برنامه یاد بعضی نفرات
 
بزرگداشت دو ردیف‌دان برجسته موسیقی در فرهنگسرای نیاوران با حضور چهره‌های برجسته؛
آیین یادبود حسین عمومی و احمد ابراهیمی برگزار شد
موسیقی ما - آیین یادبود «احمد ابراهیمی» و دکتر «حسین عمومی» دو تن از اساتید و ردیف‌دانان برجسته، با حضور هنرمندان عرصه موسیقى عصر پنج شنبه -هفتم مرداد- در سالن خلیج فارس فرهنگسراى نیاوران برگزار شد.
 
«رضا موسوى‌زاده» -دبیراجرائى این مراسم- با پیان اینکه نگاه ما به موسیقى باید نگاه تاریخى باشد، زیرا گذشته موسیقى ما موسیقى امروز را مى‌‌سازد، اظهار داشت: «نگاه تاریخى و عشق این اساتید موجب شد که اصالت موسیقی را به شاگردان خود بیاموزند. این اساتید پاسبان حفظ اصالت و معنویت در هنر ردیف آواز ایران بودند. امروزه اشکالاتى در موسیقى سرزمین ما وجود دارد  و نیاز است عزیزانى چون این دو استاد پاسبان موسیقى ما باشند.»
 
سید عباس سجادى -مدیرعامل بنیاد آفرینش‌هاى نیاوران- دیگر سخنران این برنامه بود که ضمن بیان این نکته که عدم توجه صدا و سیما به ردیف آوازى باعث شده آسیب‌هاى زیادى به این هنر وارد شود و موسیقى آوازى ایران در هجوم بعضى از نغمه‌هایى است که باید به آن توجه شود، تصریح کرد: «زمانى در تلویزیون برنامه‌اى تهیه شده بود که در آن آواز به شکل جدى با نوشتن گوشه‌هاى موسیقى پخش مى‌شد و باعث شده بود مردم ما با ردیف‌هاى آوازى آشنا شوند. ولى امروزه متأسفانه  ما از رادیو وتلویزیون موسیقى‌هایی که فقط ریتم‌هاى نا آشنا، غیر ایرانى ونامحسوس دارند مى‌شنویم که نیاز است رسانه ملى به این موضوع توجه بیشترى داشته باشد.»
 
فاضل جمشیدی خواننده موسیقی ایرانی نیز در سخنانی با اشاره به این نکته که خود ما دشمن آواز ایرانی هستیم گفت: «امیدورام رعایت فرمایش دکتر عمومی را بکنیم و آن این که آواز حد تحملی دارد. عمومی معتقد بود آواز ایرانی گوهری گرانبها است و نباید در هر جایی آن را به گردن انداخت. به یاد دارم روزی به منزل دکتر عمومی رفتم تا  صدایم را تست کند. بعد از آواز خواندنم خطاب به من گفت خوب می‌خوانی، فقط وقتی می‌آیی اینجا چه‌چه‌هایت را آویزان کن، بعد بیا تو!»

جمشیدی در پایان صحبت‌هایش با نقل خاطره‌ای به تاثیر متقابل جامعه و هنرمند بر یکدیگر اشاره کرد و  اظهار داشت: «آواز ایرانی ظرایف زیادی دارد. در حال حاضر  در آواز خیلی فقیریم و آواز به شدت در خطر است. لذت بردن ما و اهالی موسیقی از آن کافی نیست. متاسفانه  تمام جامعه را موسیقی ناسالم با خودش برده است.»
 
محمود بختیارى، محمود رضوانى و فریبا داودى از دیگر سخنرانان این برنامه بودند که ضمن تقدیر از خدمات ارزنده این دو استاد ردیف آوازى ایران، در خصوص موسیقى و ردیف آوازى سخنانى بیان داشتند. همچنین گروه موسیقى فاخته قطعاتى را براى مخاطبان اجرا کرد. اجرای قطعات آوازى با نوازندگى تار «بهرام جمالى» از دیگر برنامه‌هاى این آیین بود.
 
همچنین دراین برنامه با حضور هنرمندانى چون شهرام ناظرى، دکتر محمد سریر، حمیدرضا نوربخش، نادر گلچین، آذر سینا، على جهان‌دار، پورامیدى (پژوهشگر موسیقى) و بهرام جمالى (مدیرعامل انجمن موسیقى)، پیام و لوح تقدیرى ازطرف على مرادخانى معاون هنرى وزارت فرهنگ وارشاد اسلامى به خانواده احمد ابراهیمى و حسین عمومى اهدا شد.

رضا موسوی‌زاده (دبیر سمینار یادمان، سرپرست و تنظیم کار) و علی‌رضا پور امید (مجری سمینار یادمان) از مسئولین برگزاری این برنامه بودند.

فریبا داوودی، سیمین طاهری، رسول رهو، سید حسین جعفری، مجید داوودی، بهروز افشار و علی اصغر بهمنی خوانندگان این برنامه بودند و رضا موسویزاده  (تار)، برزین فرهودی (موراژ)، امیر حسین نعمت اللهی (کمانچه)، آیین موسوی‌زاده (سازهای کوبه‌ای)، سیاوش عبدی (تنبک و دایره)، فرشاد چمنی (دف)، عباس نوابی (سه تار)، امیر شریفی (تار) به عنوان نوازنده در آن هنرنمایی کردند.
 
نادر گلچین، شهرام ناظری، علی اصغر شاه زیدی، دکتر عباس پور، محمدرضا جعفری (کارگردان آوای ایرانی)، دکتر محمد سریر، دکتر محمود بختیاری، دکتر رضوانی، حمیدرضا نوربخش (مدیر عامل خانه موسیقی)، بانو معصومه مهرعلی، داوود فیاضی، جناب مظفری، علی جهاندار، عباس سجادی، خانواده استاد حسین عمومی (بانو شکوه عرفانی) و بانو پریوش شهبازی (همسر مرحوم احمد ابراهیمی) از جمله مدعوین این برنامه بودند.

در ادامه عکس‌های «سعید عبداللهی» و «سارا عبداللهی» از این برنامه و حاشیه‌هایش را مشاهده کنید.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 مرداد 1395 - 11:40

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آیین یادبود حسین عمومی و احمد ابراهیمی برگزار شد | موسیقی ما