برنامه یاد بعضی نفرات
 
مهمان ویژه کارگاه ترانه بابک صحرایی از انتشار آلبوم جدیدش خبر داد
بابک جهانبخش: برای پیشرفت، سختی‌های زیادی متحمل شدم
موسیقی ما - بابک جهانبخش مهمان ویژه اولین جلسه کارگاه ترانه بابک صحرایی در سال جدید بود. در این جلسه ضمن نقد و بررسی ترانه‌های هنرجویان، درباره مسایل مختلف مربوط به موسیقی صحبت شد و بابک جهانبخش در کنار بیان نظراتش برای اولین بار در این جلسه نام و زمان انتشار آلبوم جدیدش را نیز عنوان کرد. بنا به اعلام این خواننده مطرح، آلبوم جدید او «تصمیم» نام دارد و در حال گذراندن آخرین مراحل تولید و انتشار است.
 
در ابتدای جلسه بابک صحرایی درباره بابک جهانبخش گفت: بابک جهانبخش در موسیقی ایران یک خواننده منحصر به فرد است. از نظر گستره صدا، رنگ صدا و تکنیک های آوازی، خواننده‌ای است که تا امروز نمونه‌اش را نداشته‌ایم و بعید می دانم به این زودی‌ها نیز خواننده ای مثل بابک جهانبخش در موسیقی ما به بالندگی برسد.
 
 بابک جهانبخش در اوایل برنامه در نگاهی به حضورش در طی ده سال در عرصه حرفه ای موسیقی گفت: من حداقل می توانم مدعی شودم که یک شبه وارد موسیقی نشدم. سختی‌های زیادی را تحمل کردم و پله به پله پیشرفت کردم. مارکت موسیقی ما در حال حاضر خیلی خوب شده و کسانی دارند فعالیت می کنند که نگاه فرهنگی تری دارند.
 
  •  - پله پله پیشرفت کنید
بابک جهانبخش خطاب به هنرجویان کارگاه ترانه بابک صحرایی گفت: سعی کنید پله به پله پیش بروید و خودتان را ثابت کنید و هرگز ناامید نشوید. من پنج آلبوم منتشر کردم و سر پنجمین آلبوم آن اتفاق لازم افتاد. شما می توانید با اعتماد به خودتان و تلاش کردن به آنچه که می خواهید برسید.
 
بابک صحرایی نیز گفت: در هنر تجربه ثابت کرده آنهایی که یک شبه ره صد ساله می روند، یک شبه هم از آن اوج سقوط می کنند اما کسانی که با تلاش به همراه کسب دانش و تحلیل هنر و جامعه مسیر خود را پیش می برند قطعا به موفقیت می رسند و قطعا موفقیت شان هم ماندگار خواهد بود. این مساله کاملا درباره بابک جهانبخش صدق می کند و همیشه شاهد بوده ام که در حال تلاش و تحلیل بوده است
 
بابک جهانبخش درباره سختی های کار موسیقی هم گفت: من هنوز هم نهایت تلاش خودم را می کنم و با عشق کار می کنم. من هزار تومان هم از پدرم نگرفتم و در ضمن خیلی از مسئولیت ها را هم داشتم. برای همه چیز تلاش کردم. روزهای سخت زیادی داشتم اما خوشحالم که این سختی ها گذشتند. در این سال ها فهمیدم که هیچ چیزی را نمی شود به زور به دست آورد.  باید تلاش کرد و زحمت کشید 
 
در ادامه جلسه و ضمن ترانه خوانی هنرجویان، بابک جهانبخش در تحلیل فضای ترانه های امروز عنوان کرد: فضای ترانه های امروز اکثرا عاشقانه است و به موضوعات دیگر پرداخته نمی شود و این مساله یکی از ضعف های ترانه امروز است.
 
بابک صحرایی در تحلیل ترانه اجتماعی گفت: منظور از ترانه اجتماعی، ترانه سیاسی نیست. این تصور اشتباهی است که در بسیاری از ترانه سراها وجود دارد که فکر می کنند  ترانه یا عاشقانه است یا سیاسی. ترانه اجتماعی  یعنی ترانه ای که به مفاهیم مختلفی که در زندگی اجتماعی ما جاری است می پردازد. عشق یکی از این مفاهیم است. درست است که عشق جوهره اصلی زندگی انسان است اما مفاهیم دیگری نیز هست که در زندگی انسان جاری است و باید یک ترانه سرا به آنها بپردازد.
 
