برنامه یاد بعضی نفرات
 
مهدی یراحی اولین کنسرت آلبوم «آینه قدی» را با اجرای پرفورمنسی برای دردهای خوزستان برگزار کرد
در میان آینه‌های عشق و اعتراض
موسیقی ما – پس از حدود دو هفته تعطیلی اجراهای زنده موسیقی به دلیل ایام فاطمیه، «مهدی یراحی» اولین کنسرت پایتخت را روی صحنه برد. برنامه این خواننده در روز نوزدهم اسفندماه  حقیقت اولین اجرای آلبوم چهارمش یعنی «آینه قدی» هم محسوب می‌شد. مهدی یراحی در حالی این قطعات را روی صحنه برد که دقیقاً یک ماه از انتشار آلبوم جدیدش می‌گذشت و می‌توان گفت که قطعات آینه قدی جای خودشان را در میان طرفداران این خواننده پیدا کرده‌اند. همچنین دو اتفاق نمایشی و همچنین تغییر مختصر در اعضای ارکستر و تنظیم قطعات از دیگر نکات اجرای نوزدهم اسفند مهدی یراحی بود که گزارش آن را در ادامه می‌خوانید:

یکی از مولفه‌های اصلی و تأثیرگذار آثار مهدی یراحی، ترانه است. در میان ترانه‌های او کارهایی هستند که به نوعی یک سوژه را روایت می‌کنند یا می‌توان با آنها تصویرسازی کرد. قطعه «آینه قدی» هم یکی از همین کارها با ترانه «امیرعلی بهادری» است و یراحی از همین ویژگی اولین قطعه آلبومش استفاده کرده بود و برنامه‌اش را به شکل متفاوتی شروع کرد. یک قاب سفید رنگ که دور آینه‌ قرار می‌گیرد در وسط استیج به چشم می‌خورد اما آینه‌ای درون آن نبود. پس از ورود نوازنده‌ها، آنها اجرای قطعه آینه قدی را آغاز کردند و دو پرفورمر وارد صحنه شدند. یکی از آنها با موی مشکی بلند و دیگری با با موی کوتاه اما گریم یک فرد سالخورده بود و در همان لحظه خواندن یراحی هم از پشت صحنه آغاز شد و پس از ورود به صحنه روی سکویی که در وسط استیج تعبیه شده بود ایستاد. آن دو هنرمند هم با پرفورمنس جالبی و از دو سوی آن قاب سفید رنگ، تنش‌ها و جدال‌های موجود در ترانه آینه قدی را به تصویر می‌کشیدند. این نوع شروع و همچنین حرکات جالب «مهرداد آبجار» و «سروش کریمی» با استقبال خوب دوستداران یراحی مواجه شد و او پس از قطعه اول خطاب به حاضرین گفت:«این کار را نکنید! بغض کردم! صدایم گرفت از بس انرژی شما زیاد است اما خوشحال هستم که امشب اولین کنسرت آینه قدی را برای شما اجرا می‌کنیم.»

«اشک و بارون» از آلبوم «مثل مجسمه» دومین قطعه این برنامه بود که باز هم «احسان نی‌زن» با تکنوازی ریتمیکش از پشت صحنه وارد شد و «اکبر شهریاری» هم با سولوی کونگا او را همراهی کرد. مهدی یراحی پس از این قطعه برای معرفی دکتر «افشین یداللهی» گفت:«یک شاعر و ترانه‌سرای بسیار خوب و عزیز در جمع ما هستند که به دنبال گرفتن شعر و ترانه از ایشان هستم اما تا کنون افتخار نشده است.»

