برنامه یاد بعضی نفرات
 
بعد از نیم‌قرن مداحی اهل‌بیت؛
استاد «سلیم موذن‌زاده اردبیلی» در سن هشتاد سالگی چشم از جهان فروبست
موسیقی ما – استاد «سلیم موذن‌زاده اردبیلی» صبح روز دوم آذرماه به شوق دیدار ارباب بی‌کفنش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دار فانی را وداع گفت. این موذن و پیرغلام اهل بیت (علیهم السلام) در سن هشتاد سالگی و به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل چشم از جهان فروبست. سلطان الذاکرین و فخرالذاکرین از جمله القابی بود که مردم و برخی چهره‌های سرشناس به ایشان نسبت می‌دادند. مرحوم موذن‌زاده اردبیلی بیشتر با نوحه‌ها و مدیحه‌سرایی‌هایی به زبان ترکی، فارسی و عربی شهرت داشت و از ایشان اذان و اقامه‌های شنیدنی هم به یادگار مانده است. «زینب زینب» معروف‌ترین نوحه استاد موذن‌زاده اردبیلی است که به یکی از مشخصه‌های ماه محرم برای ایرانیان تبدیل شده و هر سال از تلویزیون و رسانه‌های گروهی پخش می‌شود.

مرحوم سلیم موذن‌زاده اردبیلی در سال 1315 در محله تازه شهر اردبیل و در خانواده‌ای به دنیا آمد که همگی نوای آسمانی داشتند. پدر ایشان مرحوم شیخ «عبدالکریم موذن‌زاده اردبیلی» اولین موذن رادیوی ایران است و اذان بی‌نظیر برادرش زنده‌یاد «رحیم موذن‌زاده اردبیلی» در دستگاه بیات ترک، در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است. استاد سلیم هم از همان کودکی راه خانواده و اجدادش را پیش گرفت و در بارگاه اهل بیت و خصوصاً حضرت سیدالشهدا(ع) مو سفید کرد. او چندی پیش در یکی از مصاحبه‌های خود گفته بود:« حنجره من یک موهبت الهی و وقف سید الشهدا (ع) است و استفاده از آن در زمینه های غیر از این صحیح نیست.»

نوای خالق مداحی ماندگار «زینب زینب» در کشورهای دیگر هم مخاطبانی کمی ندارد و چهره شناخته‌ شده‌ای است. استاد سلیم در زمان درگذشت «حیدر علی‌اف»، رییس جمهور سابق جمهوری آذربایجان، برای نوحه‌خوانی در مراسم ختم او از طرف دولت آن کشور دعوت شده بود.

سایت «موسیقی ما» درگذشت این استاد بزرگ را تسلیت می‌گوید.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1395 - 12:03

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود استاد «سلیم موذن‌زاده اردبیلی» در سن هشتاد سالگی چشم از جهان فروبست | موسیقی ما