برنامه یاد بعضی نفرات
 
هزارصدای سنتی با داوری شهبازیان، نوربخش و سجادی برگزارشد
تاکید بر خواندن اشعار شاعران معاصر در هزارصدا
موسیقی ما - سومین برنامه از دور جدید بخش موسیقی دستگاهی «هزار صدا»، ساعت 16 پنجشنبه 14 مرداد ماه 1395 با یک ساعت تاخیر در فرهنگسرای «ارسبارن» آغاز شد. در ابتدای برنامه و پس از آنکه آرش نصیری مدیر و مجری این برنامه شعری از حسین پناهی را خواند تیتراژ برنامه پخش شد که تصاویر و فیلم هایی از برنامه قبلی هزارصدا روی آهنگ رباعیات خیام ساخته فریدون شهبازیان و با صدای محمدرضا شجریان بود.
در ابتدای این کلیپ تیتراژ، در کنارعکسی نوشته شده بود: با احترام این برنامه تقدیم می شود با استاد قنبری مهر و دلیل این اقدام دهم مهر، سالروز هشتاد و هشتمین زادروز این استادبزرگ سازنده ساز بود. سپس مجری پس از عذرخواهی بابت تاخیر ایجاد شده، از گروه بیداد دعوت کرد که به عنوان برنده برنامه تیرماه آغازگر برنامه مردادماه باشند. گروه بیداد یک گروه جوان موسیقی از شهرستان آمل است با سرپرستی و خوانندگی علیا کاظمیان که برنامه شان با استقبال حضار مواجه شد. سپس کارشناسان روی صحنه دعوت شدند تا بخش مسابقه این برنامه آغاز شود. در این برنامه استاد فریدون شهبازیان به عنوان داور بخش موسیقی، حمیدرضا نور بخش داور بخش آواز و سیدعباس سجادی در بخش داوری شعر برای کارشناسی دعوت شده بودند.
 
پس از استقرار کارشناسان، آرش نصیری برای دعوت از کارشناسان برای آغاز صحبت، جملاتی را به عنوان آغازگر صحبت عنوان می کرد. او درباره شهبازیان گفت اولین باری که افتخار مصاحبه  با این استاد پیشکسوت را داشته حدود پانزده سال پیش و برای روزنامه همشهری بود و در تمام این مدت از راهنمایی ها و سختگیری های ایشان بهره مند بوده و تا جایی که می داند اغلب موزیسین ها و بسیاری از اهالی موسیقی از این راهنمایی ها بهره گرفته اند. شهبازیان هم دلیل حضورش دراین برنامه را علاقه بسیار و عاشقانه اش به موسیقی اصیل ایرانی اعلام کرد و گفت: موسیقی اصیل ایرانی از دل مشغولی های امروز همه ما است و من خیلی دوست دارم که نظراتم را تا حد ممکن به جوانانی که در این عرصه فعالیت می کنند بگویم تا بتوانند پیشرفت کنند.»
 
عباس سجادی که نصیری او را دوست بیست ساله اش معرفی و از اینکه در مقطعی که امکان برگزاری این برنامه در ارسباران نبود از آن حمایت کرد تشکر کرد گفت: این برنامه برنامه خوبی در بخش آواز موسیقی اصیل ایرانی است. من به اینجا آمدم تا مانند تمامی جلسات چیزی یادبگیرم و در کنار آن اگر نکته ای هم در اجرای دوستان جوان تر وجود داشته باشد را عنوان کنم.» وی سپس اظهار امیدواری کرد که این برنامه تداوم داشته باشد. سپس نوبت درخواست از حمیدرضا نوربخش، خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی بود. نصیری دراین باره گفت در سال گذشته و امسال پنج شش یادداشت و نقد درباره عملکرد خانه موسیقی نوشته اما با همه اینها، این نقد در برخورد استاد نوربخش با او تغییری ایجاد نکرده و همواره نقدپذیر و محترم بوده است.
 
