برنامه یاد بعضی نفرات
 
ارکستر موسیقی ملی ایران با یاد همایون خرم می نوازند
فرهاد فخرالدینی: ارکستر موسیقی ملی، بهترین ارکستر ایران است
موسیقی ما - ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری سهراب کاشف و با مدیریت هنری فرهاد فخرالدینی روزهای ۲۳ و ۲۴ دی ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود تا آثاری از آهنگسازان ایرانی و آذربایجانی را اجرا کند. در این اجرا که با یادی از استاد همایون خرم برگزار خواهد شد قطعاتی از این آهنگساز ایرانی توسط مجتبی عسگری و محمد کرد -خوانندگان جوان ارکستر موسیقی ملی- اجرا می‌شود.

از آنجا که اولین بار است ارکستر موسیقی ملی ایران با رهبر مهمان روی صحنه می‌رود، فرهاد فخرالدینی – مدیر هنری و رهبر این ارکستر- پیرامون انتخاب سهراب کاشف به عنوان اولین رهبر مهمان ارکستر موسیقی ملی گفت: «همواره یکی از آرزوهای من در طول زندگی، کمک کردن به جوانان موسیقی ایران برای موفقیت بیشتر، بوده است. به همین دلیل هم خوشحالم که امروز بگویم پس از طی رنج بیست – سی ساله‌ام در زمینه موسیقی امروز توانسته‌ام آهنگسازان خوبی چون علی اکبر قربانی، شهرام توکلی، مازیار حیدری را تربیت کنم که از شاخص‌ترین آهنگسازان موسیقی ملی ایران هستند. نباید فراموش کنیم که ارکس‌تر به مثابه لابراتواری است که یک آهنگساز می‌تواند در آن اثرش را اجرا کند و بشنود و ایرادهای کارش را بگیرد. این تجربه فقط از درون ارکس‌تر برای یک آهنگساز یا رهبر ارکس‌تر اتفاق می‌افتد. من کار سهراب کاشف را در برنامه‌ای که در برج میلاد داشت و من هم دعوت بودم، دیدم و متوجه شدم به کارش مسلط است. در‌‌ همان اجرا فرصتی پیش آمد که با هم آشنا شدیم. از آن زمان هر از چند گاهی همدیگر را می‌دیدیم و تصمیم گرفتم برنامه‌ای را در اختیار او قرار دهم که به عنوان رهبر مه‌مان در کنار ارکس‌تر حضور داشته باشد. سهراب کاشف جوان با شوق و شوری است که به کار خود وارد است و بیش از یک ماه است که برنامه ریزی‌های لازم برای اجرا با ارکس‌تر موسیقی ملی را انجام داده است.»

او در ادامه افزود: «در حال حاضر ارکستر موسیقی ملی ایران، هم از نظر نظم و هم توانایی نوازندگان و صدادهی، بهترین ارکستر ایران است. به همین دلیل هم آقای لوریس چکناوریان که همیشه با ارکسترهای غیر ایرانی اجرا داشته‌اند در جشنواره موسیقی فجر ابراز علاقه کرده‌اند تا با ارکستر ملی اجرا داشته باشند و این برای من هم باعث افتخار است که ایشان به ارکستر ما پیوستند. من در دور جدید فعالیت‌های ارکستر موسیقی ملی تصمیم گرفته‌ام که با هنرمندان و موسیقیدانان بیشتری همکاری کنم. چنان که در آینده خواهید دید ۱۰ خوانندهٔ جدید هم به همراه این ارکستر به جامعهٔ هنری ایران معرفی می‌شوند.»

