برنامه یاد بعضی نفرات
 
سرپرست گروه «دنگ‌شو» پس از یک سال سکوت در گفتگو با «موسیقی ما»
طاها پارسا: از ماجراهای گانگستری موسیقی سر در نمی‌آورم
موسیقی ما - آخرین مصاحبه «طاها پارسا» دقیقاً چهارده ماه قبل انجام شد. آن هم سه روز قبل از انتشار اولین آلبوم رسمی «دنگ‌شو» در ایران و صحبت‌هایی که سرپرست این گروه در آن مصاحبه مطرح کرد، جنجال‌های زیادی را به دنبال داشت.
 
نظرات او درباره مقوله موسیقی تلفیقی با واکنش‌های گوناگونی مواجه شد. البته خودش به کلمه تلفیقی اصلاً اعتقادی ندارد. «طاها پارسا» در ادامه روی صفحه شخصی خود هم نوشت که تا یک سال هیچ گفتگویی نخواهد داشت. بالاخره او حاضر شد پس از یک سال این عهد را بشکند و درباره این مدت و حواشی اخیر «دنگ‌شو» توضیحاتی را ارائه کند.
 
ما هم ترجیح دادیم صحبت‌هایی که با او انجام می‌دهیم، شبیه به یک نوار زمان باشد و از آبان 93 تا امروز را مورد بررسی قرار دادیم. این موزیسین در ادامه توضیحاتی را هم درباره دوره ممنوع‌الفعالیت بودن «دنگ‌شو» بیان کرد. مسأله‌ای که این گروه بی‌حاشیه مدتی است که با آن مواجه شده و آنها به شدت پیگیر حل این موضوع هستند.
 
  • * یک سال و دو ماه سکوت کردید و با هیچ رسانه‌ای گفتگو نداشتید. دلیلش چه بود؟
به دنبال بهانه‌ای بودم تا مصاحبه نکنم و راحت باشم. اما خوشحال‌ام که اولین مصاحبه من پس از یک سال مجدداً با شما انجام می‌شود.
 
  • * موزیسین‌ها معمولاً از طریق همین مصاحبه‌ها با مخاطبان خود در ارتباط هستند و گاهی اوقات این حضور کم‌رنگ آنها در رسانه باعث می‌شود که اسم‌شان در ذهن مخاطب کم‌رنگ شود.
اعضای گروه در طول این یک سال با رسانه‌ها در ارتباط بودند و صحبت می‌کردند. من هم در چارچوب گروه فعالیت می‌کنم و در این فاصله علاوه بر انتشار چند تک‌قطعه، کارهای تلویزیونی هم به همراه گروه «دنگ‌شو» انجام دادم. همین فعالیت‌ها باعث می‌شود که اسم گروه و من در ذهن مخاطبان حفظ شود و باقی بماند. از این بابت دغدغه زیادی نداشتم.
 
  • * البته فکر کنم دلیل اینکه دنبال بهانه برای کناره‌گیری از فضای رسانه بودید، به همان صحبت جنجالی یک سال قبل خودتان مربوط باشد. زمانی که گفتید در موسیقی تلفیقی فقط یک جریان وجود دارد و آن هم جریان «دنگ‌شو» است.
دلیل‌اش این بود که گاهی اوقات احساس می‌کنم فضای گفتمان در خانواده موسیقی به اندازه سایر هنرها نیست. در یک فضای هنری و بستری که با نرم‌افزار سر و کار دارد، بیشتر از این باید گفتگو وجود داشته باشد. زمانی که من حرفی را بیان می‌کنم، به دنبال حمله به دیگران نیستم. فرضیه‌ای را مطرح می‌کنم و این فرضیه می‌تواند در جریان یک گفتگو اثبات و به تئوری تبدیل شود یا در حد یک فرضیه رد شده باقی بماند. فرضیه‌ای را مطرح کردم و به جای گفتگو، مورد حمله قرار گرفتم و در چنین شرایطی، عکس‌العمل من سکوت است.
 
