برنامه یاد بعضی نفرات
 
با رهبری و مدیریت هنری منوچهر صهبایی
ارکستر مجلسی ایران فعالیت خود را آغاز می‌کند
موسیقی ما- روز گذشته «منیژه صهبایی» - مدیر ارکستر مجلسی ایران- در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها از راه‌اندازی ارکستر مجلسی ایران خبر داد و گفت این اکستر با هدف ارائه موسیقی کلاسیک جهانی و ارتقای فرهنگ شنیداری است. او حالا به «موسیقی ما» می‌گوید که این ارکستر در نظر دارد علاوه بر فعالیت‌های رایجِ یک ارکستر، نوازنده و سولیست پرورش دهد.

او در خصوص انگیزه‌های شکل‌گیری این ارکستر می‌گوید: «مدت‌ها بود که به فکر بودیم برای موسیقی جهانی در ایران، حرکتی در خور شان شنوندگان و طرفدارانش انجام داده و موسیقی مجلسی متفاوتی را ارایه دهیم. در ابتدا دکتر هصبایی، به این کار رضایت نمی‌دانند؛ اما پس از یک‌سال برنامه‌ریزی و تحلیل و تفکر، سرانجام بر آن شدیم تا ارکستر مجلسی ایران را با هدف ارایه‌ی موسیقی جدی راه‌اندازی کنیم. البته کار کردن در ایران بسیار دشوار است؛ چون حتی چهره‌های حرفه‌ای هم در بسیاری مواقع رفتار حرفه‌ای ندارند و همین موضوع باعث ایجاد اختلال در کار می‌شود.»

او همچنین ادامه می‌دهد: «در حال حاضر یاران ما در این ارکستر، 20 نوازنده ی سازهای زهی هستند که سعی شده تا از بین بهترین‌ها انتخاب شوند، چون تعداد تمرینات بسیار محدود و کم خواهد بود و به نوازندگانی نیاز است که از نظر تکنیکی در سطح بالایی باشند. برنامه‌ی سالیانه طراحی شده و در حال حاضر منتظر جواب دوستان در بنیاد رودکی هستیم.»

«منیژه صهبایی» اظهار امیدواری می‌کند در آینده ارکستر بزرگ‌تر و به صورتتدریجی به نوازندگان زهی و بادی اضافه شود: «مدیریت هنری و رهبری ارکستر برعهتده‌ی دکتر منوچهر صهبایی است و با توجه به سوابق هنری ایشان در اروپا سعی شده که در این ارکستر، استانداردهای اروپایی لحاظ شود. برنامه‌ریزی‌های دقیق و بلند مدتی صورت گرفته که به در آینده به اطلاع دوستداران، نوازندگان و آهنگسازان این نوع موسیقی خواهیم گذاشت و امید داریم که بتوانیم آثار آهنگسازان بزرگ جهان را در سطح هر چه نزدیک‌تر به استانداردهای جهانی به شنوندگانمان عرضه کنیم.»

منوچهر صهبایی در دهه پنجاه خورشیدی، استاد کنسرواتوار تهران، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مدرسه رادیو و تلویزیون ملی ایران بود. همچنین کنسرت‌های متعددی را با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون ملی ایران اجرا کرد. منوچهر صهبایی در سال 1979 به عضویت ارکستر سمفونیک شهر سن گالن در سوییس درآمد و دوازده سال به عنوان نوازنده ابوا و رهبر میهمان با آن ارکستر همکاری داشت. در همان سال از طرف کنسرواتوار شهر فلدکیرش در اتریش برای تدریس دعوت شد. منوچهر صهبایی در این سال‌ها برای معرفی و اجرای قطعات سمفونیک آهنگسازان ایرانی کوشش‌های زیادی کرده و تاکنون به همت او آثاری از آنها با ارکستر فیلارمونیک تپلیس (چک)، ارکستر سمفونیک سنت گالن (سوئیس)، ارکستر زهی پراگ (چک)، ارکستر فیلارمونیک پلوودیو (بلغارستان)، ارکستر تون کونسلر (فورآرلبرگ اتریش) و... ضبط شده است؛ این آثار از حسین دهلوی، ثمین باغچه‌بان، حسین ناصحی، محمدتقی مسعودیه، مصطفی کمال پورتراب، حشمت سنجری، مرتضی حنانه، حسین یوسف زمانی، علیرضا مشایخی و... است.
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 فروردین 1396 - 14:15

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 فروردین 1396 - 19:36

آقای صهبایی ٬ ارکستر سنت گالن در جوابیه ای رسمی اعلام کرده که جنابعالی فقط به عنوان نوازنده ابوا با ارکستر سنت گالن همکاری کردید و هیچ وقت و به هیچ عنوانی این ارکستر را رهبری نکردید.
لطفا اگر این ارکستر را رهبری کردید تاریخ اجرا ، محل و رپرتوار کنسرت را اعلام بفرمایید.
متشکرم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارکستر مجلسی ایران فعالیت خود را آغاز می‌کند | موسیقی ما