برنامه یاد بعضی نفرات
 
**
علی رهبری با ارکستر سمفونیک آنتالیا روی صحنه رفت

[ امیر مهیار تفرشی‌پور - نوازنده و آهنگساز ]
 
ششم فروردین ماه، اركستر سمفونيك آنتاليا با رهبری «علی رهبری» كنسرتو پيانوی بتهوون شماره ٣ در دو مينور و سمفونی شماره ١٠شوستاكوويچ در می مينور را با رهبری «علی رهبری» - چهره‌ی بین‌المللی موسیقی ایران- اجرا کرد. این برنامه یک هفته بعد از دومین تجلیل از علی رهبری به‌مناسبت سی و ششمین سال همکاری با ارکستر فیلارمونیک اسلوواکی توسط وزیر فرهنگ و هنر آن کشور، به روی صحنه رفت. اركستر سمفونيك آنتاليا اركستری جوان با سابقه فعاليت ١٠ساله است. نوازندگان اين اركستر همگی جوان و فارغ التحصيل كنسرواتوارهای تركيه هستند. اجرای اخير اين اركستر جوان، نشان از آينده‌ای روشن برای اين اركستر دارد و در اين راستا حضور يك پداگوگ توانمند همچون استاد علی رهبری اين پيشرفت را چندين برابر می‌کند.

من فعاليت‌های حرفه‌ای «علی رهبری» را از سال های ١٣٦٩تا به امروز دنبال کرده‌ام به ويژه اجراهای ايشان در شهرهای لندن، منچستر، ليورپول ليدز، كارديف و گلاسگو و به این نتیجه رسیده‌ام که ایشان، توانايی به صورت خيلی ماهرانه و مخفی نوازنده را به سمت كشف استعداد خود سوق می دهد و همین اتفاق باعث مسيريابی و دست‌يابی به موفقيت‌های زودرس می شود. ارتباطی كه بايد نوازنده با اثر  آهنگساز پيدا كند، بدون يك پداگوگ كه نه تنها باید رهبر خوبی باشد بلكه توانايی برداشتی جديد از اثر برای نوازنده ایجاد کند، ميسر نمی‌شود. جمله‌سازی يك اثر و هدايت متريال از پيش تعيين شده كه در ذهن آهنگسازان شکل گرفته، همراه با يك رهبر خوب می‌تواند مجددا زنده شده و حتي در بسیاری از شرايط راهی برای  بازنويسی اثر آهنگساز شود. 
 
  • «ابراهیم سزر» - مدير هنری اركستر سمفونيك آنتاليا و كنسرت مايستر: تمرین‌های ما به شکل یک مسترکلاس است
«ابراهیم سزر»  که به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک آنتالیا و کنسرت مایستر این ارکستر فعالیت می‌‌کند، درباره‌ی حضور «علی رهبری» در این ارکستر می‌‌گوید: «من ٥ سال است كه مدير هنری اركستر سمفونيك آنتاليا هستم و مايسترو رهبری را ازاجراهاي ايشان با اركستر رئيس جمهوری و اركستر سمفونيك آنكارا مي‌شناسم . ايشان يكي از بهترين‌ها هستند، چرا كه موسيقی را از درون می‌شناسد و به همين دليل توانسته‌اند آينده اركستر ما راتغيير دهند، تمرين‌های ما برای شروع يك اجرای جديد به شكل يك مستر كلاس برگزار مي‌شود و همه بچه ها با دقت از اين فرصت استفاده مي‌كنند. نكات بررسی شده در اين جلسات تمرين هرگز قبل از ايشان به ما آموزش داده نشده است. اینکه آقای رهبری بدون استفاده از  پارتيتور تمام نكات را در ذهن ميزان به ميزان دارند باور كردنی نيست. ذهن مايسترو  رهبری همانند يك كامپيوتر فعال و سريع است و به همين دليل اركستر می تواند  به راحتي رپرتوارهاي سنگين را ظرف مدت سه روز آماده‌ی اجرا كند. برای اركستر سمفونيك آنتاليا افتخاری است كه با مايسترو رهبری فعاليت می كند.»

