برنامه یاد بعضی نفرات
 
رهبر این ارکستر به «موسیقی ما» گفت
شهرام توکلی: در ارکستر نوجوانان به روی همه نوازندگان 12 تا 19 ساله باز است
موسیقی ما – سیزدهم دی‌ماه اولین کنسرت ارکستر نوجوانان ایران برگزار شد. این برنامه که یک اجرای خصوصی بود در تالار رودکی روی صحنه رفت و در ادامه جشن تولد یک سالگی این ارکستر برگزار شد. تمامی نوازندگان حاضر در این مجموعه از 12 تا 19 سال سن دارند و در سازهای مختلف هنرنمایی می‌کنند. «شهرام توکلی» رهبر و «آرمان نوروزی» هم سرپرست ارکستر نوجوانان است. آنها به زودی چند کنسرت رسمی در تهران خواهند داشت و گویا برای سال آینده هم برنامه‌های زیادی تدارک دیده‌اند.

شهرام توکلی درباره ارکستر نوجوانان و اجرای هفته گذشته به خبرنگار «موسیقی ما» گفت:«حدود یک سال و نیم قبل من و پنج نفر از دوستان که همگی در دوره فوق لیسانس هم‌دوره بودیم تصمیم گرفتیم که در رده سنی 12 تا 19 سال ارکستری با عنوان ارکستر نوجوانان تاسیس کنیم. شش ماه روی این پروژه کار کردیم و اساسنامه آن را نوشتیم و مقدمات لازم را فراهم کردیم. از حدود یک سال و نیم قبل کار آغاز شد و در ابتدا با حدود پانزده نفر تمرینات را پیگیری می‌کردیم اما به مرور بچه‌های هنرستان موسیقی و سایر نوازنده‌های نوجوان به ما ملحق شدند. نهایتا در اجرای سیزده دی ارکستر ما شامل چهل و پنج نوازنده در سازهای زهی، بادی چوبی، پرکاشن و پیانو بود. رپرتواری هم که اجرا کردیم منتخبی از قطعات کلاسیک، مندلسن، آرمن آقاجانیان و فکرت امیرف بود و حدود یک ساعت رپرتوار داشتیم. در برخی از قطعات من و در برخی دیگر هم آقای «آرمان نوروزی» رهبری ارکستر را بر عهده داشتند. کنسرت ما روز سیزده دی در تالار رودکی برگزار شد و صرفا برای والدین بود. بیشتر تمایل داشتیم که بچه‌ها با صحنه آشنا شوند و استرس نداشته باشند. اما به امید خدا برای هفته پایانی اسفندماه کنسرت دیگری داریم. در همه جای دنیا مرسوم است که کنسرت سال نو را در ایام عید خود برگزار می‌کنند. ما هم تصمیم گرفتیم که در پایان امسال و پیش از نوروز کنسرت سال نو را با قطعات شاد و ریتمیک که مناسب آن ایام است را اجرا کنیم. آن اجرا برای عموم است و بلیت‌فروشی خواهیم داشت.»

رهبر ارکستر نوجوانان، جزئیات مراسم جشن تولد یک سالگی مجموعه‌شان را هم اینگونه بیان کرد:«یک روز پس از اجرا بچه‌ها کنار هم جمع شدند و مصادف با جشن یک سالگی ارکستر بود. راجع به اهداف پیش‌رو و اینکه پس از این یک سال باید با جدیت بیشتری در مسیر خودمان حرکت کنیم با بچه‌ها صحبت کردیم. همچنین به بچه‌ها اعلام کردیم که تمایل داریم این یک ارکستر واقعی باشد و صدای مملکت و همه مردم را به گوش دنیا برساند. نمی‌خواهیم این کنسرت فقط برای یک قشر خاص و روشنفکر که موسیقی کلاسیک می‌پسندند را اجرا کنیم و می‌خواهیم موسیقی ما مخاطب عام را راضی کند. به همین دلیل در رپرتوار کنسرت سال نو قطعات ایرانی و آذری اجرا می‌کنیم. همچنین در صحبت با بچه‌ها به این نکته اشاره کردیم که در عین حال می‌خواهیم کیفیت و استانداردهای خودمان را حفظ کنیم و در سال آینده قطعات جدی‌تر و سمفونی را روی صحنه ببریم. بررسی روند یک سال گذشته و برنامه‌ریزی برای سال آینده از جمله مهمترین مباحثی بود که در جشن تولد ارکستر نوجوانان مطرح شد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا نوازندگان پس از نوزده سالگی هم می‌توانند در این ارکستر حضور داشته باشند هم گفت:«از زمانی که اساسنامه را نوشتیم بنا بر این بود که ارکستر پذیرای نوجوانان 12 تا 19 سال باشد. بچه‌هایی که نزد ما می‌آیند آموزش می‌بینند و با ما اجرا می‌کنند. آنها پس از سن 19 سالگی از گروه ما خداحافظی می‌کنند و می‌توانند به ارکستر سمفونیک تهران یا ارکستر ملی ایران وارد شوند. ارکستر نوجوانان برای نوازنده‌های مستعد سکوی پرتاب ورود به حوزه‌های دیگر خواهد بود. قطعا از رابطه‌های خودمان می‌توانیم استفاده کنیم و نوازنده‌هایی که به 19 سالگی می‌رسند را به ارکسترهای دیگر معرفی خواهیم کرد. اما قطعا با توجه به روحیات و توانایی که آنها در طول مدت کار با ما کسب می‌کنند به راحتی می‌توانند جذب سایر ارکسترها شوند. زیرا مهمترین مساله برای یک نوازنده ارکستر، تجربه گروه‌نوازی است و تا زمانی که نوازنده‌ای در ارکستر ساز نزده باشد نمی‌تواند به این تجربه دست پیدا کند. قطعا کسی که سه یا چهار سال در ارکستر نوجوانان ساز زده و روی استیج رفته باشد به راحتی می‌تواند در ارکسترهای جوانان و بزرگسالان حاضر شود.»

شهرام توکلی نحوه ثبت نام و عضوگیری ارکستر نوجوانان را هم اینگونه تشریح کرد:«در این ارکستر به روی تمامی نوازنده‌های 12 تا 19 سال ایران باز است و خوشحال می‌شویم اگر روزی همه نوازنده‌های این محدوده سنی در ارکستر نوجوانان حضور داشته باشند. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت، صفحه اینستاگرام و تلگرام با ما در ارتباط باشند. ما هر دو ماه یک بار آزمون‌های میان‌دوره داریم و در یک روز مشخص از علاقه‌مندان آزمون گرفته می‌شود و خوشحال می‌شویم پذیرای هنرمندان نوجوان و مستعد باشیم.»

این استاد دانشگاه نهایتا گفت:«در پایان از اعضای هیئت موسس نام می‌برم. من و آقای آرمان نوروزی این برنامه را روی صحنه بردیم اما همه اتفاقات حاصل تلاش دسته جمعی بود. آقایان آرمان نوروزی، «پیمان میرآقاسی»، «منصور حقی»، «آرش فلاحی» و من اعضای هیئت موسس هستیم. ما به غیر از شش ماه برنامه‌ریزی اولیه، در طول یک سال اخیر هر هفته جلسه داریم و شرایط تمرینات و رپرتوارها و سایر مسائل را بررسی می‌کنیم.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 19 دی 1394 - 03:20

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شهرام توکلی: در ارکستر نوجوانان به روی همه نوازندگان 12 تا 19 ساله باز است | موسیقی ما