برنامه یاد بعضی نفرات
 
در آستانه اجرا در تالار وحدت در گفت‌وگو با «موسیقی ما» عنوان شد؛
کیهان کلهر: موسیقیِ باکلام، تنها رشته موسیقی ایران نیست
موسیقی ما - «کیهان کلهر» قرار است سوم و چهارم خردادماه پس از سال‌ها در تالار وحدت روی صحنه برود و این در حالی است که گروه «راح روح» او را در این اجرا همراهی خواهند کرد. در این برنامه نوید افقه (تنبک)، علی بهرامی‌فرد (سنتور) و هادی آذرپیرا (تار) نوازندگی خواهند کرد. این موزیسین سرشناس پیش از اجرا در تهران، 24 و 25 اردیبهشت‌ماه در یزد هنرنمایی خواهد کرد.

این در حالی است که چند ساعت بعد از آغاز فروش بلیت‌های اجرای این هنرمند در تالار وحدت که از ٤٥ تا ٩٥ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود، تمام بلیت‌ها به فروش رسیدند و حالا «کیهان کلهر» می‌گوید که در صورت تمدید برنامه‌‌اش آن را اعلام خواهد کرد.

«کیهان کلهر» بالاخره در تالار وحدت تهران می‌نوازد. انتشار این خبر برای بسیاری اتفاق خوشایندی بود، به خصوص آنکه بعد از لغو کنسرتِ این هنرمند با گروه «بروکلین رایدر» که هیچ‌گاه دلیل مشخصی برای آن وجود نداشت، این بیم شکل گرفت که ممکن است این هنرمند نیز دیگر در ایران به اجرای برنامه نپردازد و به همراه «محمدرضا شجریان» از دیگر اساتید موسیقی ایران باشد که مخاطبان از شنیدن آثارشان محروم هستند، حالا اما این آهنگساز و نوازنده‌ی برجسته‌ی کمانچه در گفت‌وگو با «موسیقی ما» می‌گوید که از نوزدهم اردیبهشت ماه تا سیزدهم خرداد برنامه‌های متعددی را در ایران اجرا خواهد کرد.

این موزیسین سرشناس مانند مخاطبانش که مدت‌هاست در انتظار برنامه‌ای اجرایی از طرف او هستند، امیدوار است که مشکلات سال گذشته پیش نیاید و می‌گوید: «در نظر دارم چندین کنسرت در سراسر ایران برگزار کنم؛ البته تا حد امکان و اجازه‌ی‌ زمان.» او همچنین درباره‌ی برنامه‌‌های پیش رویش می‌گوید: «این کنسرت‌ها، موسیقی‌ سازی و به همراه آقایان علی‌ بهرامی فرد و هادی آذر پیرا خواهد بود.»

«کیهان کلهر» در سال‌های فعالیت خویش اگرچه با خوانندگان بسیاری همکاری داشته، اما تلاش زیادی برای احیای موسیقیِ سازی در ایران داشته است. او در این باره بر این اعتقاد است که: « در فرهنگ ما اصلاً توجهی به موسیقی بی‌کلام نشده و همیشه وقتی قرار است کنسرتی اجرا شود، همه می‌گویند خواننده کیست؟ اصلا به ذهن شنونده عامی خطور نمی‌کند که می‌شود بدون خواننده هم کنسرت برگزار کرد. من فکر می‌کنم که موسیقیِ سازی به اندازه کافی مطلب دارد و می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. البته موسیقی باکلام هم بسیار زیباست، به خصوص این‌که هزار سال شعر فارسی هم دنبال آن است؛ اما تنها رشته‌ی موسیقی ایران نیست. قسمت زیادی از فرهنگ موسیقایی ما صرف موسیقی آوازی شده است. به هر حال ما در دوره‌ای نیستیم که نتوانیم موسیقی سازی را مطرح کنیم، فعالیت در زمینه موسیقی بی‌کلام مشکل است چون به هرحال کلام بخشی از مساله را حل می‌کند؛ اما شما با موسیقی بی‌کلام چالش بزرگ‌تری خواهید داشت. طبیعتاً باید تسلط بیشتری هم داشته باشید. در این سال‌ها به تکنوازی و دونوازی در فرهنگ ما بی‌توجهی بسیاری شده است. علاوه بر آن همانطور که گفتم با یکی، دو خواننده‌ای که دوستشان داشتم کار کرده‌ام اما فرهنگ خواننده‌ها با فرهنگ نوازنده‌ها فرق می‌کند و شما زمانی که می‌خواهید با خواننده‌های جوان که از سطح کیفی متناسبی با خوانندگان حرفه‌ای برخوردار نیستند، کار کنید همیشه یکسری رفتارها و توقعات می‌بینید که اصلاً لزومی ندارد که به آن رفتارها توجهی کنید. وقتی می‌توانید با یک ساز هم کارتان را انجام دهید در واقع کار کردن با خوانندگان مصداق این مَثَل است که سری که درد نمی‌کند چرا باید به آن دستمال بست.»

در حالی که سال گذشته، اجرا با «بروکلین رایدر» لغو شد، اجرا همراه با گروه «جاده‌ی ابریشم» نیز از برنامه‌هایی است که اجرای آن دغدغه‌ی بسیاری از دوستداران موسیقی در ایران است. «کلهر» خودش در این باره گفته است که برنامه‌ریزان ایرانی و اعضای گروه به این مساله تمایل دارند.

«کیهان کلهر» این روزها، دوران پرکاری را می‌گذراند. او هم‌اکنون مشغول اجرای کنسرت‌هایش در اروپاست و این در حالی است که به تازگی برنامه‌هایش در امریکا به پایان رسیده است.

اين كمانچه نواز چيره دست كه پس از چند سال در ايران روي صحنه مي رود، عنوان «پردگيان باغ سكوت» را براي اجرايش انتخاب كرده است. همچنين، افرادی كه موفق به تهیه بليت برای كنسرت ٣ و ٤ خرداد ماه در تهران نشده‌اند، مي توانند، شنبه ١١ ارديبهشت ما) ساعت ١٤ از طريق وبسايت ايران كنسرت برای روزهای ١٠، ١١ و ١٢ خردادماه در تالار وحدت بليت خريداری كنند.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 11 اردیبهشت 1395 - 11:08

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کیهان کلهر: موسیقیِ باکلام، تنها رشته موسیقی ایران نیست | موسیقی ما