  •  - ترانه‌سرایی خانم‌ها برای آقایان
بابک جهانبخش در تکمیل این بحث گفت: مساله دیگر به ترانه هایی که خانم های ترانه سرا می نویسند مربوط است. این بخش از ترانه های امروز طبیعتا لطیف‌تر است و نگاه احساسی‌تری دارد اما داستانی که وجود دارد این است که گاهی اوقات با احساس یک مرد هم خوانی ندارد و وقتی من به عنوان یک مرد می‌خواهم این ترانه ها را بخوانم با احساس یک مرد هم خوانی ندارد. مخصوصا در مورد صدایی مثل صدای من که احساسی تر است و به نظرم نتیجه کار زیاد جالب نمی شود. ترانه سراهای خانم هنگام نوشتن ترانه باید به این مساله توجه داشته باشند که قرار است این ترانه توسط یک مرد خوانده شود و به همین خاطر باید خودشان را جای یک مرد بگذارند

بابک جهانبخش در ادامه ضمن اشاره به یکی از ترانه هایی که در سال های پیش اجرا کرده گفت: چند سال پیش ترانه ای از یکی از خانم های ترانه سرا خواندم که موسیقی بسیار خوبی داشت اما آن اتفاق خوبی که فکر می کردم درباره اش نیفتاد. بعدها متوجه شدم که به دلیل هم خوانی نداشتن احساس ترانه با شخصیت صدای یک خواننده مرد این اتفاق افتاده است. مثلا در قسمتی از ترانه گفته شده بود: «این افتخار بود واسه من بذارمت روی سرم / عکستو بوسه بزنم لای گلای دفترم » واقعیت این است که یک مرد شاید هیچ وقت انجام ندهد و این مساله ای است که من بعدها در مورد اجرای ترانه ها متوجه شدم. البته بعضی از ترانه سراهای خانم هستند که بسیار موفق اند و به زیبایی حس مردانه را دریافت کرده و در ترانه خود به کار برده اند.
 
  •  - ترانه غمگین
 بابک جهانبخش همچنین درباره ترانه های غمگین به هنرجویان گفت:" ترانه نباید خیلی سیاه باشد که حس بدی را به مخاطب خود منتقل می کند. در دلتنگی و غم هم باید اعتدالی وجود داشته باشد و یک امید کوچک در ترانه لازم است.کسی که عاشق است نمی تواند نفرین کند و عاشق از خود گذشته است."
 
بابک صحرایی ضمن اشاره به مکتب واسوخت گفت: در قرن های پیش تجربه مکتب واسوخت را در شعر فارسی داشتیم که نفرت و رفتن به سمت سیاهی در شعر رواج پیدا کرد اما تجربه آنچنان موفقی در شعر فارسی نبود
 
در ادامه جلسه به برخی از همکاری های موفق بابک جهانبخش و بابک صحرایی نظیر دریا، پناهم بده و بخشیدمت اشاره شد که بابک صحرایی در این باره گفت:" همکاری با بابک جهانبخش همیشه از نقطه های روشن کارنامه هنری من است. اتفاق با ارزشی که رخ داده این است که به عنوان مثال قطعه «دریا» هفت سال پیش منتشر شد و به موفقیت بسیاری رسید، سال گذشته بابک جهانبخش ریمیکس این قطعه را منتشر کرد و مجددا با موفقیت بسیار خوبی همراه بود که به شخصه برای من بسیار باارزش است.
 
