برنامه یاد بعضی نفرات
 
ارکستر سمفونیک تهران فعالیت خود را از سر خواهد گرفت
ارکستر سمفونیک تهران با رهبری «لوریس چکناواریان» روی صحنه می‌رود
موسیقی ما- ارکستر سمفونیک تهران، اردیبهشت ماه به مدت هفت شب در تالار وحدت تهران در حالی روی صحنه می‌رود که «لوریس چکناواریان» - آهنگساز و رهبرِ شناخته‌ شده‌- این ارکستر را رهبری خواهد کرد.

این اولین اجرای ارکستر سمفونیک بعد از اتفاقات و حاشیه‌های فراوانی است که در این مدت و با رفتنِ «علی رهبری» ایجاد شده است. ارکستر سمفونیک تهران با کنسرت مایستری «بردیا کیارس» در این کنسرت تعدادی از سوئیت‌ها، باله‌ها و اپراهای «لوریس چکناواریان» را به اجرا درخواهد آورد. این برنامه از چهاردهم تا بیستم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و وزارت کار نیز همراه با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این کنسرت‌ها را با هدفِ کمک به خیریه‌ها برگزار می‌کند.

«چکناواریان» در جشنواره‌ی موسیقی فجر همراه با ارکستر موسیقی ملی روی صحنه رفت، همچنین تعدادی از قطعاتِ او چندی قبل در شب آهنگسازانِ ایرانی به رهبری «سهراب کاشف» به اجرا درآمد. او به تازگی، ساخت چند سمفونی را نیز به اتمام رسانده است که از جمله‌ی آن می‌توان به سمفونی «تختی» اشاره کرد؛ اما او در این سال‌ها کمتر رهبری ارکستر را انجام داده است؛ اتفاقی که خودش دلیلِ آن را این‌طور می‌داند: «در این سال‌ها قصدم این بود که کارهایم را تکمیل و جمع‌آوری کنم و بر همین اساس از ناشران سراسر دنیا خواستم آثاری که در تمام این سال‌ها نوشته‌ام را در اختیارم قرار دهند و به این ترتیب آنها را به کامپیوتر منتقل کردم. این کار که بالغ بر 18 هزار صفحه پارتیتور بود و چند سالی از من، زمان گرفت. دلم نمی‌خواهد روزی از دنیا بروم و کارهایم نصفه کاره بمانند.

در پنج، شش سال اخیر به نوعی خودم را زندانی کرده و به کار آهنگسازی مشغول بودم چراکه برای من آهنگسازی مهمتر از رهبری ارکستر است و الان هم خوشحالم که آخرین اثرم با نام «مکاشفات یوحنا» را دیشب توانستم به سرانجام برسانم. به جز آن «سمفونی کوروش کبیر» را داشتم که در سانفرانسیسکو اجرا شد، «سمفونی عاشورا» را نوشتم، «سمفونی تختی» را هم که سال پیش به سرانجام رساندم. البته صحنه «مرگ صادق هدایت» را هم به تصویر کشیده‌ام که چون مستنداتی برای مرگ او نیست، بر اساس فانتزی‌های خودم و کتاب‌هایش، آن را نوشتم که نمی‌دانم چه زمانی می‌توان آن را اجرا کرد.»

این در حالی است که «علی رهبری» - رهبر پیشین این ارکستر- نیز به تازگی بعد از  رهبری کنسرتی ویژه  در شهر «براتیسلاوا» - پایتخت اسلوواکی-  طی مراسمی از سوی وزیر فرهنگ و هنر اسلواکی مورد تجلیل قرار گرفته است. این اتفاق به دلیل همکاری ۳۶ ساله‌ی این رهبر بین‌المللی با  ارکستر فیلهارمونیک اسلوواکی  است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 فروردین 1395 - 12:36

دیدگاه‌ها

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 13:00

از روز اول مشخص بود هدایت وضعیت ارکستر سمفونیک تهران به ورطه نابودی با موافقت نظر معاونت هنری صورت گرفته است و اکنون می بینیم که در نبود مدیرهنری ارکستر سمفونیک تهران(علی رهبری) و هنوز در وضعیتی که مشخص نیست وزیرارشاد آیا استعفای علی رهبری را می پذیرد یا خیر ، معاونت هنری راسا اقدام به برنامه ریزی و انتخاب رهبر ارکستر می کند!
وااسفا بر مملکتی که متولیان امور فرهنگ و هنرش وطن پرست نباشند!

