برنامه یاد بعضی نفرات
 
یادداشتی از افشین یداللهی به بهانه 15 بهمن سالروز تولد «علیرضا قربانی»
تلاش برای ارتقای کیفیت، با وجود شهرت و موفقیت
[افشین یداللهی - ترانه‌سرا ]

شروع همکاری من و آقای«علیرضا قربانی» با سریال «شب دهم» به کارگردانی «حسن فتحی» بود که برای شروع یک همکاری اتفاق بسیار خوبی بود. در ادامه ترانه «سایه آفتاب» را برای سریالی با همین نام به کارگردانی آقای «محمدرضا آهنج» و آهنگسازی آقای «فردین خلعتبری» کار کردیم. دومین همکاری ما با آقای حسن فتحی به عنوان کارگردان و آقای بشکوفه به عنوان تهیه کننده در سریال «مدار صفر درجه بود و این نگرانی وجود داشت که آیا می‌توانیم موفقیت تیتراژ شب دهم را تکرار کنیم؟ زیرا همین تیم در سریال شب دهم به موفقیت رسیده بودند. خوشبختانه موفقیت مدار صفر درجه اگر نگوییم بیشتر از سریال شب دهم بود، کمتر هم نبود. همکاری من و آقای قربانی در قطعات دیگری هم که مختص به تلویزیون نبود ادامه پیدا کرد. در آلبوم شب دهم تصنیفی به نام «سوگ» به آهنگسازی آقای خلعتبری را هم داشتیم که در کنسرتها هم مورد توجه قرار گرفت. در ادامه همکاری ما در تلویزیون مدتی با وقفه مواجه شد که سال گذشته در سریال «سال‌های ابری» به کارگردانی آقای مهدی کرم پور و تهیه کنندگی آقای محمدعلی اسلامی مجددا همکاری داشتیم. اتفاقی که متاسفانه در این سریال رخ داد این بود این بود که تا قسمت دوازدهم شعر تیتراژ مجوز نگرفته بود، یعنی عملا ترانه تیتراژ با صدای آقای قربانی فقط در شش یا هفت قسمت پایانی پخش شد و اثر فرصت کافی برای شنیده‌شدن نداشت. اما معتقدم شعر سال‌های ابری به لحاظ مفهوم، عمیق‌تر از سایر شعرهایی است که سروده‌ام.

من در ضبط‌های اخیر آقای قربانی حضور داشتم و احساس کردم قدرت خوانندگی ایشان از گذشته بیشتر شده است. در گذشته هم کارها را با قدرت می‌خواندند و به عنوان مثال اجرای برخی تصنیف‌ها در کنسرت با توجه به نت‌های اوجی که داشت، کار بسیار سختی بود که به خوبی از عهده آنها برمی‌آمدند. اما در ضبط‌های آخری که با ایشان بودم به خودشان هم گفتم که احساس می‌کنم بسیار پخته‌تر از قبل می‌خوانند، هرچند در گذشته هم بسیار خوب و پخته می‌خواندند. ایشان گفتند که من مدتی است روی یک سری تمرین‌های خاص کار می‌کنم. وقتی خواننده حرفه‌ای مثل آقای قربانی که همیشه بسیار مسلط می‌خوانند و در سطح اول هنر خود حضور دارند، به فکر ارتقای کار خود هستند یعنی نسبت  به هنر موسیقی و مخاطبان آن احساس مسئولیت وتعهد بالایی می کنند.

آقای قربانی آدم بسیار محترم و مودبی هستند و اخلاق حرفه‌ای دارند. در طول این سال‌ها که همکاری داریم هیچگاه برخورد نامناسبی از ایشان ندیده‌ام. مدت‌ها قبل در مورد موضوع رعایت حقوق معنوی عوامل تولید قطعات یا آلبوم‌ها با ایشان صحبت می‌کردم. در این گفتگوها تاکید می‌کردم زمانی که خواننده در جایگاه تثبیت شده‌ای قرار می‌گیرد و مخاطبانش او را پیگیری می‌کنند، باید در راستای فرهنگسازی رعایت حقوق معنوی قدم بردارد، یعنی تلاش کند تا مخاطبان درک کنند که موفقیت یک اثر هنری صرفا به دلیل وجود خواننده نیست. قطعا یکی از پایه‌های موفقیت قطعات و آلبوم‌های موسیقی، خواننده‌ها هستند. بی‌شک اگر یک قطعه شعر خوبی داشته باشد اما خواننده خوبی آن را نخواند یا خواننده‌ای به خوبی آن را اجرا نکند، موفقیتی که شایسته است حاصل نمی‌شود. همینطور اگر یک خواننده با صدای خوب از شعر و موسیقی باکیفیت بالا استفاده نکند باز هم به موفقیتی نمی‌رسد. مجموعه این عوامل دست به دست هم می‌دهند و باعث موفقیت می‌شوند. در گفتگوهایی که با آقای قربانی در زمینه رعایت حقوق مادی و معنوی سایر عوامل تولید یک قطعه یا آلبوم، انجام می‌دادیم ایشان هم معتقد بودند خواننده باید برای کسانی که در تولید اثر همراه او بودند حرمت قائل شود. یعنی تمام عوامل باید به خاطر داشته باشند که حصول هر موفقیت مدیون تلاش یک تیم است و ایشان تا کنون هم همیشه در این راستا تلاش‌ کرده‌اند. امیدوارم از این به بعد هم در ادامه راه خود که قطعا روز به روز موفق‌تر خواهند بود، یکی از افراد موثر در این فرهنگسازی چه در عقیده و چه در عمل باشند.

تولد آقای قربانی را تبریک می‌گویم و امیدوارم همین روندی که تا کنون در زمینه ارتقای صدا و سطح کاری خود به عنوان یک خواننده درجه یک پیش گرفته‌اند، را ادامه دهند. آقای قربانی تا کنون از تلاش برای ارتقای کیفیت، با وجود شهرت و موفقیتی که در کارهای خود داشتند، غافل نبوده و قطعا از هنرمندی که در رده اول هنر خود کار می‌کند غیر از این هم انتظار نمی‌رود. به ایشان برای این خصوصیتشان نیز تبریک می‌گویم و سلامتی و توفیق روزافزون برایشان آرزو دارم. 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 16 بهمن 1394 - 03:41

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تلاش برای ارتقای کیفیت، با وجود شهرت و موفقیت | موسیقی ما