برنامه یاد بعضی نفرات
 
در بخش آواز دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان مطرح شد:
مشکل اصلی آوازخوانان جوان، تکنیک خواندن و بیان شعر است
موسیقی ما - ششمین روز جشنواره‌ی موسیقی جوان به ساز عود و آواز کلاسیک ایرانی اختصاص داشت. داوران بخش عود اساتید محمد فیروزی، داریوش پیرنیاکان، و سعید نایب‌محمدی و بخش آواز اساتید علی‌اصغر شاهزیدی، مظفر شفیعی، نصرالله ناصح‌پور، و حمیدرضا نوربخش بودند. اجراها در این روز از 9 صبح با ساز عود شروع شد و در ادامه شرکت‌کنندگان بخش آواز از ساعت 2 بعدازظهر تا 9 شب در مقابل هیئت داوران به رقابت با یکدیگر پرداختند.
 
در حاشیه اجراها حمیدرضا نوربخش، خواننده و مدرس آواز ایرانی و عضو هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی در مورد آوازهای رده‌های سنی مختلف گفت: «آوازها امسال نسبت به پارسال بهتر بود. در گروه سنی الف یک نفر شرکت‌کننده داشتیم، اما در گروه ب هفت نفری که حضور داشتند آوازها نسبتاً خوب بودند.  به هر حال این بچه‌ها زحمت کشیده‌اند و برای آموزش وقت گذاشته‌اند، صداهای خوبی دارند، ضعف‌هایی هم بالطبع دارند؛ در برخی از شهرستان‌ها طبیعتاً نبود استاد خوب مشکل عمده‌ی این بچه‌هاست.من در جشنواره‌های مختلف هم اعلام کرده‌ام از کسانی که شایستگی و استعداد دارند باید حتماً حمایت کرد تا رشد کنند و یکی از اهداف جشنواره می‌تواند همین نکته باشد تا بتوانند مسیرشان را پیدا کنند.»
 
این آوازخوان همچنین ادامه داد: «این جشنواره این امکان را مهیا می‌کند تا هنرجویانِ بااستعداد مشخص شوند. به نظرم بهتر است از نفرات برگزیده و کسانی که با فاصله‌ی کمی از برگزیدگان انتخاب شده‌اند حمایت کرده و کلاس‌هایی جهت رفع اشکال برایشان برگزار کرد. به نظرم کسانی که به مرحله‌ی نهایی راه پیدا کرده‌اند از شایستگی نسبی‌ای برخوردارند، منتها ضعف‌هایی هم دارند که قابل برطرف‌شدن است که عمدتاً به دانش موسیقی و خلاء معلمِ خوب مربوط می‌شود و همه‌ی اینها حل‌شدنی است، به نظرم جشنواره نباید اینها را رها کند و به نوعی از آنها حمایت آموزشی بکند. برای مثال یکی از شرکت‌کننده‌ها هر سال از شهر دزفول در این جشنواره شرکت می‌کند، هنرجوی بی‌استعدادی نیست منتها در آنجا با همان شرایط آواز کار می‌کند، در صورتی که می‌شود امکاناتی برای او فراهم کرد و مجابش کرد در کلاس‌هایی برای رفع اشکال شرکت کند تا در سال‌های بعد حضور بهتری داشته باشد.»
 
نوربخش در پایان گفت: امیدوارم این جشنواره استمرار داشته باشد و پربارتر از هر سال به حیات خود ادامه بدهد و بتواند برای نسل جوان راه‌گشا باشد.
 
در ادامه مظفر شفیعی، خواننده و مدرس آواز ایرانی و عضو هیئت مدیره‌ی کانون خوانندگان سنتی خانه‌ی موسیقی در مورد آوازهای رده‌های سنی مختلف گفت: «جشنواره برای پیشبرد هنر جوانان خیلی خوب است، همین اجراهای امروز نشان‌دهنده‌ی این امر است. من اجراهای سال‌های گذشته‌ی جشنواره را از نزدیک شاهد بودم، امسال در مرحله‌ی نهایی هم جزو هیئت داوران بودم و شاهد پیشرفت بچه‌ها هستم. مشکل اصلی بچه‌ها بیشتر تکنیک خواندن و بیان شعر است و باید این دو مورد را بیشتر کار کنند. صداها همه خوب است، اما فن بیان ندارند، صدایشان را می‌دزدند و تحریرهای بجایی ندارند.»
 
این خواننده افزود: «با آقای نوربخش و بقیه‌ی اساتید که صحبت می‌کردیم فکر کردیم بد نیست مثل خیلی از جشنواره‌های دیگر مثل موقام آذربایجان، معلمان آواز این شرکت‌کننده‌ها هم حضور داشته باشند تا آنها هم در جریان اشکالات شاگرد قرار بگیرند و از اساتید این فن راهنمایی بگیرند.»
 
