برنامه یاد بعضی نفرات
 
مصطفی محدثی خراسانی اعلام کرد
پس از انقلاب نگاه شعر به واقعه عاشورا متفاوت شد
موسیقی ما - مصطفی محدثی خراسانی، شاعر آئینی و متعهد کشور در گفت‌وگویی با بیان این که اربعین حسینی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی از غربت و غفلت بیرون آمده است، اظهار کرد: نگاه جان دار و تازه‌ایی در ادبیات پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اربعین حسینی شده است. اربعین در ادبیات گذشته کشورمان مغفول مانده و کمتر به آن توجه شده است. وی همچنین گفت: به برکت افقی که آموزه‌های انقلاب اسلامی فرا روی ما نهاد، نگاه شعر پس از انقلاب نیز به واقعه عاشورا متفاوت شد و این واقعه عظیم بشری را تنها در حزن و اندوه خلاصه نکرد و نگاه عزت‌مند و حماسی وارد شعر عاشورایی شد. اربعین حسینی نیز به ویژه در سال‌های اخیر که راهپیمایی عظیم شیعیان و دوست داران آن حضرت به سوی کربلا شکل گرفته است، در شعر و ادبیاتمان رونق گرفته است و خون تازه‌ایی در شعر آئینی کشور تزریق شده است.
 
محدثی خراسانی ادامه داد: شعر انقلاب اسلامی در مسیر تکاملی خود مراحلی را سپری می‌کند و با موضوعات مختلف مواجه می‌شود. در دوره ای جنگ تحمیلی و شعر دفاع مقدس، دوره دیگر فلسطین و مظلومیت مردم این کشور و پس از آن نیز بیداری اسلامی و مدافعان حرم و … همگی خون تازه‌ای را به شعر انقلاب تزریق کردند و امروز هم اربعین حسینی تکمیل کننده این روند است.
 
این شاعر کشورمان برداشت های شاعرانه از راهپیمایی عظیم اربعین حسینی را وابسته به مرتبه وجودی شاعران دانست و تصریح کرد: برداشت شاعران از اربعین حسینی متفاوت است و این برداشت به وقوف شاعر به موضوعات تاریخ اسلام و همچنین نگاه او به بشریت و آینده بشریت باز می گردد.
 
وی با اشاره به مراسم حج و حضور هر ساله مسلمانان در مکه که به نوعی نماد وحدت است، عنوان کرد: راهپیمایی عظیم اربعین و حضور شیعیان و مسلمانان جهان در حرم امام حسین (ع) نیز می‌تواند نشانه ایی از وحدت باشد. همچنین اربعین حسینی به نوعی نماد حماسه و ظالم ستیزی شیعیان است. پس از واقعه روز عاشورا، مرثیه و سوگ به پایان می رسد، هر چند که در همان واقعه هم حماسه نهفته است. اما پس از آن حتی مرثیه و سخنرانی های حضرت زینب (س) هم حالتی از حماسه دارد.
 
محدثی‌خراسانی در پایان گفت: در زمینه شعر اربعین حسینی تا به حال آثار ادبی بسیاری تولید شده است. اما این آثار پراکنده بودند و خوب است که نهاد و سازمان فرهنگی این آثار را گردآوری کند و به صورت یک مجموعه مستقل منتشر کند
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395 - 18:15

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پس از انقلاب نگاه شعر به واقعه عاشورا متفاوت شد | موسیقی ما