برنامه یاد بعضی نفرات
 
اثر جدید «هوشنگ کامکار» منتشر شد
«باغ‌های پژمان»؛ اثری با تکنیک‌های جهانی و دارای هویت ملی
موسیقی ما - «علاوه‌ براینکه به اقای پژمان مدیون بودم که این کار را انجام دهم، هدفم از تولید این آلبوم، نگارش اثری بود تا به دوستان هنرمندم که در زمینه موسقی کار می‌کنند و تکنیک‌های موسیقی جهان و مدرن را در خارج از ایران آموخته‌اند، نشان دهم که می‌شود از تمام تکنیک‌هایی موجود در جهان استفاده کرد ولی در ‌‌نهایت اثر هویت ملی داشته باشد. درواقع باید نکاتی در آلبوم وجود داشته باشد تا برای مخاطب یادآور باشد که آهنگ‌ساز ایرانی است.»

این صحبت‌‌های کوتاه را «هوشنگ کامکار» در رونمایی از آلبوم «باغ‌های پژمان» جدیدترین تجربه‌ی آهنگسازیش کرد. او در این آلبوم هم متنی برای استادش نوشته بود که حالا در آلبوم قابل خواندن است: «احمد پژمان اولین آهنگساز در موسیقی ایران است که آثار ارزشمندی برای سازهای ایرانی با استفاده از ملودی‌ها و تم‌های کاملا ایرانی و به کارگیری انواع تدابیر آهنگسازی علمی بین‌الملل و فنون چند صدایی را نوشته است. به عبارت دیگر اولین آهنگسازی است که علم چند صدایی (پلی فونی) را وارد موسیقی ایرانی کرد به نحوی که اصالت و هویت موسیقی از بین نرود. من به پاس خدمات ارزنده ایشان تصمیم گرفتم تا اثری را در بزرگداشت ایشان بسازم و سرانجام این سی. دی حاضرشد به نام باغ های پژمان (دوست عزیزم احمد رضا احمدی نام آلبوم را پیشنهاد کرد) که نمونه‌ای از موسیقی ملی معاصر ایران است و در سه مومان برای ارکستر زهی تصنیف شد و ارسلان کامکار و گروه سازهای زهی عهده دار ضبط آن شدند. کل اثر دارای فرمی اپیزودیک و موزاییک وار آزاد است که تم های اصلی بدان تشخص بخشیده است و به منظور وحدت و یکپارچگی در مکان هایی برای یادآوری برگشت و تکرار می شوند. در تمام طول اثر ملودی ها و موتیف های موسیقی کردی احاطه کامل دارند و به صورت گوناگون مورد استفاده قرار گرفته اند که این تدبیر نه بخاطر امضای خودم بلکه بیشتر به احترام استاد پژمان که علاقه خاصی به این نوع موسیقی دارند به کار رفته اند وبرای آگاهی بیشتر آهنگسازان پارتیتور آثار به صورت پی. دی. اف گنجانده شده است.»

«هوشنگ کامکار» این اثر را به احترام استاد دیرینه‌اش نگاشته است. حالا «باغ‌های پژمان» توسط موسسه‌ی «راوی» منتشر شده است. اثری که «رضا مهدوی» درباره‌ی آن می‌گوید که از انتشار این اثر توسط موسسه‌اش خوشحال است و بیش‌تر از آن، اینکه «هوشنگ کامکار» به او اعتماد کرده است و انتشار این اثر را به او سپرده: «ماهیت فعالیت‌های موسیقایی من و مجموعه «راوی آذرکیمیا» این‌گونه است که به موسیقی بی‌کلام اعتقاد داریم، البته این مساله به معنای تولید نکردن موسیقی باکلام نیست، بلکه سعی می‌کنیم در انتشار این آثار تلاش بیشتری کنیم، چون بر این اعتقاد هستیم که با این نوع موسیقی یک‌نوع مهربانی و ملاطفت در جامعه ایجاد می‌شود و مخاطبان حتی اگر این موسیقی را درک نکنند، به این ملاطفت دعوت می‌شوند. همان‌طور که تقدیم این اثر توسط آقای کامکار به استاد پژمان مهربانی است.»

کامبیز روشن‌روان هم از این اتفاق تقدیر کرد. اینکه «هوشنگ کامکار» این اثر را به استاد پژمان تقدیم کرده است: «این اقدام در جامعه‌ای که متاسفانه اخلاق تا حد بسیار زیادی رنگ باخته است. به‌خصوص در جامعه هنری که اخلاق دیگر جایگاه قدیمش را ندارد وهنرجویان موسیقی یا حتی افرادی که مدت بسیار کوتاهی است که وارد دنیای موسیقی شده‌اند، بزرگان موسیقی را جدی نمی‌گیرند و به رسمیت نمی‌شناسند، بسیار ارزشمند است وبرای نسل جوان هنری ما درس ارزشمندی است. یک آهنگ‌ساز برای استاد خودش اثری را بنویسد و به او تقدیم کند و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.»