مدیر هنری ارکستر‌ آنتالیا همچنین ادامه می‌دهد: «ايشان بسيار شناخته شده هستند و حتي مخاطبين ما در مكان‌های عمومی نيز ايشان را مي‌شناسند. ايشان با اركسترها و نوازندگان بی نظم به هيچ عنوان كار نمی كنند به عنوان مثال اركستر های ازمير و آنكارا مشتاق به همكاری با ايشان بودند؛ ولي ايشان ترجيح را همكاری با اركستر جوان شهر  آنتاليا دادند كه البته اين افتخاری براي ما است، همكاری جوانان با ايشان به مراتب بهتر از نوازندگان قديمی است زيرا كه ايشان با ايجاد انگيزه بسيار توانايی‌های زيادی در آنها ايجاد مي‌كنند، ايجاد چنين انگيزه‌ای در نوازندگان مسن به مراتب مشكل تر است. شرط نوازندگی با مايسترو رهبری اين است كه همه اعضاء اركستر خواهان كار جدی باشند. امروز شما  نتيجه اين تبادل را در صدايی كاملا نو با توانایی‌های جديد از اركستر سمفونيك آنتاليا مي‌شنوید.»

او دلیلِ تمایز «علی رهبری« از دیگر رهبران را نیز چنین بیان می‌کند: «دليل اصلی انتخاب ما مجموعه‌ای از توانايي‌های گوناگون ايشان است. او به چندين زبان زنده دنيا آشنايی دارد، ارتباط ايشان با جامعه حرفه‌ای موسيقی در دنيا فوق العاده قوی است، شناخت او از مخاطبين موسيقی و تعيين رپرتوار مناسب هر برنامه نیز در این میان موثر است و البته بايد تكرار كنم نوازندگان اركستر سمفونيك آنتاليا عاشق حضور او هستند و با دقت و تمركز تمام از راهنمايي‌های ايشان نهايت استفاده را مي‌برند.»

 جالب توجه است كه رهبران معروف همچون والری گرگيف و سايمون رتل مورد حمايت كامل دولت‌های خود بوده‌اند؛ ولی استاد رهبری تمام اين موفقيت های ارزنده را خارج از كشور خود و بدون حمايت‌های داخلی به دست آورده است.
 
  • «بایرام» - نوازنده‌ی اول ابوا ارکستر سمفونیک آنتالیا-: رهبری مثل ایشان نداشته‌ایم
«بايرام» - نوازنده اول ابوا اركستر سمفونيك آنتاليا- از سال ٢٠١٢ با «علی رهبری» مشغول فعالیت است، او درباره‌ی این تجربه می‌گوید: «بايد بگويم ایشان بسيار حرفه‌اي و روان شناسانه کار می‌کنند. من بخش تكنوازی زيادی دارم و مي دانم كه بايد خوب بنوازم ولي هيچ گاه استرسی برای تمرين ندارم. ما همه در فضای خيلي دوستانه و صميمی كار می‌كنيم. مايسترو رهبری بزرگترين شانس برای ما هست و خيلی به ايشان علاقه مند هستيم؛ چون ايشان نه تنها رهبر بزرگ بلكه انسان والايی هستند كه اين نكته خيلی مهم هست چون برای رهبر خوب بودن بايد همه اين شرايط را دارا بود.»

