برنامه یاد بعضی نفرات
 
در آستانه کنسرت 25 و 26 اسفند در تالاروحدت در گفتگو با سایت «موسیقی ما» عنوان شد؛
ناصر چشم‌آذر: هیچکس برای استفاده از آثارم از من اجازه نگرفته است
موسیقی ما – موزیسین و آهنگساز با سابقه حوزه موسیقی در کشور که سابقه و کارنامه‌ای درخشان را با آثاری پرخاطره در ذهن اهالی موسیقی و دوستداران این هنر تبدیل به چهره‌ای پر مخاطب شده است، درباره جدیدترین اجرای زنده خود در تهران توضیحاتی را ارائه داد. به گزارش «موسیقی‌ما»، ناصر چشم‌آذر که در تاریخ 25 و 26 اسفند در تالار وحدت با همراهی ارکستر بزرگ «ایستگاه» به اجرای برنامه خواهد پرداخت، معتقد است که نسل جدید موسیقی در ایران هم قابلیت های بالایی دارند که بعضا مورد توجه قرار می‌گیرند و او بازار روز موسیقی را نیز رصد می‌کند.در آستانه برگزاری این کنسرت، گپی با این هنرمند در محل تمرین ارکستر زدیم که در ادامه می‌خوانید:
 
  • * کنسرت پیش روی شما که با همراهی ارکستر «ایستگاه» قرار است برگزار شود، در روزهای گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. کمی درباره کلیت این اجرا صحبت می‌کنید؟
25 و 26 اسفند کنسرتی در تالار وحدت برگزار خواهیم کرد و از نکات مهم این اجرا می‌توان جایگزین کردن ارکستر قبلی‌مان با ارکستر بزرگ ایستگاه با مدیریت آقای مهدی نوروزی اشاره کرد. از نکات دیگر همکاری با دوست و هنرمند عزیز و خوش صدای‌مان آقای مهدی یغمایی است که در خدمت‌شان هستیم و از حضورشان بهره مند می‌شویم.
 
  • * درمورد خواننده در ارکسترهای چند وقت اخیرتان صحبت کنیم. چه شاخصه‌هایی بوده که شما در کنسرت‌های مختلف از چهره‌های مختلفی مثل مانی رهنما و اقای یغمایی استفاده کنید؟
شرط اول نشست ملودی و حال و هوای تراک‌ها روی صدای خواننده بوده که آقای یغمایی را بر همین اساس از بین چند گزینه‌ای که داشتیم انتخاب کردیم و از این انتخاب خوشحالیم. ایشان هم لطف کردند و حتما با اجرای مسلط خودشان از پس این کار برمی‌آیند. دلیل انتخاب نزدیک بودن با فضای کار است. فرض کنید برای اجرای قطعه «عید شما مبارک» از دوستان دیگری تست گرفتیم ولی دیدیم که با آقای یغمایی به آن حس و سلیقه نزدیکتر هستیم.
 
  1. * رپرتواری که در این کنسرت قرار است اجرا شود را کمی مشخص‌تر بازگو می‌کنید؟
رپرتوار آن که مثل کنسرت قبلی است ولی در بخش «باران عشق» یک تراک را برداشتیم و به جای آن یک قطعه به نام «طلوع عشق» را اضافه کردیم و در بخش ترانه‌های بی کلام هم یک تراک دیگر به نام ترانه «دو پرنده» اضافه کردیم که با ارکستر اجرا می‌شود .
 
  • * کمی هم درباره ارکستر برگ ایستگاه که در این کنسرت با شما همکاری دارد، صحبت کنید. استارت این همکاری از کجا زده شد؟ تجربه و قدمت این ارکستر، موسیقی فیلم‌های کلاسیک جهان بوده و به نظرم این همکاری جذابی‌ست که مهدی یغمایی هم به عنوان خواننده به آن اضافه شده و پکیج به یک تکامل قابل توجهی رسیده است.
آشنایی ما با مدیریت ارکستر ایستگاه از طریق همسرم بود که صحبت‌هایی داشتند و پیشنهادهایی شد و مشورت کردیم و ارکستر را دیدیم که کمی از کار را تمرین کرده بودند. دیدیم مناسب هستند و با تمرین های بیشتر با آن‌ها می‌توانیم به نتایج مطلوب برسیم. اکنون هم از این همکاری خوشحالم. مدیریت این ارکستر خیلی صمیمی و با دیسیپلین هستند و انشالله نتیجه دوستی و آشنایی ما هم نتیجه ی خوبی باشد.
 
