برنامه یاد بعضی نفرات
 
اجرای ژابیز و گلریز زربخش در مراسم رونمایی
کتاب شعرهای کیاوش صاحب‌نسق پنج‌شنبه منتشر می‌شود
موسیقی ما - این پنج شنبه که بیاید، مخاطبان با چهره‌ی جدیدی از موزیسینِ پرکار و کم‌حاشیه روبه‌رو می‌شوند. «کیاوش صاحب نسق» قرار است کتاب شعرش با نام «هیچ، هیچ از کوچه بر نمی‌تابد» را رونمایی کند و البته که در کنار آن پروژه‌های موسیقایی متعددی از دست دارد که از جمله‌ی آن «رستم و سهراب»، همکاری مشترکش با «محمود دولت‌آبادی» است که قرار بود دی ماه منتشر شود و حالا انتشار آن به بهار سال آینده موکول شده است.

رونمایی «هیچ، هیچ از کوچه بر نمی‌تابد» پنج‌شنبه‌ی این هفته در کتابفروشی «هنوز» انجام خواهد شد و این در حالی است که این آهنگساز و نوازنده، وجه دیگری از شخصیت خود را نیز در این مراسم نشان می‌دهد: «من چندان اعتقادی به مراسمی مثل رونمایی و غیره که اتفاقا این روزها هم بسیار باب شده است، ندارم. از آن طرف فکر می‌کنم بخش مهمی از این شعرها تحت تاثیر موسیقی است. توجه‌ ویژه به صدا و همچنین خاطرات شنیداری در این کتاب دیده می‌شود. به همین خاطر فکر کردم در کنار گپ و گفت در این مراسم،‌ بخشی را هم به موسیقی اختصاص دهم و طی آن «ژابیز» و «گلریز» دوئتی برای ویولون و ویلون‌سل انجام خواهند داد. علاوه بر‌آن تعدادی از دوستانم شعرهایی را که دوست داشته‌اند، خواهند خواند و آقای «مانی مزکی» هم حضور دارد.»

«صاحب نسق» سال‌های طولانی– سال 65- است که شعر می‌گفته و در این میان از حمایت و پشتیبانی دکتر ادیب «حسین الله یاری» بهره برده است. دکتر الله یاری، پیش از این «حیدربابا»ی شهریار را ترجمه کرده‌اند که کاملا بی‌عیب و نقص است و اصل نظم و شعر کلاسیک فارسی در آن وجود دارد. «صاحب نسق» اما چند مجموعه‌ی شعر کامل دارد که حالا بعد از این سال‌ها قرار است به انتشار درآید و حالا که بخشی از شعرهایش را در فضاهای مجازی منتشر کرده است،  با اتفاق و تجربه‌ای جدید مواجه شده است:  «جنس موسیقی من به گونه‌ای است که مخاطبان خاص‌تری داشته‌ام؛ اما از وقتی که برخی از این شعرها منتشر شده و خبر انتشار کتاب آمده است، توانسته‌ام با بسیاری از آدم‌ها دیالوگ‌های جدیدی داشته باشم، با خیلی‌ها که سال‌هاست آنها را می‌شناسم، گپ و گفت جدیدی پیدا کرده‌ام. به این نتیجه رسیده‌ام که آدم‌ها بیش از هر چیز با کلام است که ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند با آن همذات پنداری کنند و این برای من بسیار جالب است که این همه باب دیالوگ با دیگران باز شده است.»

کتاب شعرهای کیاوش همان پنج‌شنبه منتشر خواهد شد. اما «رستم و سهراب» هم که قرار بود دی ماه منتشر شود، اسفند ماه به انتشار در خواهد آمد و «صاحب نسق» قصد دارد با سازهایی که ابداع کرده است یک کنسرت برگزار کند. «طومار» با گزینش و گویش محمود دولت‌آبادی ، پروژه‌ای است که در آن نویسندهٔ کهنه‌کار علاوه بر شاهنامه‌خوانی، به تفسیر و تحلیل اثر جاودانهٔ فردوسی نیز می‌پردازد و قرار است هر دو در یک اثر به تهیه‌کنندگی «احسان رسول‌اف» در یک مجموعه منتشر شود. به گفتهٔ «صاحب نسق» خوانش «دولت آبادی» در این پروژه مجموعه‌ای از نقل، روایت و بازی است و موسیقی‌ای که او استفاده کرده نیز بر اساس داده‌ها و نشانه‌هاى موسیقی کهن ایران ساخته شده و توسط گروهی سازى تحت عنوان «کهن‌سازگان ایرانی» متشکل از ۲۰ ساز کهن ایرانی اجرا شده است. چهل ساز توسط آقای «سیف‌الله شکری» ساخته شد:‌«آنچه فردوسی دربارهٔ موسیقی می‌گوید، اساسا به موسیقی دستگاهی ما وصل نمی‌شوند. در واقع آنچه به عنوان موسیقی سنتی در نظر گرفته می‌شود، ارتباط چندانی با موسیقی‌ای که در زمان فردوسی نواخته می‌شده، ندارد.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 اسفند 1394 - 10:15

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کتاب شعرهای کیاوش صاحب‌نسق پنج‌شنبه منتشر می‌شود | موسیقی ما