برنامه یاد بعضی نفرات
 
پس از کناره‌گیری از ارکستر موسیقی ملی
فرهاد فخرالدینی چند کتابِ جدید آماده انتشار دارد
موسیقی ما - حالا مدتی است که «فرهاد فخرالدینی» -آهنگساز و رهبر شناخته شده‌ی ارکستر- از فعالیت‌هایش در این ارکستر کناره گرفته است؛ موزیسین برجسته اما این روزها مشغول سر و سامان دادن به فعالیت‌های شخصی‌اش است و به زودی دو کتابِ جدید از او منتشر خواهد شد.
 
موزیسینِ خستگی‌ناپذیر که بیش از نیم‌قرن است، فعالیت‌هایش در حوزه‌ی موسیقی ادامه دارد و بسیاری از آنان جزو تاثیرگذارترین داشته‌های موسیقی ما به حساب می‌آیند، این روزها مشغول آماده کردن آثاری است که در این مدت، به خاطر فعالیت‌های متفرقه‌اش، چندان فرصت پرداختن به آنها را نداشته است. خودش می‌‌گوید: «در حال حاضر روی مقالاتِ علمی‌ام کار می‌کنم و علاوه بر آن، مشغول سر و سامان دادن به گفت‌وگوهای مهمی هستم که در این سال‌ها انجام داده ام؛ علاوه بر آن جلد سومِ کتاب ریتم در موسیقی ایرانی نیز اثر دیگری است که مشغول کار روی آنها هستم. البته این کتاب‌ها همگی پیش از این تالیف شده‌اند، اما در حال حاضر با حوصله مشغول بررسی در آنها هستم تا به شکل دقیق‌تری منتشر شوند.»
 
«فرهاد فخرالدینی» از معدود موزیسین‌هایی است که در این سال‌ها علاوه بر فعالیت‌های موسیقایی‌اش، در زمینه‌ی تالیف کتاب نیز آثارِ متعددی را خلق کرده است. از جمله آخرین آثار او می‌توان به کتاب «شرحِ بی‌نهایت» اشاره کرد که خاطرات مشترک استاد «فرهاد فخرالدینی» و همسرش «آزرم» است، خاطراتی که شرح یک عمر زیستن عاشقانه برای موسیقی را روایت کرده است. «شرح بی‌نهایت» همچنان یکی از پُرفروش‌ترین‌ کتاب‌های سایت «نشرچشمه» و کتاب‌فروشی «چشمه» است.«شرح بی‌نهایت» افزون بر این‌که یک اتوبیوگرافی است، ‌به عنوان بخشی از تاریخ معاصر موسیقی ما نیز قابل اهمیت است. استاد فخرالدینی درباره‌ی این کتاب می‌گوید: «سعی کردم صمیمانه در این کتاب بنویسم. اسم کتاب را از این شعر حافظ که می‌گوید:‌ «این شرح بی‌نهایت کز زلف یار گفت» گرفته‌ام. در هر صورت امیدوارم توانسته باشم حق مطلب را ادا کنم. من با همسری زندگی کردم که تأثیرگذار بود اما در سایه‌ى من ماند و با فداکاری باعث شد تا من در آرامش فعالیت کنم. با این‌که خاطراتش را برخی مواقع برای من خوانده بود؛ اما وقتى همه‌ى این خاطرات را یک‌جا خواندم بسیار تحت‌تأثیر قرار گرفتم. قرار بود او سرگذشت من را بنویسد اما در نهایت قسمت این شد که من سرگذشت او را بنویسم.»
 
تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایران و هارمونی موسیقی ایران نیز از دیگر آثاری است که این موزیسین تالیف کرده است. اما او مدتی است که از رهبری ارکستر موسیقی ملی نیز کناره گیری کرده است. «فخرالدینی» تمایلِ چندانی به صحبت در این باره ندارد؛ از همان زمان که از رهبری این ارکستر کناره‌گیری کرد، تنها در یک گفت‌وگو این مساله را بیان کرد و حالا هم می‌گوید:‌ «دنیا این است دیگر، از زمان تشکیل و حیاتِ دوباره‌ی ارکستر موسیقی ملی، هیچ زمانی شرایط خوبی بر این ارکستر وجود نداشت و همواره مشکلاتِ بسیاری برای ما وجود داشت، به هر حال من هیچ وقت از شرایطی که در ارکستر وجود داشت، راضی نبودم و سرانجام مجموعه‌ی اینها سبب شد تا از فعالیت در این ارکستر صرف‌نظر کنم.»
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 مهر 1395 - 13:31

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فرهاد فخرالدینی چند کتابِ جدید آماده انتشار دارد | موسیقی ما