شفیعی در پایان در جواب این سؤال که آیا حاضر است در صورتی که مسترکلاسی برای نفرات برگزیده برگزار شود رایگان به آنها آموزش دهد گفت: «حتماً اگر ماهی یکبار برای این بچه‌ها مستر کلاس برگزار شود حاضرم شرکت کنم و آموزش بدهم و اشکالاتشان را مرتفع کنم. یکی از هنرجوها که با من صحبت می‌کرد می‌گفت ما در دزفول کسی را نداریم که البته اینها به نظر من بهانه است، چون من شاگردانی دارم که دو هفته یکبار از شهرستان‌هایی چون مشهد و همان دزفول می‌آیند. بنابراین می‌توانند با برنامه‌ریزی برای آموزش و پیشرفتشان وقت بگذارند.»
 
  • محمد فیروزی: در صورت برگزاری مستر کلاس برای برگزیدگان، رایگان تدریس می‌کنم
محمد فیروزی، آهنگساز، نوازنده‌ی سه‌تار و عود، و عضو هیئت داوران بخش عود نیز درباره‌ی کیفیت اجراها گفت: «امسال نسبت به پارسال تعداد کمتری شرکت کرده بودند و سطح اجراها هم تقریباً علاوه بر همان چند نفری که پارسال شرکت کرده بودند و امسال هم خوب ظاهر شدند، خوب بود. انتظار داشتم نفرات بیشتری شرکت کنند، مرحله‌ی اول هم تعداد کمی شرکت کرده بودند. سطح اجرا در رده‌ی سنی ج در حدّ رده‌ی الف و ب نبود. اکول نوازنده‌ها غیر از چند نفرشان در مجموع خوب بود و نوازنده‌های تهرانی بهتر بودند. بچه‌هایی که چه امسال و چه پارسال در رشته‌ی عود شرکت کرده بودند اکثراً از شاگردان من بودند. من حاضرم اگر قرار شد مسترکلاسی برای نفرات برگزیده برگزار شود رایگان برای آموزش حضور داشته باشم و خوشحال هم می‌شوم.»
 
این نوازنده‌ی عود در مورد تأثیر برگزاری جشنواره‌ی موسیقی جوان اظهار داشت: «برگزاری چنین جشنواره‌ای در ایجاد انگیزه و استعدادیابی برای جوان‌ها نقش بسیار مؤثری دارد و به نظرم این بچه‌ها هر چه بیشتر موسیقی گوش کنند و فعال‌تر باشند نتیجه‌ی بهتری از کارشان می‌گیرند.»
 
در ادامه‌ی اجراهای ساز عود سعید نایب‌محمدی دیگر داور بخش عود، در خصوص سطح نوازندگی شرکت‌کنندگان تهران با شهرستانها گفت: «جواب کلی نمی‌توان به این سؤال داد، چرا که هنرجویانی هستند که از شهرستان برای فراگیری به تهران می‌آیند. درست است که مسیر رفت‌وآمد مشکلات خاص خودش را دارد اما نمی‌توان گفت که تفاوت محسوسی بین‌شان وجود داشت.»
 
این نوازنده با اشاره به تأثیر جشنواره‌ی موسیقی جوان در ایجاد انگیزه برای جوانان بیان داشت: «قطعاً این جشنواره نقش تأثیرگذاری دارد، چرا که به هنرجوها انگیزه می‌دهد و فرصتی برای آنها فراهم می‌کند تا خود را به معرض نمایش بگذارند. هنرمند همیشه دنبال فرصتی است تا بتواند کارش را ارائه دهد. در حال حاضر در مرحله‌ای هستند که می‌خواهند توانایی‌شان را محک بزنند. جشنواره‌ی جوان شرایطی برایشان فراهم می‌کند تا همچون حال و هوای کنسرت روی صحنه ظاهر شده و درگیر اجرا شوند. قطعاً کسانی که در این جشنواره مقام می‌آورند تشویق می‌شوند تا با انگیزه‌ی بیشتری مسیر هنری‌شان را ادامه دهند. من معتقدم تا آنجا که در توان برگزارکنندگان است نفرات برگزیده‌ی جشنواره را حمایت کنند. مثلاً از هر کدام از آنها در قالب یک آلبوم صوتی یک قطعه منتشر شود که قطعاً انتشار چنین آلبومی در ایجاد انگیزه در بین آنها نقش مؤثری خواهد داشت.»
 
جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان تا 24 شهریورماه در تهران ادامه دارد.
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1395 - 11:42

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مشکل اصلی آوازخوانان جوان، تکنیک خواندن و بیان شعر است | موسیقی ما