برنامه یاد بعضی نفرات
 
علی رهبری در ارکستر ماند
ابهامات پیرامون ارکستر سمفونیک همچنان ادامه دارد
موسیقی ما- «روابط عمومی معاونت هنری با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص فعالیت استاد علی رهبری در ارکستر سمفونیک تهران اعلام می‌کند ایشان به فعالیت خود در این زمینه ادامه خواهند داد.»

این را روابط عمومی معاونت هنری نوشت. همین چند خط بعد از مدت‌ها حدس و گمان برای آنکه تکلیفِ حضور «علی رهبری» که اواخر اسفند ماهِ سال گذشته از ارکستر سمفونیک تهران رفته بود و از اوایل امسال بار دیگر بحثِ آمدنش مطرح و البته چندین بار تایید و تکذیب شد، واکنش روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. حالا «علی رهبری» برای رهبری ارکستر مجلسی انگلیس English chamber orchestra  به لندن رفته است و پیش از سفرِ خود در گفت‌وگویی کوتاه با «موسیقی ما» به این مساله اشاره می‌‌کند که فعالیت‌های ارکستر ده روز دیگر آغاز خواهد شد.

او می‌گوید که تمام برنامه‌های ارکستر طبق همان چیزی که او برنامه‌ریزی کرده بود، ادامه خواهد یافت: «ما در حد توانمان برنامه‌های «مهر تا مهر» ارکستر را ادامه خواهیم داد و علاوه بر آن، کنسرت اختتامیه فستیوال بین‌المللی بهاری شانگهای و کنسرت افتتاحیه فستیوال بروکنر اتریش را انجام خواهیم داد.»

این در حالی است که «باربد بیات» - نوازنده‌ی اول هورنِ این ارکستر- نیز خبر قطعی حضور رهبری را تایید  و به همان بیانیه‌ی معاونت هنری وزارت ارشاد استناد می‌کند. او در پاسخ به این سوال که آیا آقای رهبری به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک فعالیت خود را ادامه خواهد داد یا رهبرِ ارکستر، می‌گوید:‌«ایشان همچنان مدیر هنری ارکستر هستند.»

اما «علی مرادخانی» - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- در یکی از گفت‌وگوهای خود بعد از آمدن رهبری به این مساله اشاره کرده بود که اولویت ارشاد، اداره‌ی ارکستر به صورت شورایی است؛ «باربد بیات» می‌گوید که در این خصوص اطلاعاتی ندارد؛ اما می‌داند که آقای رهبری هیچ‌گاه با شورایی اداره شدن ارکستر مخالفتی نداشته است و از این مساله استقبال می‌کند. این در حالی است که بايد ديد در صورت پذيرش حضور شورا و تبعيت از تصميمات آنها رهبر ارکستر سمفونیک تهران تا چه اندازه از خود انعطاف نشان خواهد داد و آیا حاشیه‌ها به اتمام خواهد رسید؟ از سوى ديگر چنانكه پيداست تعلل و سستى در برخورد با مشكلات اركستر سمفونىک همواره از طرف مسوؤلان وجود داشته است و حال باید منتظر ماند و دید مسئولين امر انگيزه تشكيل شورايى منسجم و عقد قرار داد سالانه با نوازندگان را تا پيش از شروع بكار اركستر دارند یا خیر؟

این در حالی است که این روزها، همچنان شایعات دیگری از این ارکستر به گوش می‌رسد، برای مثال به تعدادی از نوازندگان اطلاع داده شده است که در دور جدید فعالیت‌های این ارکستر، جایی در آن ندارند. «بیات» البته این شایعات را تکذیب می‌کند و می‌گوید که:‌ »هیچ نوازنده‌ای از ارکستر اخراج نخواهد شد. نه آقای کیارس، نه آقای ظهیرالدینی و نه آقای شریفی و نه هیچ‌ نوازنده‌ی دیگری. آقای رهبری در واقع به خاطر نوازندگان مشکلات بسیاری را تحمل کرده‌اند و خود نوازندگان هم این موضوع را متوجه خواهند شد.»

 به هر روی باید منتظر گذشت این ده روز و بازگشت «علی رهبری» ماند و اینکه آیا ارکستر همچنان با همان شکل سابق به فعالیت خود ادامه می‌دهد یا چون دور اول فعالیت‌های آن تعدادی از نوازندگان از آن جدا خواهند شد.
در این میان همچنان اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «لوریس چکناواریان» که خبر آن چندی قبل از روابط عمومی بنیاد رودکی داده شد، در هاله‌ای از ابهام است و همچنین سرنوشت آن شورایی که معاونِ هنری ارشاد قول آن را داده است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردین 1395 - 11:53

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ابهامات پیرامون ارکستر سمفونیک همچنان ادامه دارد | موسیقی ما