  •  - چاوشی و شهرزاد
بابک جهانبخش با تاکید بر دور بودن ترانه از فضاهای کلیشه ای گفت: "مدتی گفته می شد ترانه هر چه ساده تر باشد بهتر است و اما به نظر من در حال حاضر باید ترانه سراها مطالعه بیشتری داشته باشند و باید به نگاه تازه تری برسند. اکثر کلمات مثل هم شده اند و این باعث می شود نظر شنونده جلب نشود  
 
بابک جهانبخش در ادامه با اشاره به کارهای موفق این روزهای موسیقی و قطعاتی که نگاه خاص تری به آنها شده گفت: «محسن چاوشی در سریال شهرزاد بسیار موفق بوده و به نظر من یکی از دلایل مهم این موفقیت، توجه شعر بوده است. در حال حاضر شعور مخاطب بسیار بالا رفته و مخاطب دقت بیشتری دارد به همین خاطر باید خلاقیت بیشتری به خرج بدهیم.»
 
  •  -  تیتراژ ماه عسل
در بخش پرسش و پاسخ این جلسه بابک جهانبخش درباره اتفاقات مربوط به برنامه ماه عسل و منتفی شدن همکاری اش با این برنامه در مورد اجرای قطعه تیتراژش گفت: با خواندن تیتراژ خواننده نشدم.

احسان علیخانی عزیز اصرار داشت کاری که امیرعلی بهادری ساخته بود را بخوانم و من گفتم این کار به شخصیت صدایی من نمی خورد، به خاطر گوشه های غربی ای که داشت و با توجه به شناختی که من از ماه عسل داشتم، قطعه ای که ساخته بودم، یعنی قطعه سکوت، کار مناسب تری بود. اینجا بود که اختلاف سلیقه ایجاد شد اما ناراحتی پیش نیامد. شاید من توقع داشتم در آن مقطع احسان عزیز به تجربه من اعتماد کند. بعد هم قطعه سکوت را منتشر کردم. احسان علیخانی می گفت که فضای برنامه غمگین شده است و نمی خواهیم آهنگ تیتراژ آهنگ غمگینی باشد اما من گفنم به توجه به ماهیت برنامه ماه عسل، شاید آهنگ من بیشتر به ماه عسل می آید تا آنچه که انتخاب شده بود. در هر حال من تصمیم گیرنده نبودم و از طرفی دوست داشتم به من اعتماد کنند و اعتقاد دارم «سکوت» در کارنامه من کار خوبی است.
 
بابک صحرایی در ادامه این بحث گفت:" بعضی خواننده ها هستند که برای شنیده شدن آثارشان، نیازمند رسانه ای جز خودشان نیستند. خوشبختانه این اتفاق در موسیقی ما زیاد شده. تا چندین سال پیش خواننده ای که روابط خوبی با صدا و سیما داشت کارهایش بیشتر شنیده می شد، تا چندین سال پیش خواننده ای که  در تیتراژها صدایش شنیده می شد خواننده موفق تری بود. به لطف گسترش فضای مجازی این اتفاق دیگر وجود ندارد یعنی خواننده متکی به هنر و سلیقه و تواناهایی خودش است به همین خاطر کار خوب اگر در رسانه همه گیری هم منتشر نشود به حق خودش می رسد
 
بابک جهانبخش در جمع بندی نهایی قضیه حضورش در برنامه ماه عسل گفت: من با تیتراژ خواننده نشدم و اصراری بر این نداشتم که تحت هر شرایطی خواننده تیتراژ برنامه ماه عسل باشم.
 
  •  - هم خوانی با رضا صادقی در من و بارون
بابک جهانبخش همچنین درباره قطعه «من و بارون و هم خوانی اش با رضا صادقی گفت: رضا صادقی عزیزم جایش خالی است و الان در تور کنسرت هایش در امریکا است و می دانم که بسیار موفق بوده و چند روز پیش هم قطعه ای را منتشر کرد که بسیار زیبا بود. به خاطر لطفی که رضا صادقی عزیز داشت این قطعه که ترانه و ملودی اش هم از خودم بود را به صورت دو صدایی اجرا کردیم که نتیجه بسیار خوبی داشت و بسیار از این اتفاق خوشحالم.

بابک صحرایی در این باره گفت: وقتی موسیقی پاپ را در 45 سال اخیر مرور می کنیم عموما قطعاتی که خواننده ها به صورت دو صدایی اجرا کرده اند به نسبت قطعات مستقل شان در جایگاه پایین تری قرار دارند «من و بارون» اما بر عکس این جریان بود و بسیار قطعه زیبا و موفقی بود.
 