او می‌گوید از اینکه پارتیتور اثر به صورت پی. دی. اف در داخل آلبوم منتشر شده است؛ اتفاق مهمی برای دانشجویان به شمار می‌رود تا بتوانند موسیقی را آنالیز کنند، اتفاقی که در جامعه‌ی ما بسیار کم رخ می‌دهد. موسیقی تولید می‌شود؛ اما نت آن در دسترس نیست.

در این میان «محمد سریر» - رییس هیات مدیره خانه موسیقی ایران- هم درمورد آلبوم «باغ‌های پژمان» گفت: «برخی آثار هستند بیش از آنکه اهمیت صحنه‌ای داشته باشد، به این خاطر قابلیت دارند که می‌توان آن را تحلیل محتوایی کرد و آلبوم «باغ‌های پژمان» از جمله‌ی این آثار است. این آثار پشتوانه‌های اصلی موسیقی ایران هستند که بیش از آنکه جنبه تفننی داشته باشد، نقش فرهنگ‌سازی دارد، البته از آنجا که این نوع کار، دانش بالایی نیاز دارد، افراد چندان زیادی در این حوزه وجود ندارد و آن نسل تقریباً دارد منقرض می‌شود. آقای کامکار با موسیقی کلامی مخاطبانی را به سمت موسیقی شنیداری برده که بسیار آموزنده بوده وارتقای شنیداری داشته است. هم هوشنگ کامکار و هم مجموعه خانوادگیشان کمک‌های بزرگی به موسیقی ایران به‌طور عام کرده‌اند. مطمئن هستم که این آثار شنیده می‌شوند. آلبوم "باغ‌های پژمان" بسیار تاثیرگذار است و حتی باید در ژانر موسیقی خوش، در ارکس‌تر سمفونیک اجرا شود.»

در ادامه‌ی این مراسم «حمیدرضا دیبازر» -آهنگساز- هم به این مساله اشاره کرد که «هوشنگ کامکار» نسل چندم از آهنگسازان تحصیل‌کرده‌ای است که با توجه به شناخت طبیعی‌اشان از موسیقی منطقه کردستان، دانششان و تشخیص‌های خودشان از موقعیت‌های متفاوت، موسیقی مختلفی را به جامعه عرضه کرده‌اند و هیچ بدهی‌ای به جامعه فرهنگی ما ندارد.»

آلبوم «باغ‌های پژمان» به آهنگسازی هوشنگ کامکار درسه موومان  توسط موسسه «راوی آذرکیمیا» به تازگی منتشر و در بازار عرضه شده است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 دی 1394 - 16:52

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 1 بهمن 1394 - 14:22

بابا اي ولله اين شركت راوي آذركيميا آثار ممتازي ميده بازار. آقا اين سه موومان عاليه ، دستت درد استاد هوشنگ كامكار . واقعا ثابت كردي فقط با كلام باحال مثل كجاييد شهيدان خدايي نداري و بي كلامت هم شاهكاره .واقعا لذت بردم و الان دارم دوباره ميشنومش.

جمعه 2 بهمن 1394 - 12:19

چه نام زيبايي دارد اين البوم " باغ هاي پژمان " . دست شما درد نكند اقاي هوشنگ كامكار وكلا خانواده كامكارها ...

شنبه 3 بهمن 1394 - 10:33

آقا جدن اثر بسیار زیبا و قابل توجه . موومانهای دلنشین برگرفته از ملودیهای کردی با استفاده از فرم کلاسیک . عالی عالی . یاد این سمفونیها و کوارتتها و غیره از موزسینهای ایرانی میافتم که هیچ بوی وطن نمیده ودست هزارم اطریشیها و المانیهاو... هم نمیشه و فقط پز دادن بیخودیه . استاد کامکار آفرین به قریحه ات.

شنبه 3 بهمن 1394 - 19:26

آلبوم شنيدني و فاخريست . جلد زيبايي داره و متن قشنگي هم هوشنگ كامكار داخلش نوشته . توصيه ميكنم دوستداران موسيقي كلاسيك بشنون و ببينن تفاوت از زمين تا آسمانه با نمونه هاي مشابه از آهنگسازهاي ايراني غرب زده .

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «باغ‌های پژمان»؛ اثری با تکنیک‌های جهانی و دارای هویت ملی | موسیقی ما