سپس در حالی که حضار منتظر اجرای قطعه بعدی بودند ناگهان همه نوازنده پشت به سالن رو به سمت نمایشگرهای سالن ایستادند و لحظاتی بعد همزمان با اولین ملودی قطعه «خاک»، همگی با ماسک‌های سفید که روی صورت داشتند پشت سازهای خود قرار گرفتند. مهدی یراحی روی سکوی وسط استیج ایستاد و  تمام این اثر را با ماسک خواند. در اوایل خاک مجدداً پرفورمرهایی که در آینه قدی حضور داشتند، در حالی که تمام بدن و لباس آنها آغشته به گِل بود با یک کوزه به صحنه بازگشتند. آنها با چشمانی نگران و اکت‌هایی متناسب با متن ترانه، راوی مشکلات مردم خوزستان و بحران‌های زیست محیطی آنها شدند. سوزناک‌ترین بخش این پرفورمنس هم همزمان با این بخش از ترانه «روزبه بمانی» یعنی «هوا هر روز بدتر آب کمتر» بود چون آنها کوزه‌ای که در دست داشتند را به سمت دهان خود می‌آوردند و در آن چیزی جز خاک نبود. در بخش پایانی این قطعه هم تمامی نوازنده‌ها و پرفورمرها و مهدی یراحی به جلوی صحنه آمدند و دست در دست یکدیگر، ترانه خاک را بدون ساز و به شکل کُرال با حاضرین خواندند. این حرکت مهدی یراحی و گروهش بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت و سریع در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته شد. البته خواننده آلبوم «امپراطور» می‌تواند در آینده به فکر اجراهایی که کاملاً با پرفورمنس است باشد چون قطعاتی که ترانه‌هایش پتانسیل اجرا با این سبک داشته باشد را در کارنامه کاری خود دارد.

پس از قطعه «مثل مجسمه» که با همراهی ویولن احسان نی‌زن اجرا شد و پخش موزیک ویدئوی این کار هم مکملش بود، یکی از کارهای پرطرفدار یراحی در این برنامه بود. در ادامه نوبت به پرانرژی‌ترین و شادترین بخش کنسرت این خواننده یعنی مِدلی عربی دو قطعه‌ «من علمک» و «علی مودک» رسید.

یکی دیگر از نکات مهم سانس دوم کنسرت مهدی یراحی حضور یک تنظیم‌کننده باسابقه در جمع مهمانان ویژه بود. او پس از قطعه «آخرین اسیر» گفت:«من آدم فی‌البداهه‌ای هستم و اکنون قابی را دیدم که مدت‌ها منتظر تماشایش در کنسرتم بودم و می‌خواهم چهره‌های حاضر در این قاب را به شما معرفی کنم. دوست تنظیم‌کننده‌ای دارم که لجند است و موج نویی را در تنظیم کشورمان وارد کرد و برگردن موسیقی پاپ حق زیادی دارد. او یکی از بهترین تنظیم‌کننده‌های تاریخ موسیقی پاپ است که می‌توانید حتی با «واروژان» مقایسه‌اش کنید. ایشان برای من بسیار عزیز است و حدود پانزده سال است که با هم رفیق هستیم و چیزهای زیادی از او یاد گرفتم. در حقیقت همکاری با بهروز صفاریان عزیزم روی نگاه من بسیار تأثیر گذاشت. امشب خیلی خوشحال هستم چون بهروز جان هرجایی نمی‌رود و امشب افتخار داد و رفاقت کرد و به این کنسرت آمد.»

«بی دفاع» با ترانه متفاوتش از سروده‌های «آرش مهرابی»  یکی دیگر از کارهای آلبوم آینه قدی بود که در این برنامه شنیده شد و مورد توجه قرار گرفت. یراحی برای رپرتوار این برنامه قطعه «نفس» را هم انتخاب کرده بود که این آهنگ با تکنوازی «ساکسفون» مرسل وطنی آغاز شد و عظیم روحانی با گیتار اسپانیش و احسان نی‌زن با ویولن، همراه خواننده در این والس عاشقانه بودند. همچنین اجرای قطعه «باور نکن» با همراهی پیانوی «رضا تاجبخش» یکی دیگر از بخش‌های کنسرت مهدی یراحی بود و او سپس قطعه «نگو نگفتی» را خواند. این خواننده در پاسخ به درخواست دوستدارانش که نام قطعه «بی‌سرزمین» را فریان می‌زدند بخش‌هایی از ترانه این این اثر را خواند و همچنین سراینده ترانه‌اش یعنی «امیرعلی بهادری» را به حاضرین معرفی کرد. یراحی در توضیحات خود به این نکته اشاره داشت که قرار بود در همین روز نوزده اسفند، امیرعلی بهادری اولین کنسرت مستقل خود را روی صحنه ببرد اما به دلایلی این اتفاق رخ نداد و او بخش‌هایی از قطعه «من از این شهر میرم» را هم خواند.