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 15:40

چقدر عالی .
استاد چکنواریان در حد و اندازه رهبر قبلی هست .
فقط امیدوارم بلیطاش متل قبلی فضایی نباشه .

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 17:09

Aliye

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 17:09

زنده باد

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 17:09

لوریس چاکناواریان عاشق و این مرد معجزه میکن

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 17:09

زنده و پاینده باد اسطوره ی عشق ومهربانی و اخلاق ???

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 17:09

خدا رو شکر باز یه آدم حسابی ارکستر رو در دست گرفت

یکشنبه 8 فروردین 1395 - 18:45

خیلی جالب است که بنیاد رودکی که نه با نوازنده های ارکستر تسویه کرده نه بیمه نوازندگان را رد کرده است و مهمتر از همه نداشتن یک مدیر هنری قایل مثل استاد رهبری که در حال حاضر باید افتخار داشتن همچین رهبر ارکستری را کشورهای همسایه داشته باشند و ما بی نصیب از داشتن ایشان.
کاملاً واضح و مبرهن است که با همچین آغازی در این سال طولی نمی کشد که دوباره ارکستر رو به تعطیلی و برنامه های ارگانی کم کیفیت رفته که این روند ناقص دلیلش چیزی جز عدم مدیریت درست بنیاد رودکی نمی باشد.
با تمام احترام و ارادتی که نسبت به جناب چکنواریان دارم باید بگویم که از ایشان بعید است که با وجود این همه مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد چوب رهبری این ارکستر را به دست گرفته بدون در نظر گرفتن حقوق نوازندگان، در حالی که سال پیش (94)این رهبر دعوت مدیر ارکستر سنفونیک تهران را رد کرد و با یک ارکستر دیگری کنسرت داد.این مساله مرا به یاد ضرب المثل معروف میاندازد که میگویند: از آب گل آلود ماهی گرفتن است.

دوشنبه 9 فروردین 1395 - 01:27
نوازنده ى اركستر سمفونيك تهران

ما همه ميدونيم كه چه كسى پشت اين يادداشت هست. اقاى رهبرى بعد از اينكه اينهمه مدت پولهاى هنگفت را گرفت و انهم به يورو و بدون اينكه لحظه اى به نوازنده ها فكر كنه پولها را به خارج حمل ميكرد حالا غصه ى نوازنده ها را ميخوره كه تسفيه حساب نكردند و چطور رهبر ديگرى مى ايد و قبل از اينكه نوازنده ها تسفيه حساب زمان رهبرى را كرده باشند حاضر به رهبرى مى شود. ما اقاى رهبرى گول اين حرفها را نمى خوريم و امكان نداره كه يك لحضه به اين فكر كنيم كه اقاى چكناواريان را با شما عوض كنيم. بگذاريد اركسترهاى ديگر از "وجود" على رهبرى لذت ببرند. براى ما واقعا كافى بود. حالا ديگر بنياد بد شد كه حاضر به تمديد قرار داد نشد. تا چند وقت پيش كه پول را تقديمشون ميكردند بهترين بودند.