او می‌گوید: «ما رهبرهای حرفه ای ديگری نيزداشته ايم ولی همانند ايشان كه هم انسان والا و هم موسيقی دان حرفه ای باشند را کمتر دیده‌ایم. از زمان حضور ايشان صدای اركستر بسيار خوب و شفاف است و اين به اين دليل است كه رهبر آگاهی كامل به آنچه مي خواهد دارد. ايشان به تمام موارد مهم از جمله سونوريته، موزيكاليته، سرعت، ريتم و ديناميك ها توجه و دقت نظر دارند و نوازندگی زير نظر ايشان برای همگی اعضاء اركستر بسيار آموزنده است.»
«جمیل گونچر» -نوازنده ويولن اركستر سمفونيك ازمير- هم می‌گوید: «من از يك سال پيش با جناب رهبری آشنا شدم. او ساختار موسيقی را به خوبی مي‌شناسد وبه نوازندگان كمك مي‌كند تا به درك صحيحی از موسيقی برسند. ايشان فوق العاده باهوش و با تجربه هستند و اين تجربيات برای اركستر جوان آنتاليا بسيار ارزشمند است.

«هوركان آيوازاوقلو» - نوازنده فلوت اركستر اپرا وباله- هم درباره‌ی «رهبری» می‌گوید: «من فقط به خاطر ديدن استاد رهبری از ازمير به آنتاليا آمده‌ام  و با خيلی از رهبرهای معروف كار كرده‌ام به عنوان مثال با آقای سلبی داچی؛ اما باید بگویم حافظه موسيقايی او نوازنده را شگفت زده مي‌كند و او از اين حافظه موسيقايی درون خود براي انتقال مطالب به نوازندگان استفاده مي‌كند. او از حداكثر ظرفيت توانايی نوازندگان استفاده می‌کند و اين باعث بالا رفتن كيفيت سونوريته و كشف توانايي‌های نو در نوازندگان جوان مي‌شود. اين برخورد با نظم فراوان و يك توانايی ويژه مختص خود او كه البته از خط قرمز توانايی نوازنده بالاتر نمی‌رود. او تمرين‌ها را در يك توازن حساب شده، همراه با ايجاد انگيزه، برخوردی خوش همراه با خاطراتی كه در خود نكات آموزنده ای را داراست، برگزار می‌كند. البته اين خاطرات آموزنده باعث دست‌يابی مجدد تمركز نوازنده می‌شود. در بيشتر اوقات او با يك نگاه سحر آميز به نوازنده تمركز ويژه ای را ايجاد مي كند و سپس اورا به بهترين برداشت از خط ملودی خود می رساند. البته هر كدام از اين نكات با شناختی از توانايی نوازنده منتقل می شود.»

او همچنین اضافه می‌کند: «همه موسيقی دان های تركيه ايشان را به خوبی مي شناسند و البته مخاطبان  صد درصد حرفه ای موسيقی كلاسيك نيز با ايشان آشنايی كامل دارند.  اميدواريم كه ايشان در اپرای ازمير نيز حضور پيدا كنند، زيرا ايشان به عنوان رهبر اپرا ضبط ها و اجراهای زيادی را در كارنامه هنری خود دارا هستند. در آخر بايد بگويم استاد رهبری يكی از بزرگترين موسيقی‌دان های دنياست كه بی شك می بايد باعث افتخار هر ايراني باشد. ما بی صبرانه در انتظار اجرای ايشان در تركيه هستیم.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 فروردین 1395 - 14:10

دیدگاه‌ها

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 15:52

اينقدر آقايون مسىول کم کاری کردن که آقای رهبری راهشو گرفت و رفت. واقعا باید تاسف خورد?

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 15:52

خوشحالتر میشیم اگر بمونه و نیاد

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 16:32

دروود بر جناب رهبری✊

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 17:09

قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهریییییی خوب کرد رفت درود بر شرفش

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 17:09

و افتخاری دیگر... پاینده باشید و سربلند...

