برنامه یاد بعضی نفرات
 
حاشیه‌ای دیگر بر فعالیت‌های ارکسترها؛
فرهاد فخرالدینی و علی رهبری، جلسه‌ی شورای ارکسترها را ترک کردند
موسیقی ما - در حالی که عمر زیادی از احیای دوباره‌ی ارکسترهای ملی و سمفونیک نمی‌گذرد، از همان ابتدا این ارکسترها با مشکلات متعددی مواجه شد و حالا بار دیگر اتفاقاتی رخ داده که به کناره‌گیری «فرهاد فخرالدینی» و «علی رهبری» انجامیده است. از حاشیه‌های متعدد ارکستر سمفونیک در این مدت اگر بگذریم، به نظر می‌رسد مساله‌ی قرارداد نوازنده‌ها و شورای هنری ارکسترها برای مدیر هنری ارکستر موسیقی ملی نیز بدل به دغدغه‌ای بزرگ شده است و ترجیح داده تا مشخص شدن شرایط، فعلا از ارکستر ملی کناره‌گیری کند.

امروز جلسه‌ی شورای ارکسترها بوده است. اعضای شورا را فرهاد فخرالدینی، علی رهبری، حسن ریاحی، حمیدرضا نوربخش، فریدون شهبازیان و سعید شریفیان تشکیل می‌دهند. در جلسه‌ای که در این خصوص صورت می‌گیرد، بحث اداره‌ی شورایی ارکستر مطرح می‌شود و در همین خصوص فخرالدینی و رهبری جلسه را ترک می‌کنند.
  • فرهاد فخرالدینی: امیدوارم که مسائل حل شود
«اتفاق خاصی نیفتاده است. به هر حال همیشه در انجام کارهای هنری به خصوص کارهای گروهی اختلافاتی پیش می‌آید؛ حالا هم مساله‌ی مهمی نیست. ارکسترها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ اما من تا مشخص شدن شرایط، فعالیتم را متوقف کرده‌ام.»

اینها را «فرهاد فخرالدینی» با همان آرامش ذاتی‌اش می‌گوید. او اما تاکید می‌کند که امیدوار است که این مسایل حل شود و روال صحیح به ارکسترها بازگردد: «اگر همه چیز بر وفق مراد باشد، من مشکلی با دوستان ندارم، در همین لحظه هم برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم. اعضای این شورا سال‌هاست که از دوستان نزدیک من هستند و هیچ مشکلی با یکدیگر نداریم. من تنها راه را برای آنان باز کردم تا با صلاحدید خودشان برای ارکستر تصمیم بگیرند.»

او می‌گوید: «البته امروز یکی از دغدغه‌های من یعنی مشکل قرارداد نوازنده‌ها و بیمه‌ی آنها حل شده است و امیدوارم که بقیه‌ی مسایل هم حل شود، در واقع اگر من بتوانم به روال تمام سال‌های گذشته ارکستر را اداره کنم، به فعالیت خود ادامه خواهم داد و در غیر این صورت همکاری‌ام را با آنها قطع می‌کنم.»
  • علی رهبری: دیگر امیدی به وزارتخانه‌ی ارشاد ندارم
«علی رهبری» هم در این میان روایتِ خودش را دارد و با ادبیات صریحی که دیگر اهالی رسانه و موزیسین‌ها با آن آشنا هستند، در این باره به سایت «موسیقی ما» می‌گوید: «دیگر جان من به لب رسیده است. من را برای مدیر هنری آورده‌اند. در تمام سال گذشته ما به جای آنکه به کار هنری‌امان بپردازیم، وقتمان صرف حقوق نوازندگان شد. نوازنده‌ها هیچ‌وقت در سال گذشته حقوق کامل نگرفتند و همیشه حقوقی معادل 20 تا 22 روز دریافت کردند. من نمی‌دانم مگر مسوؤلان ما وجدان ندارند و با خودشان فکر نمی‌کنند که باید این جوانان از کجا نانِ خودشان را بخورند؟ امروز صبح نوازنده‌ها گفتند در صورتی که قرارداد با آنها منعقد نشود، فعالیت‌های خود را متوقف خواهند کرد، به همین خاطر من امروز در جلسه‌ی شورا گفتم که تمام انرژی‌اتان را روی این مساله بگذارید،‌ اما دیدم که آقای نوربخش و گنجه‌ای و شریفیان و شهبازیان که هیچ اطلاعی از موسیقی کلاسیک و سمفونیک ندارند،‌ می‌گویند که باید ارکسترها شورایی اداره شود.»

او همچنین می‌گوید که در تمام دنیا ارکسترها مدیر هنری دارند و تمام تصمیمات را آنها انجام می‌دهند: «در هیچ کجای دنیا ارکسترها به صورت شورایی اداره نمی‌شود. اصلا من نمی‌دانم چرا رییس‌جمهور دستور بازگشایی ارکسترها را داده است، وقتی که وزارت ارشاد و معاون هنری او هیچ آمادگی‌ای در این زمینه نداشته‌اند. از اسفند ماه سال گذشته که من به ارکستر آمده‌ام، هیچ قدمی برداشته نشده است.»

او همچنین می‌گوید که دیگر هیچ امیدی به وزارت ارشاد ندارد و تا زمانی که ارکستر مستقل نشود، نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد. رهبری همچنین از این می‌گوید که در بندی از قرارداد او آمده است که نمی‌تواند با رسانه‌ها گفت‌وگو داشته باشد: «مگر حکومت کمونیستی شوروی سابق است؟ من اصلا بدون رسانه‌ها نمی‌توانم کار کنم. رسانه‌ها کمک بسیار زیادی به ما کردند و به همین خاطر من این قرارداد را امضا نکرده‌ام.»
  • بهرام جمالی: بحث تعطیلی ارکسترها نیست
در این میان «بهرام جمالی» -مدیر عامل بنیاد رودکی- هم روایت خود را از ماجرا دارد، او می‌گوید: «وقتی آقای رهبری اسم من و کس دیگری را می‌آورد، یعنی برخوردی شخصی با مساله دارند، در حالی که من اصلا عضو این شورا نیستم و در جلسه‌ی امروز تنها قرار بود ساختار ارکستر را برای اعضای شورا توضیح دهم، اما خود شورا دچار اختلافاتی شد. اعضای شورا می‌گویند که ارکسترها باید به صورت گروهی اداره شود، در شورا هر کس نظری دارد و به همین خاطر گفتند که شورای هنری جایگزین مدیر هنری شود.»

او می‌گوید: «هرگز بحث تعطیلی ارکسترها مطرح نبوده است. نظر تمامی اعضای شورا به گروهی اداره کردن این ارکستر بود و به همین خاطر آقای فخرالدینی و رهبری، درباره‌ی جایگاه مدیر هنری به توافق لازم نرسیدند. به هر حال در ساختار تشکیلاتی ارکسترها، شورا در نظر گرفته شده است. اختلافی هم که پیش آمده است، بحث‌های داخلی شوراست و امیدوارم هر چه سریع‌تر به نتیجه‌ی مشخصی برسد و آقای رهبری و فخرالدینی به فعالیت‌های خود ادامه دهند.»

او می‌گوید اعضای شورا، نمی‌خواهند یک شورای تشریفاتی باشند و می‌خواهند در تصمیم‌گیری‌های شورا نقش داشته باشند.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 18 اردیبهشت 1395 - 19:40

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فرهاد فخرالدینی و علی رهبری، جلسه‌ی شورای ارکسترها را ترک کردند | موسیقی ما