برنامه یاد بعضی نفرات
 
نامه سرگشاده «پیروز ارجمند» در پی شکایت خانه موسیقی از او منتشر شد
خانه دوست کجاست؟
موسیقی ما - پیرو شکایت خانه موسیقی از پیروز ارجمند، این مدیر سابق دفتر موسیقی نامه‌ای سرگشاده برای هیئت مدیره کانون‌های خانه (مجمع عمومی) نوشته و در اختیار اهالی رسانه گذاشته است. به گفته ارجمند، او در این نامه به اهمیت دقت در انتخاب اعضا هیت مدیره که فردا (یکشنبه ۱۳ تیرماه برگزار خواهد شد) اشاره کرده است. متن این نامه به شرح زیر است:


خانه دوست کجاست؟
  • اعضا محترم هیات مدیره کانون‌های خانه موسیقی(مجمع عمومی)
با عرض تبریک به شما منتخبین کانون‌های خانه موسیقی، در آستانه انتخابات هیات مدیره خانه موسیقی به عنوان یکی از اعضا کانون آهنگسازان خانه موسیقی که تجربه چند دهه تدریس و مطالعاتی جدی در حوزه آسیب شناسی اجتماعی موسیقی ایران و مدیریت مراکز موسیقی را داشته ام، لازم می‌دانم در آستانه انتخابات هیات مدیره خانه موسیقی نکاتی را خدمتتان عرض کنم.
 
پس از شکایت خانه موسیقی از دانشمند موسیقی ایران، دکتر ساسان فاطمی، شکایتی دیگر از طرف خانه موسیقی بر علیه من به دادسرا ارائه شده. مبنای شکایت، امضا بیانیه‌های منتقدین و مصاحبه انتقادی با خبرگزاری ایلنا مورخ 10/8/94 و 12/8/94 می‌باشد.آقای نوربخش من و آقای دکتر ساسان فاطمی را منتقد ندانسته و مفتری دانسته اند. در حالی که انتقادات وارده به ایشان و هیات مدیره خانه موسیقی منطبق با اصولِ اساس نامه خانه موسیقی است و ایشان موظف به پاسخگویی هستند. جای خرسندی است که مدیران خانه موسیقی قانون را مرجعی برای رسیدگی به حقوق مورد ادعایشان دانسته اند و دریغا که به جای پاسخ به شبهات مورد نظر منتقدین شکایت می‌کنند و درخواست اشد مجازات دوسال حبس یا 74 ضربه شلاق را برای عضو خانه می‌کنند، خانه‌ای که قرار است مأمن امن اهالی خانه باشد. بنده، به عدالت دستگاه قضایی و حکم دادگاه تمکین خواهم کرد. امیدوارم مدیرعامل وهیات مدیره نیز شهامت پذیرش تخلف صورت گرفته در تمدید دوره شورای عالی، هیات مدیره و مدیرعامل و هم چنین رأی صادره از مراجع ذیصلاح را داشته باشند.
 
دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی، همشهری و استاد گرانقدرم درباره تاریخ چنین می‌گفت که؛ در عصر کنونی تاریخ را مورخین نمی‌نویسند بلکه تاریخ هم اکنون توسط رسانه‌ها در حال ثبت و نگارش است و "تاریخ نگاران"، "تحلیل گرانِ تاریخ" خواهند شد. فرزندان ما و نسل بعد موسیقی سرزمینمان، اتفاقات رقم خورده در سالهای گذشته را در کنار وقایع تلخ تاریخ موسیقی ایران ثبت و تحلیل خواهند کرد.
 
