برنامه یاد بعضی نفرات
 
نوروز امسال در پایتخت ارمنستان صورت گرفت
هم‌نوایی هنرمندان ایرانی و ارمنی همزمان با عید نوروز و عید پاک
موسیقی ما - همزمان با ایام نوروز باستانی ایران و عید پاک ارامنه، ویژه برنامه‌های فرهنگی-هنری ایران و ارمنستان با مشارکت «بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران» و «حامیان روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان» در ایروان برگزار شد.
 
به گزارش «موسیقی ما» این برنامه‌ها با برپایی نمایشگاه عکس، خط و تذهیب از تاریخ 2 فروردین 1396 آغاز شد. محمد خانی، حسن حجتی و فاطمه رحیمی یگانه، سه هنرمندی بودند که به ترتیب در سه زمینه عکاسی، خطاطی و تذهیب آثارشان به نمایش درآمد.
 
علاوه بر این نمایشگاه که تا 10 فروردین برپا بود، سه برنامه در سه روز و سه سالن مجزا نیز اجرا شد و سالن‌های «آرام خاچاطوریان»، «آرنو باباجانیان» و «هاکوپ پارونیان» میزبان هنرمندانی از ایران و ارمنستان بود.
 
*****
 
نخستین برنامه، 5 فروردین 1396 در سالن «آرام خاچاطوریان» برگزار شد. در آغاز این برنامه، «سید عباس سجادی» مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران با حضور روی صحنه، از زنده‌یاد «افشین یداللهی» ترانه‌سرا و شاعر برجسته فقید که قرار بود در این برنامه حضور پیدا کرده و به شعرخوانی بپردازد یاد کرد.
 
در ادامه «داوود حیدری» و «پوریا حیدری» پدر و پسر هنرمندی که این روزها با اجرای مشترک برنامه تلویزیونی «میدان فرهنگ» بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته‌اند روی صحنه آمده و به اجرای برنامه پرداختند.
 
سپس «عبدالجبار کاکایی» به شعرخوانی پرداخت و پس از آن گروه موسیقی سنتی ارمنی به سرپرستی «لئون طوانیان» روی صحنه حاضر شد.
 
اجرای کمدی به صورت استندآپ توسط «صابر قدیمی» شاعر طنزپرداز بخش دیگری از این برنامه بود که مورد توجه قرار گرفت.
 
«سعید توکلی» مجری صداوسیما، میهمان بعدی این برنامه بود و پس از آن نوبت به اجرای گروه موسیقی پاپ «معینو» رسید. این گروه با سرپرستی و خوانندگی «معین سجادی» و با  همراهی مهیار رضوان (رهبر ارکستر و نوازنده گیتار الکتریک)، پوریا حیدری (کیبورد)، سعید شمس (سینتی سایزر)، سام میرزایی (گیتار اسپانیش)، آرمن آساطوریان (کیبورد)، وارطان وارطانیان (گیتار باس)، ادوارد هاروطونیان (پرکاشن لاتین)، رومان شاهینیان (درام) و لئون طِوانیان (دودوک و سازهای بادی) به اجرای شش قطعه موسیقی پرداخت. معین سجادی از «سعید زمانی» به عنوان دیگر هنرمندی که قرار بود در این ارکستر حضور داشته باشد اما به این سفر نرسید یاد کرد.
 
اجرای برنامه توسط «داوود حیدری» و شعرخوانی «واراند» شاعر ارمنی ایرانی، بخش‌های دیگری از این برنامه بودند و سپس گروه موسیقی سنتی «همراز» به اجرای زنده پرداخت. مسعود مظلوم (خواننده)، مهرداد مظلوم (هم‌خوان و نوازنده شورانگیز)، مژگان محمدحسینی (نوازنده قانون، دف و تنبک) و سونیا نظامی (کمانچه) اعضای این گروه بودند.
 
در ادامه اسراء شریفی (نماینده دانشجویان)، نماینده دانشجویان فارسی‌زبان ارمنی و یوسف‌زاده (نماینده تجار) روی صحنه حاضر شده و ضمن ارائه سخنانی، سال نو را به ایرانیان تبریک گفتند.

«علی انصاریان» عضو سابق تیم ملی فوتبال ایران که اخیراً در حوزه بازیگری حضور داشته، میهمان ویژه این برنامه‌ها بود.
 
*****
 
برنامه دوم، روز 7 فروردین 1396 در سالن «آرنو باباجانیان» برگزار شد. این برنامه با اجرای «عباس سجادی» آغاز شد و در ابتدای آن، گروه موسیقی محلی «روناک» برای هنرنمایی روی صحنه رفت. این گروه با حضور کیوان علی‌محمدی (سرپرست، خواننده، نوازنده دف)، هانیه علی‌محمدی (تار)، کاویان علی‌محمدی (کمانچه)، مریم مرزبانی (دایره و نقاره شمالی)، حمیدرضا سلیمانی (نی‌انبان)، هنگامه ترابیان (عود)، سجاد رضایی (خواننده خراسانی و نوازنده ساز مراش) و سعید خلج (آواز)، به اجرای برنامه پرداخت.
 