حمیدرضا نور بخش هم گفت: موجب مباهات است که در این جمع حضور دارم. همراه دوست داشتم در جلساتی که محور آن آواز است حضور داشته باشم هم به این دلیل که آواز را در بین جوان ها رصد کنم و هم به این دلیل که بتوانم مشوق کوچکی برای کسانی که تازه پا به این عرصه می گذارند باشم. وی همچنین افزود: من داوری کردن را دوست ندارم . داوری کار سختی است اما در اینجا ما سعی می کنیم مواردی را برای راهنمایی مطرح کنیم تا کسانی که کار موسیقی و آواز انجام می دهند در این عرصه بهتر حرکت کنند.
 
پس از این سخنان، به دعوت مجری گروه «نغمه» به عنوان اولین گروه دعوت شدند تا برنامه خود را ارائه کنند. این گروه شعر «دیشب به سیل اشک ره خواب میزدم/ نقشی به یاد خط تو بر آب میزدم».در ابتدا مجری جلسه از اینکه آنها به جای ده دقیقه ای که قرار بود، پانزده دقیقه اجرا کردند از آنها گلایه کرد. سپس استاد شهبازیان عنوان کرد این شعر بارها و بارها و توسط خوانندگان مختلف خوانده شده و باید سعی کنید شعری از شعرای جدیدتر و با موضوعات تازه تر را انتخاب کنید. وی همچین گفت: وقتی می گوییم گروه از شما توقع کار گروهی داریم در حالی که من هیچ وقت نام گروه را به شما اطلاق نمی کنم و شما دویتی از کمانچه و تار بودید. نوازندگی و ریتم خوب بود، اما کوک مناسب نبود. این استاد پیشکسوت موسیقی همچنین گفت: موسیقی اصیل ایرانی در بداهه خوانی، بداهه نوازی و جواب آواز خلاصه می شود. به عنوان رکن اصلی جواب آواز اهمیت دارد و نیازمند خلاقیت است.»
 
عباس سجادی در رابطه با ترانه «نغمه» گفت: از محورهای اصلی در بحث بداهه خوانی و آواز شعر است. همان طور که جوان امروز باید از پشتوانه محکمی نسبت به ادبیات گذشته برخوردار باشد، باید از ادبیات روز هم آگاهی کافی را داشته باشد. » وی لزوم آشنایی با شعر امروز و ایجاد تغییر و تحول را ضروری شمرد و گفت: تغییر در شعر باعث نوآوری می شود و لذت شنیداری را بالا می برد. وب با دکذنمونه هایی در بیان ناقص کلمات افزود: باید به کلمات بها بدهید و آنها را به درستی بیان کنید.
 
حمید رضا نوربخش هم با تایید نظرات داوران بخش موسییق و شعر گفت: تنها چیزی که در این صحبت ها عنوان نشد و من می خواهم اضافه کنم، موضوع تکنیک است. خواننده یا نوازنده باید تکنیک ارائه ساز و آواز را داشته باشد. ابزار پس از آموزش  به عینیت بخشیدن آن چه در ذهن است، کمک می کند. گروه و خواننده جای پیشرفت دارند و این فقط با تمرین حاصل می شود.»
 
پس از آن گروه «رسام» به عنوان دومین گروه روی صحنه حاضر شدند. این گروه به خوانندگی شریف میرشریفی اشعاري از ديوان حافظ و ديوان شمس تبريزي. را در بخش آواز خواندند و با این بیت شروع کردند: « كنون كه مي دمد از بوستان نسيم بهشت/ من و شراب فرح بخش و يار حور سرشت» و همچنین تصنيف بداهه اي در نوا را بااین  شعر از ديوان شمس تبريزي اجرا کردند: «دزديده چون جان ميروي اندر ميان جان من/ سرو خرامان مني اي رونق بستان من»
 
فریدون شهبازیان در رابطه با اجرای این گروه ضمن اینکه عنوان کرد نظراتی که برای گروه قبل داده درباره این گروه هم صادق است درباره شیوه انتخاب اشعار برای اجرا صحبت کرد و گفت: استفاده از اشعار مولانا خطرات زیادی دارد که لازمه آن وقوف کامل به این اشعار است.» می سپس درباره کوک و سونوریته گروه هم صحبت کرد و گفت: هارمونیک در صدا و فرکانس حرف اول را می زند و شما برای اینکه به این مهم دست پیدا کنید باید سازتان خیلی دقیق کوک شده باشد. وی سپس با ذکر توضیحات دقیق و فنی درباره کوک سنتور گفت سازتان به صورت کامل و دقیق کوک نبوده است.
 
