برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌وگو با خواننده آلبوم «می‌خوام بگم»؛
محسن نیکبخت: دنیا فقط یک «ناصریا» می‌خواست
موسیقی ما - «محسن نیکبخت» به تازگی نخستین آلبوم رسمی‌اش با نام «می‌خوام بگم» را توسط موسسه آوای مهر میهن منتشر کرده است. شباهت صدای این خواننده به زنده‌یاد ناصر عبداللهی از سویی و همکاری او با چهره‌هایی که با این هنرمند فقید کار کرده بودند باعث اظهارنظرهای مختلفی شد. نیکبخت در گفت‌وگویی که در ادامه می‌آید درباره این موضوع، مسائل مربوط به انتشار آلبوم و برنامه‌های آینده‌اش سخن گفته است.
 
  • * در ابتدا درباره آلبوم «می‌خوام بگم» توضیح دهید که به تازگی منتشر شده.
 این آلبوم شاید از نظر کیفیتی و تنظیم، نسبت به موسیقی روز عقب‌تر باشد. ولی من عمیقاً به انرژی و توانایی‌های عزیزانی که با من همکاری کردند معتقدم و مطمئن هستم آلبوم شنیده خواهد شد، البته باید به آن زمان داد.
  •  * شما که با لحن صدا و مدل خوانش خود آشنا بودید، چرا کار با کسانی را انتخاب کردید که سابقه همکاری با زنده‌یاد «ناصر عبداللهی» را داشتند؟
اصلاً به این شک هم نکنید که من به ناصر و مکتب ناصریا ارادت زیادی دارم. همه جا گفتم، باز هم تکرار می‌کنم، دنیا یک ناصر بیشتر نمی‌خواست. من شاگرد مهرداد نصرتی هستم و اگر در خواندنم اغراق داشتم، مطمئن باشید مهرداد با من همکاری نمی‌کرد.
 
موضوع دیگری که باید عنوان کنم این است که اتود کارهایم را برای هر آهنگسازی که می‌فرستادم، بدون درنگ کاری را به من معرفی می‌کرد که سبک کارهای ناصر بود؛ حتی بعضی دوستانی که در این آلبوم افتخار همکاری با آن‌ها را نداشتم. ولی من به هیچ عنوان علاقه‌ام به ناصر را کتمان نمی‌کنم. حتی نوازنده‌هایی که برای ضبط سازها انتخاب می‌کردم، بیشتر از گروه ناصریا بود تا کار حال و هوای بهتری پیدا کند. این را هم به اطلاع مخاطبان عزیز می‌رسانم که «محسن نیکبخت» آمده تا جایگاه ویژه‌ای برای خودش در بازار موسیقی پیدا کند. به زودی با کارهای جدیدی که توسط مهرداد نصرتی طراحی شده وبا حمایت شرکت آوای مهر میهن (آقای کیارش حسن‌زاده)، این مهم اتفاق می‌افتد.
 
خیلی‌ها قبل از من آمدند تا یاد ناصر را زنده کنند. مردم ناصر را هیچ وقت فراموش نمی‌کنند و احتیاجی هم به زنده کردن نامش نیست. از این‌که این روزها اسم من بعد از اسم یک اسطوره موسیقی سر زبان‌ها است خوشحالم.
 
  • طی چند سال اخیر کسانی که آلبوم اولی محسوب می‌شدند، برای انتشار آلبومشان مسیر سختی را پشت سر گذاشتند.  کمی در مورد این قضیه و چگونگی پخش آلبومتان صحبت کنید.
من هم از این قاعده مستثنی نبودم. نداشتن تجربه و مهمتر از آن رابطه، دو عامل فرعی هستند که باعث بروز مشکلات زیادی برای آلبوم اولی‌ها می‌شوند و اصلی‌ترین عامل در این زمینه هم وجود افراد نالایق، سودجو و دلال در حواشی موسیقی است. برای من بیشترین زمانی که هدر رفت، جهت اخذ مجوز نشر بود.

شرکت «ندای هنر ایرانیان» که با توجه به شرایط آلبوم و هنرمندانی که با من همکاری کرده بودند، قول داد طی دو ماه مجوز نشر را بگیرد، دو سال و نیم وقت مرا هدر داد. من تاوان سنگینی چه از لحاظ مالی و چه انرژی و احساس برای این پروسه دادم. هیچ ملاحظه‌ای هم برای نبردن نام این شرکت ندارم. این را می‌گویم تا دیگران مثل من دچار چنین مشکلی نشوند. امیدوارم مسؤولین محترم دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فکری به حال این شرکت‌ها بکنند.
 
  • کارهای آینده‌تان در فضا و سبک همین آلبوم خواهد بود یا در فضای موسیقی خود تغییر ایجاد خواهید کرد؟
 شک نکنید که برای ماندگار شدن باید متفاوت بود. خیلی از دوستانی که هم‌اکنون جایگاهی در موسیقی کشور پیدا کرده‌اند نیز در ابتدا با همین برچسب‌های تقلید و تشابه مواجه شدند، چه بسا که تقلید هم می‌کردند و می‌کنند، اما به مرور جایگاه خود را بدست آورده‌اند.
 
 من با تمام ارادت و علاقه‌ای که به ناصر دارم، به هیچ عنوان نمی‌خواهم از روی دست دیگران کپی کنم. شاید طنین صدای ناصر در حنجره من باشد، اما محسن نیکبخت به زودی و با تفاوت فراوان جایگاه خودش را در مارکت موسیقی کشور پیدا می‌کند. عمیقاً معتقدم پتانسیل ماندگار شدن را دارم و با حمایت‌های شرکت آوای مهر میهن و جناب آقای دکتر کیارش حسن‌زاده، روزهای خوبی پیش رو داریم و مهم‌تر از هر چیز وجود استادی مثل «مهرداد نصرتی» عزیز که همیشه برای من یار بوده است. مهرداد فضاهای متفاوتی را برای من طراحی کرده. البته در کارهای آینده ازملودی‌هایی که خودم هم آن‌ها را طراحی کردم نیز بیشتر استفاده می‌کنم. این‌ها نظر من است. تا نظر و قضاوت مردم چه باشد... صد البته که همه چیز دست خدا است و او است که به اندازه ظرفیت بنده‌هایش به آن‌ها جایگاه می‌دهد.
 
  • و حرف آخر...
از سرکار خانم «مهتاب رخصتی» مدیر هنری، «عرفان جهانگیر» عزیز (مدیر اجرایی و پخش) و خانم «ساناز یوسفی» مدیر روابط عمومی شرکت آوای مهر میهن و از همه دوستانی که از من حمایت کردند تشکر می‌کنم. امیدوارم مورد قبول مردم عزیز واقع شوم. تمام سعیم را برای بهتر شدن می‌کنم.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 تیر 1395 - 09:18

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محسن نیکبخت: دنیا فقط یک «ناصریا» می‌خواست | موسیقی ما