  • * این حمله بیشتر از جانب مردم و مخاطبان بود؟
هم از جانب مخاطبان بود و هم از جانب اهالی موسیقی. اما در نهایت آنچه که اتفاق افتاد، گفتمان نبود. در اینجا تفاوت بین حمله و گفتگو اهمیت دارد. زمانی که من جمله‌ای را می‌گویم که امکان اثبات یا رد آن وجود دارد، این توقع را دارم که در مقابلِ آن، صحبت کنند نه حمله. ما با حمله و حالت تهاجمی فقط به عقب حرکت می‌کنیم. گفتمان و شنیدن حرف دیگران باعث می‌شود که همه طرفین این بحث پیشرفت کنند. ممکن است به نتیجه نرسیم، اما همین که حرف زدیم و گفتیم و شنیدیم، باعث می‌شود که به انسانیت ما افزوده شود.
 
  • * پس از آن گفتگو آلبوم «اتاق گوشواره» منتشر شد و در ادامه، اولین کنسرت بزرگ دنگ‌شو را در قالب جشنواره موسیقی فجر و به میزبانی برج میلاد روی صحنه بردید. پس از آن حضور پرقدرت، خیلی‌ها توقع داشتند که دنگ‌شو را بیشتر روی صحنه ببینند؛ اما این امر محقق نشد و فقط چند شب اجرا در اسفند آن سال و اردیبهشت سال بعد در تالار وحدت داشتید. دلیل این حضور کم گروه روی صحنه چه بود؟
شرایط موسیقی کشور به لحاظ زیرساخت خوب نیست. زیرساخت سالن‌ها و ساز و کارِ رزرو آنها با مشکلات زیادی مواجه است. قبل از حضور گروه روی صحنه، زیرساخت‌های سالن مشکلات اساسی دارد. شاید برای همه شرایط یکسان نباشد، اما آنچه که ما می‌بینیم، با وجود یک تهیه‌کننده حرفه‌ای مثل شرکت «آوای فروهر» که با آنها کار می‌کنیم، باز هم فراهم‌کردن امکانات اجرا مشکل و پیچیده است. در خیلی از موارد به وجود آوردن اتفاق در زمان مناسب، غیرممکن است. یعنی شما گاهی اوقات تمایل دارید که یک اتفاق را رقم بزنید، اما برای آن زمان مناسب ندارید. سالن‌های بسیار محدودی داریم و همان تعداد هم به شکل نامشخصی رزرو می‌شوند و مدیریت‌های هرکدام هم سمت و سوی خاصی دارند. هیچ قانونی وجود ندارد که بگویید بر مبنای آن، می‌توانم فلان سالن را داشته باشم. یا اگر به این شکل برنامه‌ریزی کنم، می‌توانم در فلان زمان طرح خودم را اجرایی کنم.
 
  • * گفتید که شاید این شرایط برای همه یکسان نباشد. پس یعنی مشکلاتی که شما با آن دست به گریبان هستید، نظیر معضل رزرو سالن و... می‌تواند تا حدودی به مافیای موسیقی ارتباط داشته باشد؟
نمی‌دانم و شاید ما هم درگیر باشیم. من که متوجه نمی‌شوم و در حال انجام کار موسیقی هستم. به مسائل گنگستری وارد نیستم که بدانم مافیای موسیقی چه کسانی هستند و چه کار می‌کنند! واقعیت این است که زیرساخت‌های بد و شرایطی که گفتم، اجازه ملاقات منظم ما با مخاطبان را نمی‌دهد. شرایط اجازه اینکه ما بتوانیم به صورت منظم کنسرت برگزار کنیم را نمی‌دهد. حالا این مسأله را از دیدگاه گنگستری اگر بررسی کنیم، شاید مافیایی باشد که چنین اجازه‌ای را نمی‌هد! ولی ما در تمام این مدت، به صورت منظم تمرین داشتیم و همین الان که مشغول مصاحبه هستیم، گروه ما آمادگی حضور روی صحنه را دارد. گروه دنگ‌شو هم آمادگی و هم مخاطب‌اش را دارد که بتواند به صورت منظم روی صحنه باشد.
 
  • * برخی از منتقدان اعتقاد دارند که اگر از همان ابتدای شروع فاز جدید فعالیت‌های دنگ‌شو، یک تهیه‌کننده کنسرت در کنارشان حضور داشت، می‌توانستند در زمینه اجرای صحنه‌ای موفق‌تر باشند. با این دیدگاه موافق هستید؟
انتشار آلبوم رسمی در ایران در وهله اول برای ما بسیار مهم بود. به سراغ شرکت «آوای باربد» رفتیم که آلبوم ما را در بازار توزیع کنند. اما متأسفانه در ادامه اختلافاتی در آن شرکت به وجود آمد. قبل از آن هم اصرار داشتند که کنسرت‌های ما را خودشان برگزار کنند. آنها تجربه‌ای در زمینه برگزاری کنسرت نداشتند و اختلافاتی هم در مجموعه آوای باربد پیش آمد و همین مسأله باعث شد کنسرت‌های دنگ‌شو، قربانی شود. ما تهیه‌کننده داشتیم ولی نوع انتخاب ما در این زمینه درست نبود. این نقدی که شما مطرح کردید را می‌پذیرم و حضور یک تهیه‌کننده خوب می‌تواند بار بزرگی را از دوش یک گروه موسیقی بردارد. همچنین باعث می‌شود که در زمینه اجراها اتفاقات بهتری رخ دهد.
 
