برنامه یاد بعضی نفرات
 
با رهبری «لن شویی» و همراهی «یویوما»
شهر خاموشِ کلهر توسط ارکستر سمفونیک سنگاپور اجرا می‌شود
موسیقی ما - ارکستر سمفونیک سنگاپور ۲۱ و ۲۲ آبان ماه - ۱۱ و ۱۲ نوامبر - با رهبری لن شویی قطعه «شهر خاموش» از ساخته‌های کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده‌ی کمانچه را اجرا می‌کند. این قطعه به یاد قربانیان شهر حلبچه که مورد حمله شیمیایی رژیم وقت عراق قرار گرفته بود، اجرا شده و نام آن نیز اشاره به همین رخداد دارد. در این اجرا، یویوما – نوازنده‌ی برجسته‌ی ویولون‌سل- نیز حضور دارد و علاوه بر او خود کلهر به تک‌نوازی کمانچه خواهد پرداخت.
 
اما اجرای «شهر خاموش» در سنگاپور، در حالی انجام خواهد شد که آلبومِ این اثر، هشت سال پیش توسط انتشارات موسیقی ورلد ویلج میوزیک در سطح بین‌المللی و توسط انتشارات آوای خورشید در ایران منتشر شد. این آلبوم از چهار قطعه که در مجموع ۵۳ دقیقه هستند، تشکیل شده‌است. ایدهٔ ابتدایی این مجموعه از سفارش دانشگاه هاروارد برای سازبندی و اجرای کوارتت زهی شکل گرفت و توسط کلهر و رایدر تصمیم بر اجرا و انتشار قطعات، تحت عنوان یک مجموعهٔ به نام «شهر خاموش» گرفته شد.
 
این آلبوم بارها به صورت زنده در شهرهای اروپا و آمریکا مثل لندن، نیویورک، ویرجینیا، شیکاگو و مینیاپولیس به اجرا درآمده است که در اجراها یو-یو ما، نوازندهٔ ویولنسل چینی–آمریکایی نیز حضور داشته‌است. خودش درباره‌ی این اثر گفته است:‌ «قطعهٔ اصلی اثر حاضر -شهر خاموش- در سال ۲۰۰۴، به سفارش دانشگاه هاروارد برای ترکیب کوارتت زهی نوشته و اجرا شد و بعد از نظر سازبندی و شکل اجرا بازبینی شد که ساز کنتر باس و سازهای کوبه‌ای به آن اضافه شده ‌است. این قطعهٔ برای اولین بار در کارنگی هال نیویورک به وسیله همین نوازندگان اجرا شد و بعدها در کنسرت‌های دیگر. هدف ابتدایی در به‌وجود آمدن شهر خاموش ترکیب موسیقی بداهه و موسیقی از پیش‌نوشته‌شده در یک قطعهٔ موسیقی بود که تمام اعضای گروه بر اساس چهار چوب‌های مشخص‌شده در آن شرکت می‌کنند و در شکل‌گیری و صدادهندگی نهایی به یک اندازه مؤثرند. شیوهٔ نوشتار در سه قسمت اول، غیرمتعارف و نشانه‌ای است. در این شیوه هم نوازنده برداشت خود از نشانه‌ها را اجرا می‌کند و تنها فرم‌ها جهت کلی اجرا مشخص و توضیح داده شده است؛ ولی عواملی چون سرعت ریتم و انتخاب ترکیب‌ها، دامنهٔ صوتی و زمان کشش یا سکوت‌ها در هنگام اجراء بر عهده‌ی نوازندگان است و طبیعتاً در هر اجرای متفاوت. قسمت دوم که در پی تکنوازی کمانچه بر اساس تم‌های کردی می‌آید، به روش معمول آهنگسازی و به شیوهٔ رایج نت نویسی شده است.»
 
در این اثر کیهان کلهر به عنوان نوازنده‌ی کمانچه و سه‌تار فعالیت می‌کند. دیگر نوازندگانِ این آلبوم کالین جاکوبسن (ویولن)،‌ جانی گندلزمن (ویولن)،‌ نیکولاس کوردز (ویولا)،‌ اریک جاکوبسن (ویولن‌سل)،‌ جفری بیچر (کنترباس)،‌ مارک سوتر (سازهای کوبه‌ای)،‌ سیامک آقایی (سنتور و تمبک) نواخته‌اند. سبک اصلی این آلبوم موسیقی کلاسیک بین‌المللی‌ست که در کنار آن موسیقی خاورمیانه، سنتی ایرانی، کردی و موسیقی محلی خراسانی نیز به کار رفته‌اند.
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1395 - 10:55

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شهر خاموشِ کلهر توسط ارکستر سمفونیک سنگاپور اجرا می‌شود | موسیقی ما