برنامه یاد بعضی نفرات
 
آلبوم‌های «با تو می خوانم»، «شب و خاموشی» و «می‌رسد باران»؛ تازه‌های موسیقی ایرانی
سه آلبوم جدید توسط نشر «نوفه» منتشر شد
موسیقی ما - نسخه فیزیکی  سه آلبوم موسیقی ایرانی که پیش از این فروش اینترنتی آنها در سایت‌های فروش آثار موسیقی آغاز شده بود، از صبح امروز در فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی نیز منتشر شد.

به گزارش «موسیقی ما»، نشر موسیقی «نوفه» که عموماً در حوزه موسیقی ایرانی و تلفیقی فعالیت می‌کند، از انتشار جدیترین‌ترین آلبوم گروه «دستان» به آهنگسازی سعید فرج‌پوری، آلبوم «شب و خاموشی» با آهنگسازی و صدای علیرضا راستین‌فر و همچنین آلبوم موسیقی «می‌رسد باران» به آهنگسازی سیامک جهانگیری و صدای حسین علیشاپور خبر داد که می‌توانید جزئیات این آلبوم‌ها را مشاهده کنید.
 
  • آلبوم موسیقی «با تو می خوانم»
آلبوم موسیقی «با تو می خوانم» به آهنگسازی «سعید فرج‌پوری»، صدای «جمال کردستانی» و اجرای گروه «دستان» متشکل از سعید فرج‌پوری ،حمید متبسم، حسین بهروزی‌نیا، پژمان حدادی، بهنام سامانی وحامد افشاری در دو بخش ‌آواز دشتی و دستگاه سه‌گاه ارائه شده است. درتنظیم  بخش اول، مواردی چون فضاسازی گروه به شیوه امروزی‌تر و همراهی و روایت گروهی با آواز مد نظر قرار گرفته است و در بخش دوم فرم‌هایی چون اجرای ساز و آواز و چهارمضراب و تصنیف در قالبی سنتی‌تر ارائه شده است که تعامل این شیوه‌ها به زیبایی اثر افزوده است.
برای کلام این آلبوم هم از اشعار هنرمندانی چون سیمین بهبهانی، هوشنگ ابتهاج، حسین منزوی و شهره جواهری استفاده شده است.

در بخشی از متن نوشته شده در جلد آلبوم آمده است: «به شیوه­ای، گروه دستان رنگ و دیالوگ منحصربه­فرد موسیقی خود را برای نسلی زمزمه می­کند که تار و پودش از دیربازان سراغ امروز را می­جوید: گفت­وگوی سازها در همنوازی، تمبر صدایی از جنس «دستان»، سؤال و جواب جملات و سمت و قرینه­هایی از «صبا» و «دبور» و «با تو می­خوانم» به آهنگسازی سعید فرج پوری، همان نشانی­ها را دارد. صدای جمال کردستانی را می­شنویم که به «طنین خود» است. این ویژگی در وادی توسل­جویی به رنگ و ادای صدایی دیگر، شاخصه­هایی را عرضه می­دارد که مهمترین آن ارتباط مخاطب با طنین خاص خواننده است، به دور از مشابه­سازی و همزادی با صدایی دیگر که شکل­گیری این فضا از عادت­های شنیداری ما فاصله گرفته است.»

 
  • آلبوم موسیقی «شب و خاموشی»
«شب و خاموشی» با آهنگسازی علیرضا راستین‌فر در آواز افشاری مشتمل بر فرم‌های پیش‌درآمد، چهارمضراب، تکنوازی و تصنیف و همچنین قطعه سازی «عراق» ارائه شده است. سه تصنیف این آلبوم با نام‌های «پرسش» روی شعر هلالی جغتایی، «مژده دلدار» روی شعری از حافظ و «شب و خاموشی» با شعری از هوشنگ ابتهاج و صدای علیرضا راستین‌فر خوانده شده است.

بیان موسیقایی این اثر، خلوت و هجران آواز افشاری را در خود می‌پروراند و نواسازی وگروه‌نوازی آن استوار بر همین فضا قوام یافته است.

هومان رومی (کمانچه)، پویان گرامی (تمبک)، یزدان بهمنی (دف و بندیر)، حامد حافظی (سنتور)، علیرضا راستین‌فر: (تار، سه‌تار و بم‌تار) از جمله هنرمندانی هستند که در این آلبوم ساز نواخته‌اند.
 
  • آلبوم موسیقی «می‌رسد باران»
این آلبوم  به آهنگسازی سیامک جهانگیری و صدای حسین علیشاپور، اشعاری از نیما یوشیج را با داستانی آوازی ارایه می‌کند. موسیقی آلبوم سعی دارد شاعرانگی خود را با کلام همراه کرده و اثری از جنس تصاویر شعرهای نیما را منتقل کند.

آلبوم «می‌رسد باران» شامل شش قطعه باکلام و چهار قطعه سازی است که توسط سیامک جهانگیری (نی، سه تار)، نگار بوبان (عود)، بهزاد میرزایی (تمبک) اجرا شده است.

آهنگساز این اثر در بخشی از آلبوم نوشته است: «می‌رسد باران» روایتی است ساده از اشعار تصویرگونه نیما بر بستری از نغمات آشنا و بی‌پیرایه موسیقی ایرانی که سعی در رهایی از قالب فرم‌ها و فضاهای آشنای سازی و آوازی دارد. این فضای تصویرگر و روایت‌گونه اشعار، با درهم‌آمیزی جملات آوازیِ ساخته و طراحی‌شده، سعی در به هم‌پیوستگی موسیقی آوازی در لایه‌ها و خطوط مختلف سازها، از یک جهت، و ارائه بیان محتوایی شعر، از سوی دیگر دارد؛ بنابراین با قرارگرفتن پیاپیِ قطعات، این روایت به اوج خود رسیده و در نهایت به خاتمه می‌رسد و شاید شنیدن این قطعات به‌تنهایی از کم‌وکیف روایت داستان بکاهد.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آذر 1395 - 15:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سه آلبوم جدید توسط نشر «نوفه» منتشر شد | موسیقی ما