  • * البته فکر می‌کنم این انتخابی که در ابتدای مسیر داشتید، به نوع دیدگاه شما و «رضا شایا» مربوط باشد. زیرا من سال گذشته گفتگوی مفصلی با او داشتم و در مقوله کنسرت‌ها صحبتی با این مضمون مطرح کرد که ما نمی‌توانیم با افرادی که صرفاً نگاه بیزینس دارند، کنار بیاییم و بُعد هنری برای ما اهمیت بیشتری دارد.
در توضیحات قبلی اشاره کردم که مسأله مهم برای ما ثبت برند «دنگ‌شو» در ایران و انتشار آلبوم رسمی بود. به همین دلیل سراغ ناشر فرهیخته و موفقی رفتیم که کاربلد بودند. در شروع به این فکر می‌کردیم که حتماً باید آلبوم مجاز داشته باشیم و بتوانیم برند «دنگ‌شو» را در ایران ثبت کنیم. دلیل این اتفاقات را در کنار نیامدن ما با تفکرات تجاری نمی‌بینم. دلیل قربانی‌شدن اجراهای زنده گروه دنگ‌شو، به اختلافات داخلی مجموعه آوای باربد مربوط می‌شد. شاید آن مؤسسه برای انتشار آلبوم بهترین انتخاب بود اما برای برگزاری کنسرت بهترین انتخاب نبودند.
 
  • * در ادامه برای اجراهای زنده با شرکتی قرارداد امضا کردید که صرفاً سابقه همکاری با خوانندگان پاپ را داشت و برای اولین بار بود که اقدام به برگزاری کنسرت یک گروه تلفیقی می‌کردند. با توجه به تجربه قبلی که داشتید، چگونه توانستید با این شرکت همکاری داشته باشید؟
من دقیقاً در جریان پروسه قرارداد با این شرکت نیستیم و مدیر برنامه ما آقای «حمید خسروبیگی» با آوای فروهر در تماس بود. اما فکر نمی‌کنم برگزاری کنسرتی که شما لفظ تلفیقی را به آن اطلاق می‌کنید، با برگزاری کنسرتی که تلفیقی نیست، تفاوت چندانی داشته باشد.
 
  • * منظور من از لحاظ دیدگاه‌های شرکت طرف قرارداد شما بود. مسأله بازدهی مالی برای شرکت‌هایی که فقط در زمینه کنسرت‌های پاپ فعالیت می‌کنند، بسیار مهم است. یعنی گاهی اوقات برای یک خواننده ده سانس کنسرت در طول ماه برگزار می‌کنند. در حالی‌ که در میان گروه‌های تلفیقی، کمتر گروهی را می‌بینیم که چندین سانس متعدد در یک بازه زمانی کوتاه برنامه داشته باشند.
شرایط کنسرت‌ها همانند اکران سینما است. اگر یک فیلم تجاری باشد یا نباشد، در مقوله شرایط سخت‌افزاری اکران تفاوتی وجود ندارد. اما من احساس می‌کنم شرکت آوای فروهر هم تمایل داشت در جریانی که شما به آن تلفیقی می‌گویید حضور داشته باشد. در کنار اینکه در کارهای پاپ هم فعالیت می‌کنند و با آدم‌های مهم این عرصه همکاری دارند. این تمایل را در آنها دیدیم که دوست دارند در جریان موسیقی تلفیقی هم سهم داشته باشند.
 
