برنامه یاد بعضی نفرات
 
از سوی مدیر این بخش صورت گرفت
اعلام جزئیات بخش پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی ایران
موسیقی ما - بخش پژوهش جشنواره موسیقی نواحی امسال، طی پنج روز در دو شهر کرمان و تهران برگزار خواهد شد.

«کیوان آقامحسنی» با اعلام این مطلب درباره رویکرد بخش پژوهش جشنواره نواحی، گفت: «زمانی که آقای صدری مسئولیت مدیریت بخش پژوهش جشنواره را به من سپردند، به این فکر کردم که چطور می‌شود یک رویکرد جدید را به بخش پژوهش جشنواره نواحی بیاورم. اعتقاد شخصی خودم این بود که رویکردهای جدید پژوهش موسیقی نواحی در جهان، هنوز در ایران مطرح نشده و رویکردهایی که در ایران رواج داشته، بیشتر به موسیقی‌شناسی تطبیقی گرایش داشته است. این متد قدیمی شاید تا زمانی که بافت اجتماعی مناطق کشور یک بافت روستایی بود، برای موسیقی نواحی کفایت می‌کرد. اما حالا که مناطق شهری بیشتری به وجود آمده‌اند، به نظر می‌رسد که گفتمان‌ حاکم و رایج در حوزه پژوهش موسیقی نواحی در ایران، ابزارهای لازم برای نزدیک شدن به حوزه‌های جدید را نداشته باشد. در این‌جا دید و نگرش اتنوموزیکولوژی باور دارد که موسیقی نواحی باید متدهای جدید را به رسمیت بشناسد و مورد تحلیل و آنالیز قرار بدهد.»

او همچنین می‌گوید: «با این رویکرد، من تصمیم گرفتم که دو نفر از اساتید دانشگاه هیلدسهایم آلمان را به جشنواره موسیقی نواحی ایران بیاورم تا ضمن احترام به همه پژوهشگران این عرصه، آن اساتید بتوانند زمینه‌ساز رویکردهای جدید در موسیقی نواحی باشند. به خصوص آن‌که الان حدود ۵ سال است که رشته اتنوموزیکولوژی تدریس می‌شود و هم‌اکنون نسل جدیدی از پژوهشگران موسیقی مقامی دارند در دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند.»

آقامحسنی به پیشرفت رشته اتنوموزیکولوژی و تعامل آن با فرهنگ اشاره کرد و در تعریف این رشته هنری توضیح داد: «اتنوموزیکولوژی را به فارسی، «موسیقی‌شناسی قومی» تعریف کرده‌اند که البته تعریف جامعی نیست و نمی‌تواند واقعیت این رشته را منتقل کند؛ چون در اتنوموزیکولوژی فقط موسیقی‌شناسی اقوام مطرح نمی‌شود. به طور ساده می‌توان اتنوموزیکولوژی را مطالعه موسیقی در بستر فرهنگ دانست. این تعریف هم شامل بینش‌های موسیقایی، رفتارهای موسیقایی و اصوات موسیقایی یک فرهنگ می‌شود و این سه مورد را در بر می‌گیرد.»

مدیر بخش پژوهش جشنواره موسیقی نواحی ایران درباره چگونگی اجرای این بخش در جشنواره دهم اظهار کرد: «بخش پژوهش جشنواره نواحی ایران طی ۵ روز در دو شهر کرمان و تهران برگزار می‌شود. در خلال برگزاری جشنواره، دو استاد آلمانی در کرمان برای شرکت‌کنندگان ورک‌شاپ برگزار می‌کنند. پس از پایان برگزاری جشنواره در کرمان، بلافاصله در تهران نیز طی دو روز برای دانشجویان اتنوموزیکولوژی براساس فراخوانی که از قبل توسط انجمن موسیقی ایران اعلام شده بود ورک‌شاپ‌هایی برگزار می‌کنیم. هدف از برگزاری این ورکشاپ‌ها هم این است که دانشجویان تهرانی خیلی سخت‌ می‌توانند برای شرکت در ورکشاپ‌ها به کرمان بروند و جشنواره هم توانایی تأمین منابع لازم برای حضور آن‌ها را ندارد؛ بنابراین بهترین کار این است که در تهران طی دو روز کارگاه‌هایی برای شرکت‌کنندگان متقاضی برگزار شود.»

او درباره کارگاه ۲ روزه جشنواره نواحی در تهران بیان کرد: «این کارگاه با همکاری انجمن موسیقی و موزه موسیقی ایران در روزهای ۱۱ و ۱۲ تیرماه در موزه موسیقی برگزار می‌شود که تعداد شرکت‌کنندگان محدودی را می‌پذیرد و علاقه‌مندان برای حضور در این کارگاه‌ها می‌توانند به سایت انجمن موسیقی ایران مراجعه کنند.»

آقامحسنی گفت: «در حال حاضر شرایط مناطق مختلف دارای موسیقی نواحی با ۲۰ سال پیش تغییر کرده و از بافت‌ روستایی به بافت شهری تبدیل شده است. در چنین شرایطی ما برای بررسی موسیقی نواحی نیاز به ابزار جدید پژوهشی داریم بنابراین کارگاه‌های روزهای ۱۱ و ۱۲ تیرماه سعی کند که بخشی از این ابزار را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.»

دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران با محوریت منظومه‌خوانی از ششم تا نهم تیرماه ۱۳۹۶در کرمان برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1396 - 14:37

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اعلام جزئیات بخش پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی ایران | موسیقی ما