فرهاد فخرالدینی در ادامه با اشاره به حاشیه‌هایی که پیرامون اجرا نکردن قطعاتی از حسین دهلوی توسط ارکستر موسیقی ملی پیش آمده بود، گفت: «ما همواره قصد داشته و داریم که آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا کنیم، خصوصا استاد حسین دهلوی که یکی از آهنگسازان بنام ایران است. کما اینکه حدود ۸-۷ سال پیش هم از ایشان دعوت کردیم که به ارکس‌تر ملی بپیوندند و آثارشان را اجرا کنند اما به دلیل بیماری ترجیح دادند این کار را انجام ندهند. ضمن اینکه زمانی که من رهبر ارکستر رادیو تلویزیون ملی ایران بودم چند کار از ایشان با رهبری خودشان با ارکس‌تر رادیو تلویزیون ملی اجرا کردیم که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به قطعهٔ سبکبال اشاره کرد. این بار هم علاقمند بودیم که خودشان حضور داشته باشند اما پیش نیامد. به هر حال‌‌ همان طور که همسر ایشان هم اعلام کرده‌اند هیچ کدورتی بین ما نیست. من هم در اینجا اعلام می‌کنم که ما هیچ کدورتی نداریم و بسیار خوشحالم که در اجرای اخیر ارکس‌تر موسیقی ملی اثری از ایشان را اجرا می‌کنیم.»
سهراب کاشف- رهبر مه‌مان ارکس‌تر موسیقی ملی ایران- نیز با اشاره به قطعاتی که در این کنسرت اجرا خواهد شد، گفت: «در این اجرا قرار است قطعاتی از مرتضی حنانه، حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی، محمد سعید شریفیان، ازیر حاجی بیک اف، شهرام توکلی، علی اکبر قربانی و استاد همایون خرم را اجرا کنیم که البته تعداد قطعات با کلام به نسبت اجراهای گذشتهٔ ارکس‌تر ملی کمتر است. ما چهار قطعهٔ با کلام به یاد استاد همایون خرم اجرا خواهیم کرد که مجتبی عسگری و محمد کرد خوانندگی این قطعات را برعهده دارند که اولین بار است به همراه ارکس‌تر موسیقی ملی به اجرای برنامه می‌پردازند.»

کاشف در ادامه به سطح نوازندگی نوازندگان ارکستر موسیقی ملی پرداخت و گفت: «برای من باعث افتخار است که در خدمت استاد فخرالدینی باشم. در طول این سال‌ها زحمت‌های زیادی برای این ارکستر کشیده شده است و صدایی که از این ارکستر خواهید شنید، نتیجهٔ چند جلسه تمرین من نیست. بهترین نوازنده‌ها در این ارکستر کار می‌کنند و اگر خروجی صدای ارکس‌تر خوب باشد محصول زحمت یک مجموعه بزرگ است. از سوی دیگر رهبر مه‌مان یک مجموعه بزرگ بودن، مسئولیت‌هایی را بوجود می‌آورد و من باید در یک زمان مشخص یک رپرتوار مشخص را به نتیجه برسانم اما وقتی برای اولین بار در ارکستری به عنوان رهبر مه‌مان حضور داشته باشی بار مسئولیت‌ات بیشتر می‌شود، البته ناگفته نماند که جذابیت‌های خودش را هم دارد. خصوصا نوازنده‌هایی که در این ارکس‌تر کار می‌کنند نوازنده‌هایی هستند که در اجراهای مختلف حضور داشته و دارند اما وقتی در ارکس‌تر ملی ساز می‌زنند، همه سر حال و با انرژی هستند و من هم همین انرژی را می‌گیرم. برای من باعث خوشحالی است که با این ارکس‌تر خوب و این نوازندگان برجسته کار می‌کنم و امیدوارم کنسرت خوبی در پیش داشته باشیم.»

ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری سهراب کاشف و مدیریت هنری فرهاد فخرالدینی ساعت ۲۱ روزهای ۲۳ و ۲۴ دی ماه ۱۳۹۴ در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود و علاقمندان جهت تهیه بلیط می‌توانند به سایت ایران کنسرت به آدرسwww. iranconcert.com مراجعه کنند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 دی 1394 - 15:11

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فرهاد فخرالدینی: ارکستر موسیقی ملی، بهترین ارکستر ایران است | موسیقی ما