودمان با خرید آلبوم حمایت کنیم و از دانلود و کپی آثار جلوگیری کنیم.»
 
در این برنامه همچنین علی بهرامی‌فرد (آهنگساز آلبوم پرده بی‌گاه) و فرشید بزرگی (خواننده آلبوم پرده بی گاه) در مورد این آلبوم و نحوه شکل‌گیری این اثر هنری صحبت کردند. سیروس جمالی (آهنگساز و نوازنده تار) و اسفندیار قره‌باغی (خواننده موسیقی کلاسیک) از هنرمندان شهر تبریز نیز در این مراسم به سخنرانی پرداختند. اجرای ساز و آواز با هنرنمایی هادی آذر پیرا (تار) و فرشید بزرگی (آواز) بود و سپس از آلبوم «پرده بی‌گاه» رونمایی شد و میهمانان حاضر در این برنامه پوستر یادگاری آلبوم را امضا کردند.
تاریخ انتشار : شنبه 24 تیر 1396 - 15:55

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فراموشی ساز و آواز بسیار خطرناک است | موسیقی ما