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 17:18

واقعا جای تاسف داره. کی میشه که ما به یه کشور متمدن تبدیل بشیم. عقب ماندگی تا کی؟؟؟

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 17:41

واقعا برای ایران متاسسفم که نتونست استاد رهبری,رو نگه داره تا حداقل قرار داد های بچه ها تموم شه , انقدر هیچی براشون مهم نیست

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 22:53

واقعاً جاي تاسف داره ،
در مورد اين مرد بايد تو مملكت خودش اين چنين در موردش سخن بگوييند ، تا كي حسادت و كينه توزي

دوشنبه 9 فروردین 1395 - 03:45

برای آقای تفرشی پور مینویسم :
من نوازنده ارکستر سمفونیک هستم. به زودی هم با آقای چکناواریان برنامه داریم. این مقاله های پرشور متعلق به یک سال پیش بود که ایشون رو به ایران آوردند و بعد متوجه شدند که هر گردی گردو نیست... ما یک سال تحمل کردیم. از همین ارکستر به به / چه چه آنتالیا دو نوازنده فاگوت آورده بود ایشون که وحشتناک بودند ... شما از دور دنبال میکنی و ما از نزدیک. آقای دکتر ، اینجوری ها هم نیست. حتی همون تجلیل که میگی شما ، تجلیل از آهنگساز اسلواکی بود که قطعه ش اجرا شد !!! نه تجلیل از رهبری ! ...و متاسفانه نمیتونن باور کنن در دنیای کوچک امروز ، نمیشه هوچی بود ! گذشت اون زمان که ایشون برای شرکت در مسابقه رهبری ، سن شناسنامه رو کم کرد و حالا با یک حساب سر انگشتی نسبت به دوستان و هم دوره ای هاشون ایشون اقلا ۷۵ سال سن داره نه ۶۸ سال که شمع تولد ۶۸ سالگی فوت میکنه. و هزاران حرف دیگه. آقای دکتر شما خودت رو از این بازی ها بکش کنار ! آبی از آقای رهبری برای شما داغ نمیشه ! همونطور که برای کیارس یا بیات یا عمرانلو نشد ... ولی این دوستان با اینکه در ضمیر خودشون آگاهند ولی هنوز دنبال میکنند ! شما بیرون باشی ، بهتره ،،،

پنجشنبه 12 فروردین 1395 - 18:31
یک کابر سایت

ببخشید اگر کامنت ایجانب. را دید منظور شم گزارش جناب تفرشی پور بود. یا جناب رهبری کمی مشخص تر توضیح دهید متشکر می شوم.

2.177.223.89
دوشنبه 9 فروردین 1395 - 05:26

وقتی جایی کار استاد رهبری رو درک میکنند، قدر ایشون رو هم میدونند. ارکستر سمفونیک آنتالیا به فکر ارتقا سطح و کار ارکستر هست که تبدیل به نماد و شناسه فرهنگ اون کشور بشه ولی متاسفانه بنیاد رودکی هنوز اندر خم یک کوچه است. حیف که قدر ایشون رو ندونستند و با این کار پوچ ، ما نوازندگان ارکستر سمفونیک رو هم از وجود نازنین ایشون محروم ساختند.

دوشنبه 9 فروردین 1395 - 08:25

تاوقتی به موسیقی کشوربهاداده نشه همچین آدمایی نخواهیم دیدبه نظرمن حق آقای رهبری بودکه بره هیچ کسم نبایدمانعش میشد

شنبه 14 فروردین 1395 - 23:28

زمان مشخص خواهد کرد که چه کسی به فکر منافع شخصی خود بوده و چه گروه یا شخصی دلش برای پیشرفت موسیقی مملکت می تپد ... به امید اینکه هر کس با مطالعه و تحقیق نظر دهد و فقط به خاطر اینکه قطعه شون داره اجرا میشه به به و چه چه نکنند و ببینند چند نفر به خاطر ماندن جناب رهبری سرنوشتشون تغییر کرده چه مثبت و چه منفی ... ای کاش برگردیم به روزهای خوبی که بدون حاشیه ارکستر سمفونیک با بیشترین تعداد مخاطب به کار خودش ادامه بده البته نه به قیمتی ... به قیمت اتمام بودجه سالیانه موسیقی بابت دستمزد یک نفر و رفتن 80 نفر خواننده و نوازنده با سابقه از تالار وحدت و این گونه برگزار شدن جشنواره موسیقی فجر آن هم با این وضعیت

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علی رهبری با ارکستر سمفونیک آنتالیا روی صحنه رفت | موسیقی ما