برنامه یاد بعضی نفرات
 
نخستین گفت‌وگوی این موزیسین سرشناس پس از انتخاب به عنوان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران؛
شهرداد روحانی: برای ارکستر برنامۀ سالیانه در نظر می‌گیریم
موسیقی ما - «شهرداد روحانی» - آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر- سرانجام به عنوان رهبر دایمی ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شد؛ این اتفاقِ خوبی برای ارکستری است که بعد از احیای مجددش، همواره با حاشیه‌های مختلف همراه بود و از ابتدای سال نیز با خروجِ پر سر و صدای رهبرِ سابق، برنامه‌هایش متوقف ماند. «روحانی» اما این روزها در ایران، برنامه‌های شخصی پر و پیمانش را دارد و همین امشب هم کنسرت کوارتتش در فرهنگسرای نیاوران برای چندمین بار تمدید شده است و او در دو سانس به اجرای برنامه خواهد پرداخت.
 
او اما برنامه‌های مشخصی برای ارکستر دارد و البته پیش از تمامِ آنها، در تلاش است که برای یک بار هم که شده ؛ وضعیت نوازندگانِ ارکستر را سر و سامان دهد. بحث آمدنِ او به ارکستر از ماه‌ها پیش سر زبان‌ها بود. اما رهبر کار کشته، شرایطی برای پذیرش این ماجرا داشت و آن مشخص شدنِ وضعیت نوازندگان بود؛ اینکه قراردادهایشان به طور کامل بسته شده و وضعیتشان سر و سامان بگیرد؛ وضعیت بیمه‌‌هایشان نیز مشخص شود؛ این اتفاق حالا رخ داده و همین انگیزه‌ای شده است تا «شهرداد روحانی» مسوؤلیت رهبری ارکستری را برعهده بگیرد که سال‌ها تعطیل مانده بود و بعد از احیای مجددش نیز با مشکلاتِ متعددی مواجه شده بود؛ می‌شود حدس زد که او نیز راه پرپیچ و خمی را در پیش دارد؛ راهی را که البته پیش از این نیز پیموده است و لابد هیچ‌کس جز خودش با مخاطراتش آشنا نیست.
 
او در گفت‌وگو با سایت «موسیقی ما» می‌گوید: «پیش از این صحبت‌هایی در این خصوص انجام شده بود و ما نیز برنامه‌هایی را در نظر گرفته بودیم که بنیاد رودکی با تحولاتی روبه‌رو شد و سرانجام قرار شد تا من اواخر مرداد ماه، کارم را با ارکستر به عنوان رهبر دایم شروع کنم. برای برنامه‌ی اول ما نیز 29 و 30 مرداد ماه خواهد بود و من در ارکستر تهران را رهبری خواهم کرد.»
 
«شهرداد روحانی» می‌گوید که می‌خواهد برای ارکستر برنامه‌ای سالیانه در نظر بگیرد؛ برنامه‌ای متناسب با بودجه‌ای که به ارکستر اختصاص داده می‌شود؛ توانایی‌های نوازندگان و همچنین با در نظر گرفتن مخاطبان. رسیدن به این برنامه نیز نیاز به برنامه‌ریزی و تفکر دارد؛ او در اولین کنسرتش به عنوان رهبر مهمانِ ارکستر، قطعاتی از آهنگسازان روس را انتخاب کرده است و مثلا قرار است قطعه‌ای از «راخمانینف» با نام «وکالیز» را اجرا کند، همچنین برای اولین بار یک کنسرتو ویولون از «خاچاطوریان» را رهبری می‌کند که «امین غفاری» سولیستِ جوان ایرانی در آن نوازندگی ویولون را برعهده خواهد داشت؛ در این برنامه اجرا خواهد شد. خودش می‌گوید: «این روزها باید سری به کتابخانه‌ی ارکستر بزنم و قطعاتی دیگر را انتخاب کنم.»
 
این اما تمامِ برنامه‌های نوازنده و آهنگسازِ بین‌المللی نیست؛ می‌خواهد از تمامی نوازندگانِ قدیمی ارکستر که در این مدت هر کدام به دلایلی از ارکستر رفته بودند، نیز استفاده کند؛ مثلا «ارسلان کامکار» که درباره‌اش می‌گوید: «می‌توان گفت که ایشان به ارکستر بازگشته‌اند و در آخرین برنامه‌ای که من به همراه ارکستر سمفونیک در ماه خرداد رهبری کردم، ایشان به عنوان مایستر حضور داشتند؛ البته هنوز من در حال آخرین مراحل روشن کردن وضعیت موزیسین‌ها و نوازندگان ارکستر هستم و شاید زود باشد که به شکل قطعی در این خصوص صحبت کنم؛ اما در نظر دارم هر کس که از ارکستر جدا شده و تمایل به بازگشت دارد را به طریقی باز گردانم.»
 
او همچنین به این مساله اشاره کرد که: «ارکستر سمفونیک تهران جزو معدود ارکسترهای سمفونیک دنیا است که تمام نوازندگانش از همان کشور هستند. این در حالی است که حتی ارکستر فیلارمونیک برلین و ارکستر سمفونیک لندن هم نوازندگان خارجی دارند. اگرچه من هم بر این اعتقاد هستم که شهری مثل تهران باید چندین ارکستر داشته باشد و همچنین باید نوازندگان حرفه‌ای بسیاری تربیت شوند. اما این جنبه بسیار خوشایند است و ما باید به آن توجه کنیم.»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1395 - 13:47

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 12 مرداد 1395 - 15:41

قدر آقای رهبری رو ندونستیم
حالا باید شاهد باندبازی ماری خوش خط‌وخال باشیم و گزیده‌شدن از همون جاهایی که چندین‌بار گزیده شدیم

Mas
سه شنبه 12 مرداد 1395 - 16:35

بسيار عااالى ، با آرزوى موفقيت فراوان براى استاد روحانى
MAS

سه شنبه 12 مرداد 1395 - 17:06

میشه سردبیر محترم سایت موسیقی ما بگه چرا اصرارداره از شهردادروحانی " رهبر بین‌المللی ارکستر" بسازه و میشه بگه ایشون کدوم آهنگ بین المللی رو ساختن ؟
لازمه سردبیر این سایت وابسته به معاونت هنری بدونه، تنظیم کردن آهنگ ، آهنگسازی نیست و رهبری ارکستر یک کالج ، کسی رو رهبر ارکستر بین المللی نمی کنه!

چهارشنبه 13 مرداد 1395 - 15:33
صادق

به نظرم در کارنامه هنری استاد روحانی فقظ یه چیز کافیه
اونم رهبری ارکستر کنسرت یانی
خیلیها موفقیت کنسرت اکروپولیس یانی رو (که دومین ویدیو پرفروش تاریخ هستش) مدیون شهرداد روحانی میدونن
انوشیروان و شهرداد روحانی از مفاخر موسیقی ایران هستن...
بهتره با احتیاط بیشتری دربارشون صحبت شه...
امثال این شخصیتها خیلی بزرگتر و عظیم تر از تصورات ما هستن!

109.109.38.19
پنجشنبه 14 مرداد 1395 - 05:28
یک کاربر سایت موسیقی ما

دوست محترم ٬ آیا میتونید توضیح بدید که با استناد به کدام آمار منتشر شده ٬ ویدئوی کنسرت یانی دومین ویدئوی پرفروش تاریخ هست؟

212.17.77.53
a.d
چهارشنبه 13 مرداد 1395 - 08:18

عجب!!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شهرداد روحانی: برای ارکستر برنامۀ سالیانه در نظر می‌گیریم | موسیقی ما