  • * یک سری از آثار شما در ارکسترهای داخلی اجرا می‌شود. بدون اسم بردن از شما. می‌خواهم بدانم آیا از شما بابت اجرای این آثار اجازه گرفته می شود؟ مثلا چند خواننده پاپ ترانه «خدای آسمون‌ها» را خواندند. آیا با شما صحبتی شده بود؟
خیر متاسفانه هیچ صحبت و مشورت و اجازه‌ای نبود و اجرای این آثار بدون خبر من صورت گرفت و حتما این دوستان اینگونه صلاح دانستند بدون خبر ما این کار را بکنند و اینکه اسمی هم از ما نیاورند از کم لطفی شان بوده است.
 
  • * دوره کنونی موسیقی در ایران را چقدر رصد می کنید و آیا چهره‌ای بوده که در ذهن شما شاخص باشد و بگویید این جوان و خواننده نسل جدید چقدر خوب است؟
اگر بخواهید اسم ببرم که نمی‌توانم. چون اگر دو اسم را بگویی چهار اسم را از یاد می‌بری و باعث سوتفاهم می شود. ولی من در کار نسل آخری که موسیقی کار می کنند کارهای خوبی هم شنیده ام که هم از حیث اجرای خواننده و هم از حیث ارکستر و ساز و تنظیم جذاب بوده و به دلم نشسته است. متاسفانه این امر شامل اکثریت نیست و این اجراهای خوب در اقلیت هستند. نمی‌توانم بگویم تقلید ولی کمی هم حس‌های تکراری در آثار این نسل زیاد است و حس آهنگساز و تنظیم کننده در اکثر اجراها به هم نزدیک است و تفکیک آن آنطور که باید و شاید قابل مشاهده نیست.
 
  • * آیا این نسل مخاطب موسیقی می‌تواند امیدوار باشد که یک روز ناصر چشم‌آذر با خواننده‌های امروزی هم همکاری داشته باشد؟
خواننده‌های این دوره مثل آقای یغمایی که تشریف دارند آنقدر سریع رشد دارند که من نمی دانم کی باید آن‌ها را پیدا کنم و با آن‌ها کار کنم. امیدوارم قدم‌هایی که برای آینده برمی‌دارم انقدر مثبت باشد و ماندگاری داشته باشد که همانطور که شما لطف دارید و از ماندگاری آثار سه دهه پیش می‌گویید سه دهه دیگر هم صحبت از ماندگاری این‌ها بشود و این امتیاز نصیب عزیزانی که الان کار می‌کنند و زحمت می‌کشند بشود.
 
  • * شما سابقه طولانی در حوزه موسیقی در کشور دارید و آثارتان با گذشت سالهای زیادی از تولید آنها، هنوز هم شنیده می‌شوند و مورد اقبال عمومی هستند. قطعا درباره ماندگای آثار موسیقی بهترین فردی هستید که می تواند این ماجرا راواکاوی کند.
این بحث بسیار پیچیده و مفصل است ولی من یک اشاره کوچکی به آن می‌کنم. ماندگاری و طول عمر قطعات دهه های دور به اکیپی مربوط می شود که خالقان آن تراک‌ها بوده اند. از جمله شاعر، تنظیم کننده، ملودی و حال و هوا و احساساتی که آن موقع دوستان را تشویق و ترغیب کرده تا این آثار ساخته شوند. اینکه چرا این آثار ماندگار شده یا نوستالژیک‌تر شده و متاسفانه برخی از کارهای الان اینگونه نیست به همین مقوله برمی‌گردد. به تیمی که این آثار را تولید کرده و آن نگاه وایدئولوژی‌ای که در آنها بوده.
 
  • * در انتهای این گفتگو درمورد فعالیت های جدیدتان صحبت کنیم. آیا آلبومی یا فعالیت جدیدی یا موسیقی فیلم و اثر جدیدی قرار است از شما منتشر شود؟
من یک سری از موسیقی فیلم هایم را برای آلبوم شدن به صورت منتخب انتخاب کرده‌ام که به احتمال زیاد در سال 96 روانه بازار شود. صحبت‌هایی هم برای آلبومی بی کلام به اسم «هفت میدان» با بخش هنری شهرداری داشتم که احتمالا در سال 96 اجرا شود. در زمینه با کلام دو کار داشتم که دکلمه بودند و یک کار دیگر هم با اشعار آقای نادر ابراهیمی است که فکر می‌کنم در سال 96 روانه بازار شود.


عکسها: حسین راد / اختصاصی سایت «موسیقی ما»
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 اسفند 1395 - 15:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ناصر چشم‌آذر: هیچکس برای استفاده از آثارم از من اجازه نگرفته است | موسیقی ما