  • * باز هم نوار اجراهای زنده قطع شد و این بار اسم گروه بی‌حاشیه دنگ‌شو در لیست ممنوع‌الفعالیت‌هایی قرار گرفت که با آن سایت دانلود موسیقی ارتباط داشتند. در این زمینه توضیح می‌دهید که چرا شما هم با این مشکل مواجه شدید؟
ما از آن مجموعه خواستیم کارهای ما که بدون رعایت قوانین کشور و عدم توجه به حقوق مؤلف در سایت خود قرار داده بودند را بردارند. اما متأسفانه در آن لحظه‌ای که خواستیم آثار ما را از سایت خود حذف کنند، همکاری نکردند. به نظر من این عمل شرافتمندانه‌ای نبود. زیرا شما وقتی برای قرار دادن آثار یک گروه هنری روی سایت خود حقوقی را پرداخت نکرده‌اید، زمانی هم که آن گروه از شما درخواست می‌کند آثارش را حذف کنید، عکس‌العمل انسانی این است که چنین کاری را انجام دهید.

ما بارها از آنها خواستیم که کارهای ما را از مجموعه خود حذف کنند و نپذیرفتند. همکاری با چنین سایتی سلیقه من نیست و ممکن است که ابزاری برای کار سایر دوستان باشد. ما هم شاید اگر همکاری با این سایت منع قانونی نداشت، به صورت ابزار از آن استفاده می‌کردیم، اما سلیقه ما نیست. زیرا محیط‌شان به گونه‌ای نیست که ما تمایل به حضور در آن داشته باشیم. وارد بحث سلیقه نمی‌شوم اما زمانی که حقوقی بابت انتشار آثار من در سایتی پرداخته نشده، حداقل حق من به عنوان صاحب‌اثر این است که از آنها بخواهم کار من را بردارند.

با اینکه بارها از آنها خواستیم تا از همه صفحات و بخش‌های سایت‌شان قطعات دنگ‌شو را بردارند، اما هنوز هم ظاهراً در اپلیکیشن آنها کارهای ما هست. برای پیگیری حذف آثار دنگ‌شو از آن سایت غیرمجاز با یک وکیل در آمریکا مشغول همکاری و رایزنی هستیم. تمام تلاش خودمان را خواهیم کرد تا این امر محقق شود زیرا آنها بدون اجازه ما و بدون پرداخت هرگونه حقوقی، آثار را در سایت خود منتشر کرده و این غیرقانونی است. حقیقتاً لجبازی گردانندگان رادیو جوان بر اساس قانون هیچ کشوری قابل توجیه نیست.
 
  • * معلوم نیست مشکل ممنوع‌الفعالیت شدن دنگ‌شو چه زمانی حل می‌شود؟ می‌توانید در زمستان سال جاری کنسرتی داشته باشید؟
هنوز هیچ چیز مشخص نیست ولی ما با قاطعیت پیگیر حذف تمامی آثار دنگ‌شو از آن سایت هستیم. ما از همان ابتدا فقط با رسانه‌های رسمی و مجاز داخلی همکاری کرده‌ایم و آثارمان را از این طریق به گوش مخاطبان رسانده‌ایم. از این به بعد هم اولویت اول ما رسانه‌های داخلی خواهد بود.
 
  • * از آثار جدید دنگ‌شو چه خبرهایی برای ما دارید؟
موزیک‌ویدئوهایی را تولید کرده‌ایم که در زمان مناسب منتشر خواهند شد. قطعه «آواز شب» و تیزر ویدئوی آن را شب یلدا منتشر کردیم و ویدئوی آن هم به زودی به مخاطبان دنگ‌شو تقدیم می‌شود. در کنار تک‌قطعات و ویدئوها به آلبوم جدید هم فکر می‌کنیم.
 
  • * چه زمانی را برای انتشار این آلبوم مدنظر دارید؟
فعلاً به انتشار آلبوم فکر نمی‌کنیم. زیرا ما در حال حاضر به چند اجرای زنده منظم در تهران و شهرستان‌ها نیاز داریم و پس از آن، برای انتشار آلبوم برنامه‌ریزی خواهیم کرد. ما هنوز نتوانسته‌ایم کارهایی که تا امروز تولید و منتشر کرده‌ایم را به درستی روی صحنه اجرا کنیم. دنگ‌شو آن‌قدر کنسرت برگزار نکرده که همه مخاطبان و طرفداران‌اش بتوانند آثارش را زنده بشنوند. خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند که ما ایران هستیم و کنسرت برگزار می‌کنیم! هنوز کنسرت‌های دنگ‌شو پا نگرفته است. الزاماً هم اعتقادی به این نداریم که هر سال باید یک آلبوم منتشر کنیم. هم‌اکنون قطعات زیادی داریم اما آنها را بیشتر بررسی می‌کنیم و روی آنها فکر خواهیم کرد. با حال و هوای امروزمان دوباره آن قطعات را ارزیابی می‌کنیم و در تنظیم و پارت‌های خوانندگی و نوازندگی آنها بازنگری خواهیم داشت. برای انتشار آلبوم عجله‌ای نداریم زیرا به دنبال ارائه کار خوب هستیم.
 
