برنامه یاد بعضی نفرات
 
نغمه‌های عاشقانه در نیاوران پیچید
یک ایران و یک لوریس چکناواریان
موسیقی ما - ششمین شب فستیوال «شب‌های موسیقی بارانا» میزبان عاشقانه‌های لوریس چکناوایان با ارکستر مایستری «ارسلان کامکار» بود که با ابیات و دکلمه‌هایی از شاعران ایران‌زمین همراه می‌شد. این در حالی بود که «میترا حجار» و «یارتا یاران» -بازیگر سینما و تئاتر-  در این اجرا چکناواریان را روی صحنه همراهی کرد.

فضای باز مجموعه‌ی تاریخی کاخ نیاوران شامگاه 28 مردادماه پذیرای علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک بود. لوریس چکناواریان برای این اجرا برنامه‌ای برای یک ارکستر زهی در نظر گرفته بود که ارسلان کامکار نیز کنسرت‌مایستری آن را بر عهده داشت. در واقع عاشقانه‌ها چکناواریان برای اولین بار به همراه یک ارکستر زهی و دکلمه‌ی میترا حجار اجرا شدند.

«یارتا یاران» که انتخاب اشعار این اجرا را بر عهده داشت و در بخش‌های دکلمه با میترا حجار همراه می‌شد، در ابتدای اجرا در سخنانی گفت: «ما در این اجرا 15 قطعه‌ی عاشقانه برایتان اجرا خواهیم کرد و از شما در خواست می‌کنیم که در حین اجرا سکوت را رعایت کنید و پس از پایان تمامی قطعات ما را مورد لطف قرار دهید. امشب اشعاری از شاعران ایرانی برایتان می‌خوانیم؛ محمود وراق، رودکی، رابعه بلخی، دقیقی، عنصری، فردوسی، مولوی، سعدی، حافظ، ابوسعید ابوالخیر، ناصر خسرو، نظامی، عطار و... همه می‌دانیم که ایران است و چنین شاعرانی و یک ایران است و یک لوریس چکناواریان.»

نحوه‌ی اجرا طوری بود که قطعات یکی پس از دیگری اجرا می‌شدند و در میانه‌ی آن‌ها و حین خاموشی سازها اشعار انتخاب شده توسط میترا حجار و یارتا یاران دکلمه می‌شدند.

«شروین وکیلی» نیز که هر شب، سخنرانی‌های مرتبط با موضوع اجرا دارد، درباره‌ی اجرای چکناوریان اظهار کرد:‌ «مهر» موضوع اصلی موسیقی امشب است و از این جهت دارای اهمیت است که ادبیات، عرفان، دین و شریعت ما همه و همه توسط شبکه‌ای از مفاهیم مهر به هم گره خورده‌اند. همه‌ی ما با این مفهوم عمیق و ماندگار کنار هم بودن را تجربه می‌کنیم.

این جامعه‌شناس در بخش دیگری از سخنانش نیز اظهار کرد: «ما در زمانه‌ای به سرمی‌بریم که احتیاج داریم در این بطن آشوب به خودمان یادآور شویم، «مهر» باعث همدلی و تشکل‌های متعدد می‌شود و اکنون زمانه‌ای است که باید بیشتر به این مفهوم توجه کنیم.»

فستیوال «شب‌های موسیقی بارانا» امشب (29 مردادماه) با اجرای سهراب پورناظری و آنتویو ری (نوازنده‌‌ی فلامنکو از کشور اسپانیا) به پایان خواهد رسید.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 29 مرداد 1395 - 14:56

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود یک ایران و یک لوریس چکناواریان | موسیقی ما