سجادی داور بخش شعر با خواندن بخش هایی از شعر درخواست کرد خواننده ادامه آن را بخواند و سپس  به خوانش صحیح اشعار اشاره کرد. حمیدرضا نوربخش هم درباره مناسب خوانی در خوانندگی صحبت کرد . گفت: بخشی از آواز مربوط به حنجره و تکنیک و بخشی دیگر مربوط به آموزش است. ردیف بخش مهمی در آموزش آواز است، اما متاسفانه برخی این مقدمه را کل آواز می دانند در حالی که بخش مهمی که لازم است مورد توجه قرار بگیرد مناسب خوانی است. یک معنای مناسب خوانی انتخاب درست و متناسب با حال و هوای جمع است و معنای دیگر و مهم آن  تناسب شعر با نغمه و نوایی است که همراه با آن ارائه می شود. هر شعری موسیقی خاص خود را دارد. اگر شعر و موسیقی همگون باشند تاثیر گذار خواهند بود. لحن کلام در باورپذیری اهمیت دارد. اگر لحن آوازی با پیام اثر و شعر و موسیقی در یک راستا نباشد، تاثیرگذار نخوهد بود.» وی سپس درباره اینکه این اشعار که انتخاب نشده بودند مناسب دستگاه نوا نبودند توضیح  داد و نمونه هایی درخشان دراین باره ارائه داد. نوربخش ابتدا از سید حسین طاهرزاده مثالی زد و سپس نومنه هایی از استاد شجریان را مطرح کرد.
 
پس از این بخش، به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد مصطفی کمال پورتراب فیلم کوتاهی از پیانونوازی ایشان پخش شد و
سپس گروه «ادیب» به عنوان سومین گروه در بخش مسابقه به روی صحنه دعوت شدند. این گروه  در آواز دشتی این غزل از مولانا را انتخاب کردند: «گرچه آن لعل لبت عیسی رنجوران است/ دل رنجور مرا چاره ی بهبود نکرد» و سپس تصنیفی با عنوان «ره افسانه» از  متین اسماعیلی با این مطلع را خواندند: «چو لیلا از من دیوانه بگذر/ ازین مجنون چنان بیگانه بگذر»
 
اجرای این گروه مورد تشویق حضار و کارشناسان به ویژه فریدون شهبازیان قرار گرفت. شهبازیان آواز و سازشان را کوک و دلنشین عنوان کرد و سپس به بیان تکنیکی برای تمرین هرچه بهتر و بیشتر گروهی پرداخت و گفت: تمام غزل را باید در هر گوشه بخوانید. وی سپس به اهمیت تمرین اشاره کرد و عنوان کرد: با تمرین به آن چه می خواهید دست پیدا می کنید. هر نوازنده اصیل با نواختن ردیف ها می تواند به آهنگسازی دست یابد.»
 
سجادی هم درباره اشعار اجرا شده و تلفیق درست در بخش آواز اشاره کرد و حمیدرضا نوربخش نیز به اهمیت بم خوانی در آواز اشاره کرد و دلایل عذم توجه به این مهم در گذشته را هم برشمرد. وی دلیل کم اهمیت جلوه دادن بم خوانی در گذشته و توجه زیاد به صداهای بالا را نبود سیستم های صوتی عنوان کرد. وی گفت: درست است که اغنا در اوج اتفاق می افتد اما بم مهم تر است و جایگاه رفیعی دارد. این اجرای تمیز مورد استقبال و تشویق حضار قرار گرفت.
 
اجرای بعدی هم که یک گروه ده نفره از کرمانشاه بود هم مورد توجه حضار قرار گرفت. گروه آوا که یک گروه حرفه ای به سرپرستی علی احمدی بودند، قطعات مشهوری چون واران وارانه، سوزه له و ساری گلی را در یک تلفیق مناسب اجرا کردند که شنیدنی بود و مورد استقبال مردم هم قرار گرفت اما از آنجایی که در ژانر موسیقی محلی بودند و همچنین به این دلیل که کار گروه ساخته خودشان نبود بیرون از بخش مسابقه قرار گرفتند.
 