شما منتخبین کانون‌ها در روز سیزدهم تیر ماه در آزمونی مهم به کسانی رأی خواهید داد که ندای آزادگی و آزادمردی و صداقت و صلابت را برای موسیقی سرزمینمان به ارمغان بیاورند. کسانی منتخب شما باشند که درایت و بصیرت لازم را برای راهبری این خانه شریف داشته باشند. این خانه نیاز به مدیرانی دارد که به جای تفرقه و جدایی به صلح و همگرایی و همدلی بیندیشند. شما افرادی را منتخب خود خواهید کرد که به منافع کل موسیقی ایران اعم از موسیقی محلی تا موسیقی پاپ بیندیشند و زیست چند گفتمانی را سرآغاز برنامه هایشان داشته باشند. کسانی منتخب شما خواهند بود که فقط به اعتلا و سرافرازی موسیقی و موسیقیدان بیندیشند و هدفشان خدمت به مردم شریف باشد. نسل جوان، متخصص و اخلاقمدار نیز در کنار استادان پیش کسوت منتخب شما خواهند بود. با اتنخابی دقیق و عادلانه، تاریخ درباره شما و منتخبین شما که از این پس باید پاسخگوی عملکرد آنها باشید قضاوتی خوبی خواهد داشت.
 
در طی سال گذشته چندین نامه به هیات مدیره، مدیر عامل، شورای عالی، بازرس خانه موسیقی درباره ی شبهات موجود در عملکرد خانه موسیقی ارسال شده. متاسفانه تنها نامه پاسخ داده شده توسط بازرس، خانم آذرهاشمی در مجمع عمومی قرائت شده. هر چند این گزارش بنا به درخواست منتقدین تهیه شده اما با گذشت چند ماه و پیگیری‌های مستمر هیچ نسخه‌ای از آن در اختیار منتقدین قرار نگرفته و وعده درج در سایت خانه موسیقی نیز محقق نشده. از سویی دیگر نامه‌های ارسال شده به وزیر محترم، معاونت هنری، دبیر هیات نظارت بر موسسات فرهنگی و هنری نیز بی پاسخ مانده است. هر چند مسئولان وزارت ارشاد در جلسات مشترک با منتقدین به تخلف صورت گرفته اذعان داشته اند ولی هیچ پاسخ مکتوبی داده نشده و مدیران خانه به جای پاسخ به پرسش‌های منتقدان به شکایت روی آورده اند. این حق برای شکایت و پیگیریِ عدم رسیدگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکایت از خانه موسیقی، به سازمان بازرسی کل کشور، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادها برای منتقدان محفوظ خواهد بود.
 
نکات زیر در نقد عملکرد هیات مدیره و مدیرعامل کنونی خانه موسیقی به اختصار خدمتتان تقدیم می‌شود:

1. «خانه» در فرهنگ ایران محل امن و ایمن اهالی آن است. پدر خانواده در راستای تحکیم و وحدت خانواده گام بر می‌دارد و همه اعضا خانواده اش را با منشی معتدل, عادلانه مدیریت می‌کند. مدیر عامل و هیات مدیره خانه موسیقی در طی سالهای گذشته نه تنها عامل حفظ وحدت و همدای خانه و خانواده موسیقی نبوده اند بلکه خودشان سرمنشا بسیاری از بحران‌ها و نابسامانی هایی بوده اند که موجب اعتراض استادان به نام موسیقی و جوانان موسیقی دان بوده اند. نام‌های آقایان حسین علیزاده، داریوش طلایی، مجید کیانی، دکتر محمد سعید شریفیان، کامبیز روشن روان، دکتر ساسان فاطمی، کیهان کلهر، محمد معتمدی، علی قمصری و صدها تن از دیگر موسیقی دانان ارزشمند ایران در میان منتقدان سیاست‌ها و عملکرد خانه‌ای است که قرار بود مآمن و پناهگاه امن اهالی موسیقی باشد. سپردن مجدد این خانه به کسانی که درایت، بصیرت و صبر و دانش لازم را در اداره خانه موسیقی ندارند به وحدت و همگرایی موسیقی دانان لطمه خواهد زد.
 