91.115.220.207
دوشنبه 9 فروردین 1395 - 07:35
عضو ارکستر سمفونیک

من با متن اول کاملا موافقم.
دوست عزیز چقدر ساده ای که فکر میکنی با رفتن آقای رهبری همه چی درست میشه!!!!! باز تا وقتی آقای رهبری بود با فشار و زور به بنیاد ،دستمزد نوازنده ها داده میشد. تازه اونم نصفه و نیمه ، الان که ارکستر پروژه ای شد دیگه کسی نمیاد بشینه به این حرف ها گوش کنه. هر رهبر میاد دست مزدش رو حالا به تومن میگیره و میره. بنیاد رودکی وقتی داشت قرار داد می بست میدونست بودجه نداره ، بنیاد نمیتونه حقوق ایشون رو نده، پس میاد دستمزد نوازنده هارو نمیده. بنیاد مسئول این جریانات هست . مگه زمانی که آقای رهبری نبود حقوق ها درست بود؟ اون زمان هم مشکل ایشون بود؟!!!! عجبا یا خوابیم واقعا یا خودمون رو زدیم به خواب.

43.251.159.38
دوشنبه 9 فروردین 1395 - 15:21
نوازنده ى اركستر سمفونيك تهران

معلومه دوست عزيز كه با تكست اولى موافقى. براى اينكه تكست اول را هم خودت نوشتى.
بله من باهاتون موافقم كه شما خودتون را به خواب ميزنيد و طورى رفتار ميكنيد كه انگار اصلا نديديد رهبرى در عرض يكسال چقدر خرابكارى كرد و براى خرابكاريها چقدر هم حق الزحمه گرفت.

91.115.220.207
دوشنبه 9 فروردین 1395 - 22:43
عضو ارکستر سمفونیک

چرا توهم میزنی؟ الان هرکی جواب تورو بده یک نفره؟ آخه نیست که قبل از اومدن آقای رهبری همه چیز درست بود. اصلا ارکستر داشت کارش رو با قدرت مثل همه جای دنیا ادامه میداد. کنسرت های استاندارد هم پشت سر هم با رپرتوار کلاسیک ارکستر سمفونیک نبود که تعطیل بود. آره راست میگی حقوق هارو میذاشتند تو پاکت بهمون میدادن. پاداش ها رو بگوووو، بیمه ها به جای 30 روز 31 روز رد میشد. عیدی هم که اصلا نگو. نیست عزیزم همه اینها بود ، با اومدن آقای رهبری همه خراب شد. آخ آخ آخ

162.243.202.203
سه شنبه 10 فروردین 1395 - 04:02
نوازنده ارکستر

ما همیشه آدمهای قدرنشناسی بودیم، آقای رهبری به جای پانزده هزار یورو که باید میگرفت فقط هزار و پانصد یورو گرفتن فقط بخاطر موسیقی مملکتش. خیلی جالب هست که یک جوری در مورد پول ایشان صحبت می شود که انگار اختلاس 3000میلیاردی بود. ایشان پولی را که از قبل با بنیاد قرار گذاشته بودن گرفتن و دیگر هیچ. ندادن پول نوازنده ها مسئولیتش با ایشان نیست اگر چه خود ایشان تمام وقت دنبال این موضوع بودن.

192.99.63.235
یکشنبه 8 فروردین 1395 - 23:44

ارکستر پروژه ای تهران ، با مدیریت جدید ( ارکستر سمفونیک تهران سابق )

دوشنبه 9 فروردین 1395 - 01:34

اين بهترين اتفاقى بود كه براى اركستر سمفونيك مى تونست بيفته. يك هنرمند واقعى بين امللى بدون عقده و بسيار متواضع و از همه مهمتر انسان خوب و خوش اخلاق كه به كارش مسلط است.

دوشنبه 9 فروردین 1395 - 05:12

اینجور که معلومه متاسفانه این ارکستر رفت به سوی تعطیلی دوباره، وقتی آقای رهبری برنامهء مهر تا مهر را با آن نظم و دیسیپلین و جدیت اعلام کردند به شکلی که تا به حال چنین برنامه مدونی برای ارکستر نداشته‌ایم و بنیاد رودکی هیچ همکاری نکرد، کاملا معلومه که نمی خواهند ارکستر حرفه ای داشته باشیم، چرا؟ چون اصلا ندیدند که ارکستر حرفه ای چیست. برای همین این ارکستر روند نابودی رو سپری خواهد کرد. چقدر قشنگ گفتنداستاد رهبری که اینجا شده بنگاه رودکی و هیچ چیزش شبیه بنیاد نیست.