در پایان جلسه بابک جهانبخش پشت پیانو نشست و قطعه دریا و یکی از قطعات منتشر نشده اش را برای هنرجوهای کارگاه ترانه اجرا کرد.


> ویدئویی از این کارگاه را در تماشاخانه سایت موسیقی ما ببینید
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردین 1395 - 15:06

دیدگاه‌ها

سه شنبه 24 فروردین 1395 - 17:33

مرسی آقا بابک...مطمئنا چاوشیستا هم با آهنگ منو بارون ت خیلی خاطره دارن

چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 08:57

الهی ک فداش بشم

چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 08:57

حالا چرا با امیر علی بهادری لجه؟

A.Z
چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 08:57

نمردیم و خواننده پیشرفت کرده سختی کشیده زلم زیمبو هم دیدیم

چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 08:57

کلیپت ک تلوزیون نشون داد نصفیش کلیپ انتخاب شادمهر بود

چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 08:57

بی نظیر بود....بابک جان فوق العاده❤❤❤❤مگه داریم از شما بهتر

چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 08:57

بابک جهانبخش گله خیلی با شخصیته و از اول شیفته ایشون شدم،دوست دارم

چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 08:57

دوووسداشتنننننی تریننن جانننننننن بابککک

چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 08:57

اگه کار امیر علی رو میخوند ماه عسل احسان پخش می کرد امیر علی هم حاضر بود نخونه!!!

چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 08:57

و همه این روزها مات هنر تو هستند محسن جان

چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 08:57

اون کاری که اقای بهادری خوندن مقطعی بود و تو ذهن هیچکس باقی نموند بر عکس کار اقای فرزین و مرحوم پاشایی و یگانه صفوی که واسه ماه عسل خوندن. اون اهنگی ک اقای جهانبخش میخاست بخونه فوق العاده بود و صد در صد موفق تر میشد.

چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 16:28

بابک جهانبخش عالیه همه و همه با اهنگاش خاطره دارن وهر موقع هر تصمیمی میگیره مطمئن باشین بهترین تصمیمو گرفته

چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 16:48

من خودم طرفدار اصلی آقای جهانبخش هستم ... ولی کار آقای بهادری هم عالی بود با مهدی یراحی کارهاشون تو یه سبک هست...

چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 19:39

همیشه بهترینی بابک جان اهنگ سکوتت فوق العاده بود

جمعه 27 فروردین 1395 - 10:43

آقاي صحرايي مي گن آقاي جهانبخش خواننده اي هست كه نظيرش حالا حالاها تو موسيقي ما نمي ياد و از نظر گستره صدايي (????) و تكنيك (منحصربه فرده????) واقعا درست شنيدم همين و دقيقا گفت ؟! پس چه نظري راجع به حامي دارن ؟ اصلا قابل مقايسه با هم هستند فكر كنم يه كم احساساتي و با اغراق اين حرف و زدن يعني هر خواننده ديگه اي جلوي عكاسها كنارشون بود همينقدر تعريف مي كردن

شنبه 28 فروردین 1395 - 16:31
20rreza

چه ربطی داره دوست عزیز حامی عزیز سبک و تکنیکش با بابک جهانبخش متفاوته...بعدشم یکی از موفق ترین خواننده های داخلی در حال حاضر بابک جهانبخش هست میگی نه از خواننده ی مورد علاقتون حامی جویا بشید که چندین جا این را گفته

5.236.186.237
چهارشنبه 1 اردیبهشت 1395 - 18:23
آروین

حامی صدای خیلی قوی و رسایی داره و در کل خیلی خواننده خوبیه ولی اینکه بابک جهانبخش بهتره چیز واضحی هستش. من که تخصصی ندارم و طبق سلیقه اینو میگم ولی وقتی تعداد هواداران، تعداد کنسرتاشون و میزان تعاریفی که ازشون میشه رو با هم مقایسه کنید میفهمید از نظر تخصصی و حرفه ای بابک جهانبخش بهتره.

2.189.92.204

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بابک جهانبخش: برای پیشرفت، سختی‌های زیادی متحمل شدم | موسیقی ما