برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور وزیر ارشاد و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست:
رهبر بلغاری، قطعه‌ای برای دریاچه‌ی ارومیه را رهبری کرد
موسیقی ما‌ - رهبر بلغاری، شامگاه 26 تیرماه ارکستر سمفونیک تهران را برای اجرای اجرای قطعه‌ای پیرامون دریاچه‌ی ارومیه هدایت کرد. این قطعه که «ارمیا» نام دارد، اثر جدید «محمد سعید شریفیان» است که شب گذشته در تالار وحدت و در حضور مدیران دولتی رونمایی شد. کنسرت‌مایستری این اجرا بر عهده‌ی «ارسلان کامکار» بود و نوازندگان ارکستر، سازهایشان را برای اجرای سمفونی وحدت و هم‌زیستی اقوام ایرانی کوک کردند. این در حالی بود که شریفیان برای اجرای اثرش از نوای سازهای محلی هم‌صدا با سازهای غربی بهره گرفته بود. در این اجرا، علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، معصومه ابتکار (رییس سازمان حفاظت از محیط زیست)، حسین هاشمی (استاندار تهران)، عیسی کلانتری (رییس ستاد احیای دریاچه‌ی ارومیه)، قربانعلی سعادت (استاندار آذربایجان غربی)، فرزاد طالبی (رییس دفتر موسیقی وزارت ارشاد)، شهرداد روحانی، حسن ریاحی و بسیاری دیگر از چهره‌های هنری حضور داشتند، هرچند که چون تمامی برنامه‌های ارکستر سمفونیک، مخاطب چندانی در سالن حضور نداشت.
 
  • قطعه‌ای «در جنگل»
اجرا با قطعه‌ای که شریفیان صرفا برای ارکستر زهی نوشته بود، آغاز شد. اثری که شریفیان آن را در سال 1389 نوشته و نام آن را «در جنگل» گذاشته است. موسیقی این اثر شروعی تاریک، غلیظ و آرام دارد و به تدریج به سمت نور، ظرافت و روشنایی حرکت می‌کند. این اثر در واقع نگرش آهنگساز به جنگل‌های انبوه را شامل می‌‌شود، پس از اجرای این قطعه تمامی نوازندگان ارکستر یک به یک روی صحنه حاضر شدند تا به رهبری ایوان الیو سمفونی ارمیا را اجرا کنند که شریفیان آن را در چهار موومان نوشته است. دریاچه‌ی ارومیه محور اصلی این سمفونی اما به تنوع اقوام حول دریاچع نیز توجه شده است.
  • موومان اول:
موومان اول «ارمیا» در فرم روندو نوشته شده است که با حرکت ملایم آرشه‌ها آغاز می‌‌شود و تداعی‌گر امواج آرام دریاچه‌ی ارومیه است. در واقع یک تم اصلی بر موومان اول حکم‌فرما بود و ملودی‌های اقوام آن را احاطه می‌کرد. ملودی‌های ارمنی، ترکی و کردی در این اثر شنیده می‌شد.
هادی سپهری (نوازنده‌ی ساز باغلاما) نیز حضور قابل توجهی در این بخش داشت و گاهی هم با دودوک فرامرز گلزارفرد همراه می‌شد.
  • موومان دوم:
این بخش اما رنگ شرقی‌تری به خود می‌گرفت. قطعه ساختاری بر روی یک تم آشوری داشت و ملودی‌های کردی نیز در آن شنیده می‌شد. سازهای محلی در این بخش رنگ و بوی متفاوتی به اثر بخشیده بودند. شهاب‌الدین اسکندری (تار)، شهاب‌الدین چیلان و فرامرز گلزارفرد (بالابان)، محمد کربلایی و مسلم علی‌پور (کمانچه) و هادی سپهری (باغلاما) در این بخش هنرنمایی کردند.
  • موومان سوم:
فضای آرامی که در موومان اول حاکم بود، دوباره به موومان سوم می‌رسد و به یک ماهور شفاف منتهی می‌شود.
  • موومان چهارم:
بخش آخر سمفونی «ارمیا» در واقع نقطه‌ی اوج این اثر است که تمام ملودی‌های اقوام با یکدیگر به وحدت می‌رسند و نوایی پیروزمندانه را به گوش مخاطب می‌رسانند. سازهای کوبه‌ای هم در این بخش خودنمایی زیادی می‌کردند

.
  • اما در حاشیه مراسم چه گذشت؟
*علی‌اکبر صفی‌پور که به تازگی مدیرعامل بنیاد رودکی شده است، در این مراسم به مهمانان خوش‌آمد گفت:‌ «خوشحالم که آغاز به کار من در بنیاد رودکی با این اجرای ارکستر سمفونیک تهران همزمان شده است. فعالیت ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران با رویکرد جدید از همین تیرماه آغاز می‌شود و این اجرا در واقع اولین خروجی آن است.»

در پایان این مراسم «علی جنتی» - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- پس از تماشای سمفونی ارمیا با اجرای ارکستر سمفونیک تهران در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، درباره‌ی کنسرت سمفونی وحدت اقوام ایرانی (ارمیا) گفت: «این کار خیلی خوبی بود و نقطه‌ی ممتاز آن تلفیق میان موسیقی سنتی ایرانی و کلاسیک بود. در وضعیت بنیاد رودکی و مدیریت آن اتفاقاتی افتاده و افراد زبده‌ای به عنوان مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره آن منصوب شده‌اند و نیز مشکلاتی که ارکسترها در گذشته داشته‌اند رفع شده است. امیدواریم هر هفته به طور مرتب کار سمفونیک داشته باشیم.»
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 تیر 1395 - 12:50

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رهبر بلغاری، قطعه‌ای برای دریاچه‌ی ارومیه را رهبری کرد | موسیقی ما