دوشنبه 9 فروردین 1395 - 15:01
ناشناس

مى خواهيد بگيد كه اركستر زمان رهبرى حرفه اى بود؟
اگر على رهبرى به بنياد رودكى بنگاه رودكى ميگه ، چرا به كارى كه خودش ميكنه بنگاه رهبرى نميگه؟ كسى كه ميامد و بايد قبل از پروازش به اتريش پولش رو به جيب ميزد بدون اينكه فكر كنه بچه هاى اركستر چه مى كنند و هر كسى را با يك مخالفت كوچك از كار بيكار ميكرد كارش حرفه اى نيست بلكه يك خودخواه بتمام معنيست و نميتونه اسم خودش را هنرمند حرفه اى بگذاره. علامت حرفه اى بودن بد اخلاقى و ضد انسانها بودن و تمام مدت خود را مطرح كردن نيست.

91.115.220.207
دوشنبه 9 فروردین 1395 - 23:45
عضو ارکستر سمفونیک

دوست گرامی ناشناس که در چند کامت قبلی با اسم نوازنده ی ارکستر سمفونیک تهران نظر دادی. اگر شما معتقدی کار ارکستر حرفه ای نبود پس چی بود؟ اگر آگاه نیستی از روند اداری، بذار بگم که وقتی شما قرار داد با مجموعه ای مثل بنیاد رودکی امضا میکنید، مسئولیت همه چیز طرف اول قرار داد است نه مدیر هنری. هیچ جای دنیا مدیر هنری نقش در حقوق نوازنده ندارد. یعنی این کار جز زیر مجموعه وظایف مدیر هنری یا رهبر نیست. ولی چون ما عادت کردیم به اینکه همه چیز را گردن یک نفر بندازیم اینجور برخورد میکنیم. آقای رهبری دستمزد خودش رو هم نمی گرفت بنیاد با نوازنده ها همین برخورد رو داشت. ولی الان باز یه دلیلی میاره که ذهن هارو منحرف کنه. تو قرار داد ها امضایی از آقای رهبری هست که ایشون پاسخگو ما باشه؟ درضمن شما اگر گزارش روزانه که انتشار پیدا میکنه ارکستر های حرفه ای دنیارو نگاه کنی همه جای دنیا هر شش ماه نوازنده های ارکستر رو تغییر میدهند. مخصوصا بادی چوبی ها. در ماه آگوست 2012 ارکستر فیلارمونیک نیویورک 65 درصد این ارکستر رو تغییر داد. اونجا هم پول به جیب زدن و حرفه ای نیستن؟

149.202.90.177
دوشنبه 9 فروردین 1395 - 08:25

Alyyyyyyyyyyyyy......♥

دوشنبه 9 فروردین 1395 - 08:25

استااااد برجسته

دوشنبه 9 فروردین 1395 - 08:25

زنده باد :-D:-D:-D

دوشنبه 9 فروردین 1395 - 23:14

بنیاد رودکی مطمئنا هم ارکستر سمفونیک و هم ارکستر ملی رو نابود خواهد کرد، وقتی بنیاد رودکی به اون شکل سنگ اندازی میکنه و جلوی جریان پر قدرت ارکستر سمفونیک رو میگیره کاملا مشخصه ارکستر سمفونیک رو میخوان مثل ارکستر ملی پروژه ای کنن و بعد از چند ماه دو ارکستر رو یکی کنن. و خیلی از نوازنده ها رو بیکار خواهند کرد.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارکستر سمفونیک تهران با رهبری «لوریس چکناواریان» روی صحنه می‌رود | موسیقی ما