برنامه یاد بعضی نفرات
 
«اسب و آتش» توسط نشر جوان منتشر شد
آلبومی موسیقایی بر مبنای آثار اتوپینه
موسیقی ما - آلبوم موسيقي «اسب و آتش» در موزه‌ی هنرهای معاصر در حالی رونمایی شد که به گفته‌ي بسیاری از هنرشناسان حوزه‌هاي مختلف تنها محدود به حوزه ي موسيقي نیست. این اثر متشکل از ٩ قطعه است که هشت قطعه آن بی‌کلام و یک قطعه آن با آواز وحید تاج و روی غزلی از دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «شهر خاموش» ساخته شده است. کامور در این اثر رویکردی مینی‌مالیستی به موسیقی داشته و تلاش کرده تا با بهره‌مندی از کمترین مواد، بیشترین انتقال معنا را محقق سازد. قطعاتی از آلبوم «اسب و آتش» که در طبقه‌بندی موسیقی تلفیقی قرار می‌گیرد، بر مبنای آثار «اتوپینه» نقاش نامدارِ آلمانی ساخته شده و یکی از طرح‌های این نقاش مشهور با عنوان «آتشِ خاموش» توسط گالری برکنر و خانواده او به این آهنگساز اهدا شده که در طراحی جلد این آلبوم نیز از آن بهره گرفته شده است.

«مجيد ملانوروزي» -رييس بخش تجسمي كشور و موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران- در روز رونمایی این اثر درباره‌ی آن گفت: «موسيقي حركتي دروني و مواجهه‌اي حضوري و شهود و گشايشي ناگهاني با حقيقت دارد.هر نوايي ما را از تعلق دور مي‌كند و از سيطره‌ي انسان و اخلاق پاي را فراتر مي‌گذارد تا ما را با جريان و بار هستي همسو كند. ازين منظر بوده كه هماره موسيقي بي كلام را كه ساحتي فراخ‌تر از سخن و كلام داشته است را ستوده‌ام و آلبوم «اسب و آتش» را كه قسمت اعظم آن موسيقي بي كلام است دوست دارم.»

در این رونمایی همچنین کلیپ‌هایی از بزرگانی چون اردشیر کامکار ،علی اکبر شکارچی، محمد علی بهمنی و مسعود فروتن و ... پخش شد که هر کدام سخنانی پیرامون نوازندگی و آهنگسازی کامور بیان کردند. «آرش کامور» خودش درباره‌ی این اثر گفته است:‌ »در حقیقت از دو منظر باید این آلبوم را مورد بررسی قرار دهم. سالی که در روزهای پایانی آن هستیم سال اسب بود با تمام اتفاقاتی که در این سال افتاد. بخش اول مربوط به تجربه و زندگی شخصی خودم بود که قطعا جدا از اجتماع و بدون تاثیر از شرایط جامعه نبوده و بخش بعدی اشاره به اسطوره‌های ما دارد یعنی سیاوشی که توانست سربلند از آتش و آزمایش جامعه خود بیرون بیاید. این اثر متشکل از 9 قطعه است که هشت قطعه آن بی‌کلام و یک قطعه هم روی شعری از استاد شفیعی‌کدکنی ساخته شده و دوست خوبم وحید تاج آن را خوانده است.»

او می‌‌گوید موسیقی بی‌کلام برایش یک ایده‌آل است؛ زیرا بر این گمان است که موسیقی که بدون واسطه کلام با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند قدرت خلاقیت مخاطب را بیشتر می‌کند.

در مراسم رونمایی این اثر، همچنین دكتر «بوتز» رايزن بخش فرهنگي سفارت آلمان گفت: «روز رونمايي اسب و آتش روز جشن است، زيرا نمادي از خلاقيت بشري به نمايش گذاشته شده است.بايد از " آرش كامور " به اين خاطر قدرداني كرد.»
«بوتز» همچنين «اسب و آتش» را خاص و دلنشين و جذاب دانست و بيان كرد: «زماني كه اين اثر را گوش دادم احساس كردم ديگر در فضاي شهري تهران نيستم ،حس بودن در كوير را داشتم.»

بخشي از آثار بي كلام آلبوم اسب و آتش در روز افتتاح نمايشگاه آثار «اتو پينه» آلماني اجرا شد که با استقبال بسیاری از طرف مخاطبان روبه‌رو شده است.

آرش کامور، آهنگساز و نوازنده کمانچه است که پیش از این آثاری همچون «سبوی تشنه» با صدای سالار عقیلی، «سراسر مه» به خوانندگی محمد معتمدی و «راوی» (بی‌کلام) را عرضه کرده و در گروه‌های عارف و شیدا به سرپرستی و آهنگسازی استادان پرویز مشکاتیان و محمدرضا لطفی به نوازندگی پرداخته است. آلبوم «اسب و آتش» آرش کامور هفته اول اسفند  توسط نشر جوان راهی بازار موسیقی شده است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 اسفند 1394 - 10:02

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبومی موسیقایی بر مبنای آثار اتوپینه | موسیقی ما