برنامه یاد بعضی نفرات
 
رضا دادویی در گفت‌وگو با موسیقی ما بیان کرد:
«شب شنبه‌ها» از هفته اول اردیبهشت، فعالیت خود را آغاز می‌کند
موسیقی ما - در چند سال اخیر موسیقی‌هایی که خارج از جریان اصلی تولید می‌شدند، جان تازه‌ای گرفتند و توانستند مخاطبان زیادی را متوجه خود کنند. «شب‌شنبه‌ها» هم یکی از برنامه‌هایی بود که در پی استقبال از این موسیقی‌ها شکل گرفت تا بتواند بستری را برای فعالیت بیشتر این گونه موزیسین‌ها مهیا کند.

این برنامه تاکنون سه دوره را پشت سر گذاشته و حالا رضا دادویی (مدیر پروژه) خبر از آغاز فعالیت آن از هفته اول اردیبهشت می‌دهد. او درباره دور جدید این برنامه به «موسیقی ما» می‌گوید: «ما این روزها در حال برنامه‌ریزی هستیم و به دلیل تعطیلی‌هایی که نیمه اول سال با آن روبه‌رو خواهیم شد، کمی این برنامه‌ریزی‌ها سخت شده است. علاوه بر آن، آنقدر استقبال از این اجراها زیاد شده که کار ما را برای انتخاب گروه‌ها، مشکل کرده است. ما در دوره اول، طبق روال به گروه‌ها برای حضور در برنامه پیشنهاد می‌دادیم اما الان با توجه به اعتباری که برنامه کسب کرده و استقبالی که از آن شده، گروه‌های زیادی برای اجرا درخواست داده‌اند که با توجه به اولویت‌ها و همچنین در نظر گرفتن تنوع اجرایی در حال انتخاب آنها هستیم.»

دادویی درباره هنرمندانی که برای دور چهارم برنامه با آنها مذاکراتی صورت گرفته می‌گوید: «این روزها در حال مذاکره با گروه‌ها و هنرمندانی چون آریا عظیمی‌نژاد، مهیار علیزاده، فردین خلعتبری، بهرام دهقانیار، ژوبین عسگریه، گروه محمد صداقت و... هستیم که البته هنوز هیچ‌کدام از آنها نهایی نشده‌است


«شب‌شنبه‌ها» فعالیت خود را با محوریت جست‌وجو و گفت‌وگو میان رشته‌های مختلف هنری از طریق اجرای کنسرت، تئاتر، ویدئوآرت، چیدمان و... آغاز کرد که آزمون و خطا، شکستن قالب‌های مرسوم و نوآوری، بداهه‌پردازی و هنر تجربی از دیگر رویکردهای این پروژۀ فرهنگی و هنری بود. اما در برخی از اجراهای خود از این هدف کمی فاصله گرفت و به سمت اجرای کنسرت‌های افراد شناخته شده‌ای رفت که می‌توان گفت تفاوت زیادی با اجراهای مستقل آنها نداشت.

رضا دادویی درباره این اتفاق می‌گوید: «انتقاد شما را می‌پذیرم و در توضیح آن باید بگویم که ما هم از ابتدا ایده‌آل‌هایی داشتیم که برخی اتفاقات باعث شد نتوانیم به صدرصدر آنها برسیم. موضوع اینجا است که در دوره اول و دوم فرصت زیادی برای به سرانجام رساندن این پروژه داشتیم. در ابتدا هم طبیعتاً گروه‌های بیشتری را می‌توان انتخاب کرد اما وقتی وارد ماجرا می‌شوی، می‌بینی که آنقدرها هم گروه موسیقی نداریم که قدرت انجام کار تجربی را داشته باشند یا اصلاً دلشان بخواهد با ما همکاری کنند. برخی از گروه‌ها هم به فرم‌های تکراری رسیده‌اند که حاضر نیستند آن قالب را بشکنند که شاید حق هم داشته باشند چون به هر حال از آن نتیجه گرفته‌اند.»

دادویی همچنین گفت: «موضوع دیگر اینکه ذات این برنامه، تجربی است و ما هم در اجراها، شیوه‌های متفاوتی داریم که در برخی از آنها وجه پرفورمنس قوی‌تر است و فارغ از موسیقی به چشم می‌آید اما در برخی اجراها نفس موسیقی آنقدر بکر و یونیک است که اگر پرفورمنسی هم نداشته باشد، پتانسیل حضور در چنین پروژه‌ای را دارد؛ مثل برنامه‌های اخیر شب‌شنبه‌ها که طی آن تعدادی از گروه‌های تجربی راک دور هم جمع شدند و اتفاقات جالبی را رقم زدند. در واقع می‌توانم بگویم در چند سال اخیر، دور هم جمع شدن این تعداد گروه راک بی‌سابقه بوده و خودش اتفاق تازه و جذابی می‌تواند باشد. یا اجرای ساز و سماع که فرم موسیقایی متفاوتی داشت و همچنین اجرای صدا و تندر که برای اولین‌بار با این سیستم صدابرداری در ایران اتفاق افتاد. اما می‌پذیرم که مثل هر برنامه دیگری، شب‌شنبه‌ها هم بالا و پایین داشته و در نتیجه گاهی تجربی‌تر و گاهی هم کمتر این فرم را در ذات خود داشته است. انجام چنین برنامه‌هایی بدون کمک‌های مالی به سختی اتفاق می‌افتد اما نگاه ما در این پروژه اصلاً برداشت مالی نبوده بلکه نگاه حمایتی داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم به بخش‌هایی از موسیقی بپردازیم که کمتر فرصت دیده و شنیده شدن داشته‌اند.»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 فروردین 1396 - 14:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «شب شنبه‌ها» از هفته اول اردیبهشت، فعالیت خود را آغاز می‌کند | موسیقی ما