برنامه یاد بعضی نفرات
 
تنظیم‌کننده و آهنگساز پرکار موسیقی پاپ در گفت‌وگو با «موسیقی ما» عنوان کرد؛
حسین سالاری‌مقدم: امروز گوش مردم دقیق‌تر شده است
موسیقی ما - «حسین سالاریمقدم» موزیسین باسابقهای است که در سالهای اخیر حضور پررنگی در عرصه آهنگسازی، تنظیم، میکس و مسترینگ قطعات موسیقی پاپ ایران داشته است. او با چهرههای مختلفی چون محمدرضا هدایتی، محمدرضا گلزار، پدرام کشتکار، امیر تاجیک، انوشیروان تقوی، نریمان، سعید عرب، مسعود محمدنبی، امیراحسان فدایی، هادی قریشی، شاهد صادقپور و... همکاری کرده است. با این موزیسین که به گواه به آثار منتشر شده، از جمله چهرههای پرکار به حساب میآید از فعالیتهایش، اوضاع تنظیم در ایران و... گپ زدهایم.
 
  • * از چه زمانی آهنگسازی و تنظیم را شروع کردی؟
تا سال 1382 من به عنوان آهنگساز و خواننده کار میکردم. اما شروع کار آهنگسازی من از سال 78 بود که در همکاری با صدا و سیما قطعهای برای تولد حضرت علی(ع) ساختم که «داریوش روانبخش» آن را خواند.
 
  • * پس تجربه خوانندگی هم داری...
من به عنوان خواننده و آهنگساز وارد این عرصه شدم. حتی سال 1383 آلبوم من مجوزهایش را گرفت و آماده عرضه به بازار بود که کار بسیار خوبی هم بود. اما به دلیل طولانی شدن مراحل اداری، از انتشار آن منصرف شدم و تصمیم گرفتم بیشتر به آهنگسازی و تنظیم بپردازم و از آن سال به بعد به صورت حرفهای این مقوله را دنبال کردم.
 
  • * و دیگر سراغ خوانندگی نرفتی؟
نه. همیشه دوستان به من توصیه میکردند که بار دیگر سراغ خوانندگی بروم، اما من دیگر علاقهای به انجام این کار نداشتم. نمیخواهم با خوانندگی معروف شوم. میخواستم با کارهایم برای خوانندگان دیگر اتفاقات خوب رقم بزنم و خدا را شکر تلاشم در خیلی از موارد نتیجه داد.
 
  • * به عنوان آهنگساز یا تنظیمکننده با چه کسانی همکاری کردهای؟
امیر احسان فدایی، محمدرضا گلزار، محمدرضا هدایتی، نریمان، سعید عرب، مهدی زکیزاده، انوشیروان تقوی، هادی قریشی، محمدرضا آزادپور، سعید بنازاده، امین نیکو، امیر اکبری، ایمان آرمان و... از جمله افرادی هستند که با آنها همکاری کردهام.
 
  • * قبل از ورود به بازار موسیقی، تحصیلات موسیقایی داشتی؟
نه، من هم مثل خیلی از همکارانم در ابتدا تحصیلات آکادمیک موسیقایی موسیقایی نداشتم. اما دایی من موسیقیدان بود و چیزهای زیادی از ایشان یاد گرفتم. از هفت سالگی پیانو میزدم و از کودکی موسیقیهای شاخص را گوش میکردم که به نظرم خیلی در کارم تاثیر داشت.
 

 
  • * به عنوان کسی که حدود دو دهه در عرصه موسیقی مشغول به کار هستی و جزو قدیمیها در این زمینه به حساب میآیی، کیفیت در ایران را در حال حاضر چطور میبینی؟
در سالهای اخیر واقعاً پیشرفتهای زیادی در این زمینه داشتیم. امروز گوش مردم بیشتر با موسیقی آشنا شده است. کارها را دقیقتر گوش میکنند و کار خوب و بد را از هم تشخیص میدهند.
 
  • * بسیاری از تنظیمکنندهها و حتی برخی از آنها که صاحبنام هستند، در ابتدا چیزی از موسیقی نمیدانستند و شاید هنوز هم چیز زیادی ندانند. در واقع صرفاً یک پروگرمر هستند و حتی آکورد گرفتن را هم بلد نیستند. به نظرت این مسئله چه تأثیری در موسیقی میگذارد؟ بعضی از این افراد میگویند موسیقی الکترونیک سواد موسیقایی لازم ندارد.
همه موسیقیهای ما که الکترونیک نیست. البته موسیقی الکترونیک هم سواد خاص خودش را میخواهد. به نظرم لازم است کسی که تحصیلات آکادمیک موسیقایی ندارد، لااقل تا اندازهای تئوری صداشناسی و فرکانس شناسی را بشناسد. اینطوری همه باهم پیشرفت میکنند و در آینده مثلاً 20 تنظیمکننده تراز اول داشته باشیم. چیزی که شاید این روزها در خیلی از موارد وجود ندارد و حتی بعضی از تنظیمکنندگان ما نوازندگی بلد نیستند. یکی از نتایج این مسئله، یکنواخت شدن کارها و کم شدن حس آنها است.
 