یراحی در ادامه ضمن معرفی «مونا برزویی»، با کسب اجازه از او قطعه «امپراطور» را به «ساره نورموسوی»، بازیگر خردسال و خوش‌آتیه فیلم‌سینمایی نفس، تقدیم کرد. این خواننده در بخش پایانی اجرای خود هم قطعه «سرما نزدیکه» را به همراه تکنوازی عود «مرتضی کریمی» خواند. نوازنده‌ پرانرژی که از بندرعباس برای این اجرا به تهران آمده بود و در کنار مهدی یراحی به خوبی توانستند انرژی سالن را با خود همراه کنند. نهایتاً هم برنامه با قطعات «زمستون» و «غزال» به پایان رسید.
 
  • *دکتر افشین یداللهی: آقای یراحی آهنگساز توانایی است
پس از پایان این برنامه دکتر «افشین یداللهی» در مورد کنسرت مهدی یراحی و  آثار او و اینکه آیا امکان همکاری بین این دو هنرمند وجود دارد به خبرنگار «موسیقی ما» گفت:«آقای مهدی یراحی در این برنامه، با انرژی بالا روی صحنه حاضر شدند و نسبت به بنده هم لطف داشتند. مقوله ترانه یکی از نکات مهم آثار ایشان است و در این کنسرت هم ترانه‌های بسیار خوبی شنیدم. همچنین آقای یراحی آهنگساز توانایی است و قطعاتی که در این کنسرت ملودی‌های خوبی داشتند اما نمی‌دانم خودشان چند قطعه را ساخته بودند. درباره همکاری هم باید بگویم که تا کنون صحبت جدی در این زمینه مطرح نشده است.»
 
  • *آزاده نامداری: آلبوم آینه قدی را دوست داشتم
آزاده نامداری هم پس از اتمام برنامه در گفتگو با خبرنگار ما نظرش در مورد کنسرت و مهدی یراحی را اینگونه بیان کرد:«شناخت من از آقای یراحی و آثارشان به سال‌های گذشته باز می‌گردد. به آقای صفاریان هم گفتم که اولین تیتراژ آقای یراحی برای برنامه «شب شیشه‌ای» با اجرای آقای «رضا رشیدپور» بود و زمان زیادی از آن گذشته است. اما در هنگام اجرای آن قطعه دیدم که مخاطبان چه بازخورد خوبی داشتند و هنوز به خاطر دارند. خداوند گاهی به برخی خواننده‌ها این فرصت را می‌دهد که موسیقی و کلامشان سال‌ها در ذهن مخاطب باقی بماند. از سوی دیگر هوشمندی خواننده نظیر اینکه چه زمانی حرکت کند یا چه زمانی بایستد یا چه زمانی تیتراژ بخواند و نخواند هم حائز اهمیت است و همه مولفه‌های هوشمندی یک خواننده در آقای مهدی یراحی وجود دارد. ایشان کاراکتر ساده و صادقی دارند و شاید یکی از دلایل محبوبیتشان بین مخاطبان همین نوع کاراکتر آقای یراحی باشد. من تا کنون سه کنسرت ایشان را دیده‌ام و هر بار رو به رشد بوده‌اند و به هر کنسرت یک مورد جدید اضافه کرده‌اند و آقای یراحی صرفاً کنسرت برگزار نمی‌کند. این بار هم پرفورمنس‌هایی داشتند که نشان از تفکر و برنامه‌ریزی برای کنسرت بود. در پست اینستاگرام خودم هم نوشتم که آهنگ‌های آقای یراحی برای آدم‌های مختلف خاطرات قشنگی به جا می‌گذارند. من هم یکی از آن آدم‌ها هستم و تک‌تک آهنگ‌های ایشان در شرایط مختلف برایم احساس خوبی دارد.»