اجرای گروه سرود به سرپرستی «ژرژ ابراهیمی»، اجرای نوازندگی قانون توسط «نارا دایبلیان»، اجرای ترانه ایرانی توسط «آساطور» خواننده ارمنی و شعرخوانی توسط «واراند» دیگر آیتم‌های این برنامه بود.
 
در ادامه گروه موسیقی«خیزش» سه قطعه اجرا کرد. نوید اربابیان (سرپرست گروه و نوازنده گیتار)، رضا آرشام (نوازنده گیتار) و علیرضا خسروی (نوازنده کاخن) اعضای این گروه بودند.
 
*****
 
سومین شب از این برنامه‌های فرهنگی هنری، 9 فروردین 1396 در سالن «هاکوپ پارونیان» برگزار شد. کنداکتور این برنامه به اجرای گروه موسیقی «خیزش»، شعرخوانی «واراند»، اجرای گروه موسیقی محلی «روناک»، اجرای استندآپ «صابر قدیمی» و اجرای گروه موسیقی سنتی ارمنی به سرپرستی «لئون طوانیان» اختصاص داشت. در این برنامه معین سجادی به اجرای یک قطعه نوستالژیک با همراهی پیانو پرداخت. «علی محمد مسیحا» دیگر شاعری بود که در این برنامه‌ها حضور داشت.
 
*****
 
در پایان هریک از برنامه‌ها، از سوی مقامات ایران و ارمنستان هدایایی به هنرمندان اهدا شد. همچنین مسئولین سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، لوحی برای تجلیل از زنده‌یاد «افشین یداللهی» تدارک دیدند که به صابر قدیمی تحویل شد تا پس از بازگشت به ایران، آن را به خانواده‌ی این شاعر فقید برساند.
 
علاوه بر برنامه‌های فوق، یک ویژه‌برنامه رادیویی در روز سوم فروردین 1396 در قالب برنامه زنده «صبح بخیر ارمنستان» از رادیو ملی این کشور پخش شد که داوود حیدری، صابر قدیمی و واراند میهمانان آن بودند.
 
*****
 
به گزارش «موسیقی ما» بر اساس آن‌چه طی مراسمات عنوان شد، این برنامه با همت و مشارکت مادی و معنوی اتباع ایرانی مسلمان و ارمنی و همچنین ارامنه ارمنستان به عنوان حامیان روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان شکل گرفت و معرفی اشتراکات فرهنگی و هنری دو کشور، برداشتن گام‌هایی در جهت تبادل فرهنگی و توسعه زبان پارسی در میان ارامنه، از جمله اهداف برگزاری آن بوده است.
 
بر اساس اعلام رسمی وزارت خارجه، نوروز  1396 بیشترین حجم مسافر به کشورهای امارات و ارمنستان عزیمت کرده‌اند. ارمنستان  که در سال جاری به رتبه دوم مقصد گردشگران ایرانی تبدیل شده، در سال‌های اخیر میزبان بسیاری از ایرانیان بوده و اخیراً تسهیلات ویزا و ارزانی سفر به این کشور و همچنین مسافرت به آن با وسیله نقلیه شخصی باعث شده تا در تعطیلات نوروز تعداد زیادی از ایرانی‌ها، ارمنستان را برای سفر انتخاب کنند.
 
«عباس سجادی» مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران درباره برگزاری این برنامه به «موسیقی ما» گفت: «این برنامه در راستای تأکیدها و توصیه‌های جناب رییس جمهور در زمینه به‌کارگیری دیپلماسی فرهنگی و تعامل بیشتر با همسایگان برگزار شده است. ارمنستان کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران است و جالب این‌که جشن باستانی نوروز در فرهنگ این کشور هم حائز اهمیت است. برگزاری برنامه‌های این‌چنینی ضمن فراهم کردن زمینه ارائه فرهنگ و هنر غنی ایران، باعث قرابت و دوستی بیشتر دو ملت هم می‌شود؛ چراکه هنر بستر بسیار مناسبی برای گسترش تعاملات فرهنگی و به تبع آن تعاملات سیاسی و اقتصادی است. خوشبختانه این برنامه که برای دومین سال پیاپی برگزار شد، هم از سوی مسئولین و هم مردم ارمنستان مورد توجه قرار گفت.»
 
*****
 
در ادامه گزارش تصویری و ویدئویی اختصاصی سایت «موسیقی ما» از ویژه‌برنامه نوروزی ارمنستان مشاهده کنید.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 فروردین 1396 - 12:29

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هم‌نوایی هنرمندان ایرانی و ارمنی همزمان با عید نوروز و عید پاک | موسیقی ما