  • * در زمینه موسیقی فیلم یا تیتراژ فعالیتی در آینده نزدیک خواهید داشت؟
صحبت‌های اولیه با چند فیلم سینمایی مهم و دو سریال شده اما تا زمانی که قطعی نشود و به توافق نهایی نرسیم، ترجیح می‌دهم در مورد آنها اطلاع‌رسانی نکنم.
 
  • * امسال شما برای اولین بار در جشن سالانه «موسیقی ما» که سومین دوره آن برگزار می‌شد، شرکت کردید. اولاً درباره انتخاب آلبوم «میلاد درخشانی» به عنوان اثر برگزیده تلفیقی از دیدگاه کارشناسان چه نظری دارید؟ ثانیاً نظر و خصوصاً نقد شما نسبت به کلیت این جشن سالانه چیست؟
کارشناسانی در نظرسنجی این جشن شرکت داشتند و من خیلی در مورد انتخاب‌های کارشناسان نمی‌توانم نظر بدهم. اصولاً چون خودم تحصیلات موسیقی ندارم و همیشه به موسیقی از یک زاویه دیگر نگاه کرده‌ام، ترجیح می‌دهم اصولاً در مورد دیدگاه کارشناسان موسیقی نظر ندهم.

برای این جشن آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم بتوانید هر سال بهتر برگزار کنید و بچه‌های موسیقی هم همان‌طور که تا الان دوست‌تان داشته‌اند، بیشتر دوست‌تان داشته باشند. من هم به غیر از نظرات کارشناسی، «میلاد درخشانی» عزیز را دوست دارم و خوشحال‌ام که مجموعه‌ای از کارشناسان موسیقی اثر او را به عنوان بهترین اثر تلفیقی انتخاب کردند.

به نظر من تنها نکته درباره جشن امسال «موسیقی ما» مدت زمان زیاد اجرای موسیقی سنتی بود. من لزومی نمی‌بینم در یک جشن موسیقی فقط یک اجرای طولانی به این شکل وجود داشته باشد. اغلب حاضران در سالن از اهالی موسیقی هستند و در طول سال اجراهای خودشان و دیگران را می‌بینند. نیازی نیست که بخواهند چنین اجرایی را دوباره ببینند. اجراهای این مراسم را با «گرمی» یا نمونه‌های خارجی مقایسه نمی‌کنم اما نوع اجرای زنده موسیقی در جشن امسال را خیلی دوست نداشتم.
 
***
 
  • مدیر برنامه‌های دنگ‌شو: در پی همکاری با تعدادی از هنرمندان محبوب هستیم
حمید خسروبیگی -مدیر برنامه‌های گروه دنگ‌شو- پس از این گفتگو در توضیح فعالیت‌های آینده گروه به خبرنگار «موسیقی ما» گفت: «ما در حال تدارک یک برنامه ویژه به همراه هنرمندانی هستیم که خودمان کارهایشان را دوست داریم و به زودی اسامی آنها اعلام می‌شود. در تلاش هستیم که با بهترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان ممکن این اتفاق رخ دهد و بتوانیم مخاطبان دنگ‌شو را با این برنامه متفاوت نسبت به اجراهای قبلی ملاقات کنیم. این یک پروژه بزرگ است و ما در حال برنامه‌ریزی برای نوع جدیدی از اجرای دنگ‌شو هستیم. هنرمندانی در این پروژه همراه ما هستند که همیشه آثارشان را دوست داشته‌ایم و مطمئناً همکاری با آنها اتفاقات جالبی را به دنبال خواهد داشت و اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه به زودی انجام می‌شود. امیدواریم همه برنامه‌هایی که برای این برنامه متفاوت داریم، هرچه زودتر اجرایی شود تا بتوانیم با مخاطبان عزیزی که دلتنگ آنها هستیم، دیدار داشته باشیم.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 دی 1394 - 13:14

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود طاها پارسا: از ماجراهای گانگستری موسیقی سر در نمی‌آورم | موسیقی ما