او سپس در مورد آلبوم آینه قدی گفت:«من همه آلبوم‌های آقای یراحی را شنیده‌ام و دوست داشتم و در این بخش هم روند رو به رشد دارند. در آلبوم جدیدشان یکی دو قطعه بودند که پس از اولین باری که گوش کردم به دلیل شعر و ملودی متفاوتشان حس کردم با حس و حال آقای یراحی مأنوس نیست. چون حال و هوای خاصی در همه کارهای آقای یراحی وجود دارد ولی من آلبوم آینه قدی را دوست داشتم و همیشه منتظر انتشار آلبوم و آثار جدیدشان هستم.»

این مجری تلویزیون نهایتاً گفت:«هنرمندی نظیر آقای احسان نی‌زن با ویولن یا آقای رضا تاجبخش با پیانو فضای کنسرت را متفاوت و دلچسب می‌کنند. دیشب هم دیدم که آقای یراحی انرژی بسیار زیادی برای مخاطبان صرف کردند. با وجود اینکه در سانس اول هم برنامه داشتند اما در دو ساعت سانس دوم، با انرژی و شور و عشق روی صحنه حاضر شدند. چون تعهد کاری قابل احترامی دارند.»
 
  • *مهشاد عرب: مهدی یراحی را مسلط‌تر و پر قدرت‌تر از همیشه دیدم
مهشاد عرب یکی دیگر از ترانه‌سراهایی بود که در سانس دوم برنامه حضور داشت و گفت: «مهدی یراحی در این اجرا ثابت کرد که آینه تمام قد یه خواننده کم اشتباه و آینده‌دار است. اولین باری نبود که پای استیجش می نشستم اما بعد از شانزده سال رفاقت و همکاری، مهدی یراحی را مسلط‌تر و پر قدرت‌تر از همیشه دیدم. از پشت استیج تا روی صحنه همه چیز خوب بود و هرآنچه اتفاق افتاد به یاد ماندنی شد.»

آرش مهرابی، وحید پویان، گلاره عباسی، سعید هاشمی، آمانج آذرمی، محمد اولاد، رضا شاهین، اسحاق اسدبیگی، امیرحسین مساح، امیر عظیمی (رهبر ارکستر سیامک عباسی)، آرون حسینی، امید جامع، معین سجادی و صابر قدیمی سایر مهمانان مهدی یراحی در این کنسرت بودند.

مهرداد احمدزاده (نوازنده کیبورد)، اکبر شهریاری (پرکاشن)، مجید رضاپور (درامز)، حامد حمیدزاده (گیتاربیس)، علی افلاطونی (گیتار الکتریک)، مرسل وطنی (ساکسفون) و امیرفقیه (سمپلر و سینت‌سایزر) اعضای گروه مهدی یراحی در این برنامه بودند. همچنین عماد لاریجانی به عنوان نوازنده کیبورد عضو جدید گروه مهدی یراحی بود که در این برنامه برای اولین‌بار روی صحنه حاضر شد. شرکت «رویال هنر پارس» به مدیریت «مجید عبدی» هم برگزارکننده این کنسرت بود.

در ادامه می‌توانید عکس‌های «سعید عبداللهی» از این برنامه را ببینید:
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اسفند 1395 - 14:19

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

دوشنبه 23 اسفند 1395 - 16:09

فوق العاده بود❤❤

دوشنبه 23 اسفند 1395 - 16:36

بهترین خواننده حال حاضر کشور

دوشنبه 23 اسفند 1395 - 17:13

مهدی یراحی همیشه بی نظیره

سه شنبه 24 اسفند 1395 - 10:33

مهدي عاليه واقعاً بي نظيره❤

سه شنبه 24 اسفند 1395 - 10:33

FoghOlade bOod concert

چهارشنبه 25 اسفند 1395 - 08:34

درود فراوان

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود در میان آینه‌های عشق و اعتراض | موسیقی ما