برنامه یاد بعضی نفرات
 
در پی اعتراض سرپرست ارکستر «موج نو» به کارشناسی شورای موسیقی صورت گرفت
واکنش مسئولین دفتر موسیقی، خانه موسیقی و بنیاد رودکی به گفته‌های علی قمصری
موسیقی ما - «كارشناسان شوراى موسيقى -كه بيشتر آنها مسئولين خانه‌ى موسيقى هستند- با اعطای درجه‌ى كيفى نازل به اركستر موج نو، تلاش كردند تا مانع اجراى اركستر در تالار وحدت شوند. زمانى كه امضاى من پاى نامه‌ى انتقادى از خانه‌ى موسيقى درج شده بود، به اينكه در سايت‌شان، من و بيش از ١٠٠ هنرمند ديگر را «هنرجو» خوانده بودند، واكنشى نشان ندادم. اما برايم مایه تعجب بود كه اجرای اركسترى با حضور ٧٠ نوازنده‌ى شايسته كه هركدام از نقاط مختلف کشور، در تمرين‌ها حاضر شده‌اند و قابليت‌هايشان را در كنسرت ديديد، در كنار من، محمد معتمدى و يك شوراى فنى كه جزو نوانديش‌ترين هنرمندان امروز هستند، با اين قضاوت مضحك قرار بود لغو شود! آن هم به‌خاطر كينه‌توزى كسانى كه با عنوان «هنرمند» مثلاً قرار است پشتيبان موسيقى باشند. جالب است كه سرپرست دفتر موسيقى، با علم بر دليلِ غيرهنرىِ رأى منفىِ شوراى موسيقى -یا شاید بهتر است بگوییم مسئولين خانه موسيقى- با اعلام اينكه «اگر اين اركستر شأنيت اجرا در وحدت را ندارد، پس وحدت جاى چه كسانى است؟» مهر تأييد را بر اجراى ما زدند.»
 
اینها را «علی قمصری» -آهنگساز و نوازنده- بعد از اجرای کنسرت‌اش در تالار وحدت گفت. او پیش از برگزاری برنامه‌اش نیز در گفت‌وگویی که برای رسانه‌ها فرستاده بود، به مشکلات پیش‌آمده برای کنسرت‌اش اشاره کرد. اما آیا مسئولان خانه‌ی موسیقی در شورای موسیقی تا چه اندازه نفوذ دارند و آیا می‌توانند مانع از اجرای یک برنامه در تالار وحدت یا هر سالن دیگری شوند؟
 
پاسخ «حمیدرضا نوربخش» -مدیرعامل خانه‌ی موسیقی- در این میان روشن است. او وجود هرگونه دخالت خانه‌ی موسیقی در مجوز برنامه‌ها و همچنین دیگر اتفاقاتی از این دست را رد می‌کند.
 
«بهرام جمالی» -مدیرعامل بنیاد رودکی- نیز در گفت‌وگو با سایت «موسیقی ما» می‌گوید: «هر اثری که برای اجرا در تالار وحدت و رودکی ارجاع داده می‌شود، شورای فنی موسیقی، سرپرست، آهنگساز، رپرتوار و شعر آن را بررسی می‌کنند و بر اساس آن، ‌نوعی درجه‌بندی کیفی روی آثار انجام می‌شود و کسانی که بتوانند درجه‌ی الف دریافت کنند، امکان اجرا در تالار وحدت را پیدا می‌کنند. در این میان، خانه‌ی موسیقی یا هیچ نهاد دیگری چنین حقی ندارد که در تصمیمات این شورا دخالت کند. دلیل آن هم کاملاً واضح است؛ چون اگر این اتفاق رخ دهد، نوعی مداخله‌ی کاری به حساب می‌آید و شورای موسیقی چنین حقی را برای هیچ‌کس قائل نیست.»
 
مدیرعامل بنیاد رودکی البته به این مسأله هم اشاره می‌کند که اعضای شورای موسیقی هر کدام ممکن است جز فعالیت در این شورا، در نهادها یا اصناف دیگری نیز فعالیت داشته باشند؛ اما این مسأله را نمی‌توان به دخالت خانه موسیقی در تصمیمات این شورا نسبت داد.
 
«علی قمصری» در نامه‌ی خود به این مسأله اشاره کرده بود که برخلاف تلاش‌های اعضای خانه‌ی موسیقی، سرپرست دفتر موسیقی شرایط اجرای این اثر را در تالار وحدت تهران فراهم کرده است.

«فرزاد طالبی» -سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- در این باره در گفت و گو با خبرنگار سایت موسیقی ما، چنین توضیح می‌دهد: «نقش خانه‌ی موسیقی در این موضوع مطلقاً صحیح نیست و نمی‌توان این گفته‌ها را مستند دانست. در واقع این استدلالی بدون‌منطق است. شورای موسیقی در برخی موارد قضاوتی دارد و مدیرکل هم تصمیمات خودش را می‌گیرد؛ ضمن آنکه اعضای این شورا همگی از طریق مدیرکل انتخاب شده‌اند. البته در برخی موارد ممکن است اعتراضاتی از طرف سرپرست گروه وجود داشته باشد و شورای موسیقی در این موارد، بار دیگر وظیفه‌ی خود می‌داند تا اجرا را بررسی کند.»
 
او می‌گوید اجرای ارکستر موج نو در تالار وحدت تهران، با مشورت اعضای شورای موسیقی رخ داده است: «شورا نظری می‌دهد و ممکن است گروه اعتراض کند؛ در نتیجه دوباره شورا درخواست گروه را بررسی می‌کند. ماجرا به همین سادگی است و بنابراین من این فضاسازی‌ها را به هیچ‌عنوان نمی‌پسندم و امیدوارم هنرمندان عزیز نیز استدلال‌های خود را بر پایه‌ی منطق بیان کنند و به منحرف کردن مسیر صحیح بررسی‌های کارشناسی شورا دامن نزنند.»
 
«فرزاد طالبی» همچنین به این مسأله اشاره دارد که اساتیدی که در شورای فنی مشغول فعالیت هستند، همگی از اساتید بزرگ موسیقی هستند و همکاری با آنها برای دفتر موسیقی باعث افتخار است: «اتهام‌زنی به هر کدام از این اساتید، موجب ضربه‌زدن به موسیقی کشور می‌شود و من تأکید می‌‌کنم که بررسی این اجرا هم مانند تمام اجراهای دیگر بوده و هیچ اتفاق خاصی در آن رخ نداده است.»
 
«پویا سرایی» -آهنگساز و نوازنده‌ی سنتور که خود رهبری ارکستر موج نو را برعهده داشت- نیز در این باره به «موسیقی ما» گفت: «به هر حال این ارکستر، ارکستر جوانی است و شاید همین جوان بودن، در نظر شورای موسیقی تأثیر گذاشته تا درباره‌ی اجرای آن در تالار وحدت تصمیم بگیرند؛ شاید هم مسأله‌ی دیگری در میان بوده که من از آن اطلاعی ندارم. ضمن آنکه شورای موسیقی و خانه‌ی موسیقی اعضای مشترکی دارند؛ اما می‌توان این‌طور استدلال کرد که نمونه‌ی صوتی‌ای که در اختیار این افراد قرار گرفته، دلچسب نبوده است. به هر حال حالا خوشحال‌ام که برنامه در حد مناسبی برگزار شد و ارکستر شایستگی خودش را نشان داد.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 دی 1394 - 12:06

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود واکنش مسئولین دفتر موسیقی، خانه موسیقی و بنیاد رودکی به گفته‌های علی قمصری | موسیقی ما