2. تقریبا اکثر موسیقی دانان از جمله مدیران خانه موسیقی به وضعیت بحرانی موسیقی ایران اذعان دارند. با بررسی اعضا و اشخاصی که پس از انقلاب اسلامی متولی سیاست گذاری و اجرایی موسیقی بوده اند به نامهای مشترک و محدود چند نفره‌ای برخورد می‌کنیم که هم اکنون بخشی از آنها در خانه موسیقی مسئولیت دارند. به عنوان مثال آقای محمد سریر هم اکنون 10 سمت رسمی در مراکز و نهادهای موسیقی دارند که سه عنوان آن در وزارت ارشاد است. ده‌ها سال است تمامی شوراهای نظارت دفتر موسیقی توسط افرادی خاص مدیریت می‌شوند که همگی آنها مدیران خانه موسیقی هستند. یکی دیگر از اعضا شورای عالی خانه موسیقی، چهار سمت مهم و کلیدی در معاونت هنری وزارت ارشاد دارد. همان گونه که استاد حسین علیزاده فرمودند: "حضور مدیران خانه موسیقی در بدنه وزارت ارشاد نافی استقلال این نهاد صنفی است".
 
 سال گذشته مدیریت جشنواره موسیقی فجر به مدیر عامل خانه موسیقی و مشاورانش سپرده شد و حاصل آن پرحاشیه ترین جشنواره موسیقی فجر تا کنون شد.
 
 از سویی دیگر مدیرعامل و سه تن دیگر از مدیران و مشاوران خانه موسیقی؛ آقایان تهمورث پورناظری، داوود گنجه ای، محمد سریر و حمید ضا نوربخش ستون‌های مدیریت شورای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی را تشکیل دادند و در نهایت استاد علی رهبری، رهبر شناخته شده و معتبر بین المللی به دلیل دخالت‌ها و حضور این افراد از مدیریت هنری و رهبری ارکسترسمفونیک استعفا کرد و مراتب اعتراض خود را طی نامه‌ای به رییس جمهور محترم و وزیر ارشاد اعلام کرد. فرصتی که می‌توانست جریان موسیقی علمی وکلاسیک جهانی را در ایران به درجه‌ای ممتاز برساند.
 
3. مدیر عامل خانه موسیقی بارها اعلام کرده که پیگیر لغو کنسرت‌ها بوده است. به گواهی اسناد موجود در دفتر موسیقی ایشان هیچ گاه مکاتبه یا مذاکره‌ای با اینجانب به عنوان متولی و مسئول مستقیم کنسرت‌ها برای پیگیری دلایل لغو کنسرت‌ها نداشت. آقای نوربخش صرفا برای پیگیری کنسرت‌های خودش با گروه قمر در شهرهای همدان و شیراز، کنسرت‌های خانه موسیقی در عمارت مسعودیه و پیگیری لغو بخشنامه اینجانب مبنی بر ممنوعیت اجرای کنسرت در سالن‌های ورزشی و صدور مجوز تور کنسرت‌های آقای همایون شجریان با برادران پورناظری در سالن‌های ورزشی ، با من تماس گرفتند. در همین راستا، کانون تهیه کنندگان خانه موسیقی طی جلسه‌ای خواستار لغو بخشنامه مذکور شد. لازم به ذکر است که بخشنامه مذکور برای حفظ حرمت و امنیت مردم در سالن‌های استاندارد و بهره مندی از شرایط مناسب برای استفاده از کنسرت‌ها ابلاغ شده بود.
 
4. منتقدان خانه بارها خواستار اعلام مبالغ دریافتی از شهرداری تهران و معاونت هنری وزارت ارشاد و نحوه هزینه کرد از جمله شفاف سازی خرید واحدهای خیابان فاطمی و دیگر هزینه کردها شدند. تا کنون هیچ گزارشی در این زمینه داده نشده و مدیر عامل خانه موسیقی به خبرنگاران می‌گوید؛ محل کنونی خانه را 7-8 میلیارد فروختیم. آیا مدیر عامل یک مجموعه نباید از مبلغ دقیق فروش تنها ملک صنف مطلع باشد؟ چرا دوره مدیریت هیات مدیره برای انتقال نقل و انتقال سند ملک تمدید می‌شود؟ آیا این رویه مرسوم در سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی است که دوره هیات مدیره برای انجام امور اداری تمدید شود؟
 