استاد شهبازیان اجرای گروه را اونیسون اما شنیدنی و حرفه ای توصیف کرد و سجادی درباره ادای کلمات و به ویژه کلمات ترکی با خواننده گروه صحبت کرد.
 
پایان بخش برنامه هم اجرای بامداد فلاحتی به همراهی و نوازندگی بهزاد خدارحمی بود که با تار او را همراهی کرد. این دو ابتدا ساز و آوازی در دستگاه ماهور ارائه کردند و سپس آهنگ محبوب هوای یار را اجرا کردند که از ساخته های بهزاد خدارحمی روی شعری از عبدالجبار کاکایی است.
 
سپس کارشناسان و گروههای شرکت کننده به روی صحنه دعوت شدند تا استاد شهبازیان به نمایندگی از هیات داوران گروه برگزیده را انتخاب کند و ایشان با اعلام اینکه گروه آوا به علت عدم سنخیت با سبک و سیاق برنامه هزارصدا از داوری کنار گذاشته شد، گروه ادیب را به عنوان برنده برنامه اعلام کرد.
 
اعضای گروه موسیقی ادیب به این شرح اند:
محمد آزاک : نوازنده ی تنبک
علیرضا عقیقی: نوازنده ی تار
حامد بالنده : نوازنده ی سنتور و آهنگساز
شهریار جعفری : نوازنده ی عود
امید آزاک : خواننده
بنابر اعلام آرش نصیری، بنیان گذار، مدیر و مجری این برنامه، برنامه بعدی هزارصدا در بخش کلاسیک ایرانی پنج شنبه 11 شهریور خواهد بود. هزار صدا برنامه ای برای معرفی گروه ها، استعداد ها و چهره های درخشان موسیقی است که هر ماه دو بار، یک بار برای موسیقی پاپ و یک بار برای موسیقی سنتی برگزار می شود.
 
حاشیه ها:
  • - محمدسلمانی، استاد رئوف قنبری، فاضل جمشیدی، فریبا وکیلی، رضا موسوی زاده، سیمین طاهری، امیدصباغ نو و جمعی دیگر از شاعران و اهالی موسیقی از جمله مهمانان برنامه بودند.
  • - این برنامه با حضور استاد فریودن شهبازیان و نظرات دقیق کارشناسی ایشان بسیار مورد توجه حضار و حتی شرکت کنندگان بود و در انتهای برنامه اغلب از تاثیر این سخنان می گفتند.
  • - عمده ترین توصیه ای که توسط کارشناسان به گروههای شرکت کننده اعلام شد این بود که از اشعار شاعران امروز استفاده کنند تا آثارشان رنگ و بوی تازه ای بگیرد.
  • - در بخشی از برنامه فیلم کوتاهی پخش شد که این روزها در فضای مجازی بسیار دیده شود و در آن خواننده ای که سه تار می زند به کودک سه ساله شیرینی آموزش آواز می دهد. این فیلم با تشویق حضار مواجه شد و نصیری اعلام کرد او علیرضا جعفرزاده است که در فینال دور گذشته هزارصدا به عنوان نفر برگزیده انتخاب شده است. جعفرزاده که در سالن حضور داشت مورد شویق حضار قرار گرفت.
  • - نصیری در پاسخ به خبرنگار موسیقی ما که از او درباره شیوه اطلاع رسانی و همچنین ثبت نام در برنامه هزارصدا می پرسید گفت: اطلاع رسانی ها از طریق سایت های معتبر و همچنین کانال هزارصدا به آدرس  (@hezarseda  ) انجام می شود و علاقه مندان به شرکت در برنامه نیز می توانند آثار یا درخواست و رزومه خود را به ایمیل 1000seda.ir@gmail.com ارسال کنند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1395 - 21:15

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تاکید بر خواندن اشعار شاعران معاصر در هزارصدا | موسیقی ما