  • * برخی معتقدند کلیت میکس و مسترینگ در بازار موسیقی ایران از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست. موافقی؟
نه، اصلاً اینطور نیست. در حال حاضر بسیاری از همکاران من که کار میکس و مسترینگ انجام میدهند، از دانش زیادی در این زمینه برخوردارند و کارشان را با کیفیت بالایی انجام میدهند. مشکل از تنظیمها است. مثلاً تنظیمکننده کار را با کوالیتی نامناسبی تنظیم میکند و از میکسمن انتظار دارد در کیفیت آهنگ معجزه کند. در صورتی که میکس و مسترینگی خوب از آب درمیآید که تمام بخشهای تنظیم آن خوب باشد.
 
  • * به نظرت اینکه خود تنظیمکننده کارش را میکس کند بهتر است؟
صد در صد بهتر است؛ به هر حال خود تنظیمکننده با اجزای مختلف آهنگی که تنظیم کرده آشنا است و خودش بهتر میداند چه چیزی مد نظر داشته است. به نظرم بهتر است خود تنظیمکننده کارش را میکس کند؛ به شرطی که این مقوله را به خوبی بشناسد و علم میکس و مسترینگ را دارا باشد.

  • * از بین قطعات زیادی که ساختی یا تنظیم کردهای، کدامیک بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دلیلش چه بوده است؟
یکی از آنها «روزای دلتنگی» با صدای «محمدرضا هدایتی» و آهنگسازی و تنظیم من بود که به نظرم هم از نظر ملودیک، هم تنظیم و هم صدادهی کار خوبی بود. بازخوردهای مثبت زیادی هم داشت که دلیل آن هم به نظرم این بود که هم در ژانر صدای محمدرضا هدایتی بود و برای صدای او ساخته شده بود و هم فضای احساسی و نسبتاً جدیدی داشت. همچنین «من دلم تنگ میشه» با صدای «محمدرضا گلزار» و تنظیم من، که دانلود میلیونی داشت. این کار نسبت به آثار قبلی محمدرضا گلزار متفاوت بود و از طرفی بعد از فوت مرتضی منتشر شد و سوژهاش با حال و هوای آن روزها متناسب بود. همچنین همکاری‌هایم با امیر تاجیک، نریمان و سعید عرب بازخوردهای خوبی داشته است.
 
  • * به نظرت چه چیزی میتواند اثرگذاری یک تنظیم را زیاد کند؟
کاری که از هر نظر حرفهای باشد. هم مدرن باشد و هم احساسی و به سلیقه مردم نزدیک باشد. همانطور که گفتم، امروز دیگر مردم دقت بیشتری نسبت به گذاشته دارند و کار شاخص را تشخیص میدهند.
 
  • * تو برای تنظیم یک قطعه، چه المانهایی را در نظر می گیری؟
اکثر قطعاتی که من تنظیم میکنم، ساختههای خودم هستند و در واقع آهنگسازی و تنظیم را با هم انجام میدهم. اولین چیزی که به آن توجه میکنم صدای خواننده است. صدای خواننده را میشنوم و با توجه به ژانر متناسب آن، آهنگسازی و تنظیم را پیش میبرم. سعی میکنم کاری بسازم که مشابه سایر قطعات بازار نباشد.
 
  • * فکر نمیکنی مبلغی که به عنوان دستمزد مطرح میکنی نسبتاً بالا است؟
نه به نظرم چندان زیاد نیست. راستش من همیشه سعی کردم آثاری که میسازم، کارهای نویی باشد و خواننده نتیجه مطلوبی از آن دریافت کند. اینکه با دستمزد پایین، تیراژ بالایی داشته باشی اما کارت خروجی قابل توجهی نداشته باشد که خوب نیست.
 
  • * چه کارهایی در دست انتشار داری؟
من همیشه به دنبال همکاری با صداهای جدید بوده‌ام، نه خواننده‌های معروف. در چند ماه اخیر کارهایی با چند خواننده که صدای خوبی هم دارند انجام دادم. «مهرداد معافی» و «حامد پناهی» از آن جملهاند هم آهنگسازی و هم تنظیم کار به عهده خودم بود و این قطعات به زودی با مجوز رسمی منتشر میشوند. «هادى قريشى» خواننده دیگری است كه با او مشغول همکاری هستم و جديدترين قطعه‌اش با نام «خورشید زمین» در محرم پخش و خدا را شکر خيلى مورد توجه مردم قرار گرفت. همچنین همراه با «محسن افشار»، مشغول همکاری با خواننده جدیدی به نام «هومن ابراهیمی» هستیم که در آینده بیشتر از او خواهید شنید. خواننده‌‌هاى جديد دیگری هم هستند كه در آستانه عقد قرارداد برای آلبوم‌هاىشان هستم.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1395 - 10:43

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حسین سالاری‌مقدم: امروز گوش مردم دقیق‌تر شده است | موسیقی ما