5. مدیران خانه موسیقی باید این پرسش‌ها را پاسخ دهند؛ سوال هایی که بسیار در میان موسیقیدانان طرح شده ولی پاسخی دریافت نشده.
الف - جایگاه موسیقی محلی، به عنوان میراث کهن فرهنگی و موسیقی پاپ، به عنوان مردمی ترین و منبع اقتصادی مهم صنعت موسیقی در خانه موسیقی کجاست؟ بیشترین تعداد موسیقی دانان ایران در این دو گونه موسیقی مشغول فعالیت هستند.
ب - برای نوازندگان و خوانندگان موسیقی خیابانی و سفره خانه‌ها چه جایگاهی در نظر گرفته شده؟
ج – موسیقی و موسیقی دانان شهرستانها چه جایگاهی در خانه دارند؟
د - آیا تا کنون چند سفر استانی توسط مدیران خانه موسیقی برای رسیدگی به امور موسیقی دانان شهرستانها انجام شده و تاسیس شعبات استان‌ها در چه مرحله‌ای است؟
ه - آیا خانه موسیقی صرفا محلی برای موسیقی سنتی و کلاسیک ساکنان تهران است؟
 
6. همان گونه که در جریان هستید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح تکریم پیش کسوتان را اجرا می‌کند. بر اساس این طرح استادانی که سن آنها بالای 60 سال است و دارای مدرک درجه یک هنری و سی سال سابقه مستمر فعالیت هستند ماهیانه مبلغ 120 تا 180 هزار تومان دریافت می‌کنند. این مبلغ یک چهارم حداقل حقوق کارگران است. ابتدای آغاز طرح، مبلغ فوق برای گذران زندگی هنرمندان پیش کسوت کافی بود ولی هم اکنون این مبلغ بسیار ناچیز، موجب زایل شدن کرامت و عزت نفس استادان پیش کسوت می‌شود. خانه موسیقی به عنوان نهاد صنفی حامی موسیقی دانان چه تلاشی برای اصلاح مبلغ تخصیص یافته برای هنرمندان پیش کسوت، گنجینه‌های فرهنگی ایران کرده است؟
 
7. یکی از مواردی که مبنای شکایت خانه موسیقی از دکتر فاطمی و اینجانب است به طرح موضوع غیر قانونی بودن دوره مدیریت هیات مدیره و مدیر عامل و شورای عالی بر می‌گردد. مدارک و دلایل کافی در بیانیه‌های منقدان ذکر شده و مجالی برای طرح مجدد نیست. وکیل و مدیر عامل خانه هم به شکل تلویحی به مشکلاتی در روند ثبت تغییرات اساس نامه و روال غیر معمول از جمله عدم همکاری دولت قبل و طویل بودن زمان ثبت تغییرات در ثبت شرکت‌ها اشاره کرده اند. خواسته شفاف منتقدین اعلام نظر رسمی وزارت ارشاد درباره ی موضوع مورد بحث است. درخواستی که بیش از یک سال از ارسال آن به وزارت ارشاد می‌گذرد.
 
8. در تبیین فعالیت‌های چند سال اخیر خانه موسیقی، به این فعالیت‌ها اشاره می‌شود؛ برگزاری جلسات ماهیانه با حضور چند ده نفر، کارگزاری بیمه، برگزاری جشن سالیانه خانه، صدور چند بیانیه غیر موثر و جدیدا هم شکایت از اعضا منتقد خانه با عنوان مفتری.
 
با آرزوی روزهایی آرام و خوش برای موسیقی سرزمین پر مهر ایران.
پیروز ارجمند
آهنگساز، اتنوموزیکولوژیست
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 12 تیر 1395 - 22:40

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 30 تیر 1395 - 10:25

عجیبه ایندفعه ایشون به خودشون نگفتند "دکتر " . ولی همیشه به ابواب جمعی دفترشون و جلسات معارفه دستور میدادند بنویسند دکتر... چقدر زمونه آدمارو عوض میکنه . خدا کنه عوضی نکنه!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود خانه دوست کجاست؟ | موسیقی ما