برنامه یاد بعضی نفرات
 
طی روزهای 17 و 18 دی و در قالب اولین ارکستر فلوت ایران به سرپرستی فیروزه نوایی
دختر پیمان قاسم‌خانی و بهاره رهنما در تالار رودکی روی صحنه می‌رود
موسیقی ما - اولین ارکستر فلوت ایران در تهران روی صحنه می‌رود. کنسرت کر فلوت تهران به سرپرستی «فیروزه نوایی» و رهبری «سعید تقدسی» طی روزهای 17 و 18 دی در تالار رودکی برگزار می‌شود.
 
به گزارش «موسیقی ما»، در این برنامه قطعاتی از «هندل»، «باخ»، «موتسارت»، «ویوالدی»، «خاچاطوریان» و... توسط جمعی از نوازندگان فلوت اجرا خواهد شد. کر فلوت تهران به سرپرستی فیروزه نوایی در سال 94 به ثبت رسید و فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. اغلب اعضای این ارکستر نوازندگان انجمن فلوت ایران هستند و در اجراهای آنها طنین چهار ساز پیکولو، فلوت، فلوت‌آلتو و فلوت‌باس شنیده خواهد شد.
 
اجرای 17 و 18 دی‌ماه اولین اجرای یک کر فلوت در ایران است، در حالی‌که فیروزه نوایی در کشور اتریش از مدت‌ها قبل سرپرستی یک کر فلوت را بر عهده داشته است. سعید تقدسی هم در اروپا در این زمینه فعالیت طولانی‌مدت دارد. معرفی استانداردهای بین‌المللی در نوازندگی فلوت، پشتیبانی از علاقه‌مندان این ساز، ایجاد فضایی فرهنگی برای تعامل و اندیشه و سعی برای پیوندزدن نوازندگان این ساز از جمله مهم‌ترین اهداف کر فلوت تهران است. همچنین دلیل انتخاب عنوان «کر فلوت» این است که سازها به رنگ‌های صدایی مختلف تقسیم شده‌اند و صدادهی آنها هم شبیه به کر آواز یا ارکستر مجلسی است.
 
نکته جالب اینکه در این گروه، «پریا قاسم‌خانی» دختر پیمان قاسم‌خانی (نویسنده و بازیگر) و بهاره رهنما (بازیگر تئاتر و سینما) نیز عضویت دارد و در کنسرت 17 و 18 دی‌ماه در قالب این کر روی صحنه خواهد رفت.
 
فیروزه نوایی در سال 1333 در اهواز متولد شد. پس از اتمام تحصیلات در هنرستان عالی موسیقی تهران با کسب بورسیه تحصیلی وارد دانشگاه موسیقی وین شد و تحت نظر پروفسور «هانس رزنیچک» مدرک کارشناسی ارشد را با رتبه ممتاز در سال 1357 دریافت کرد و موفق به دریافت جایزه ویژه وزارت فرهنگ و هنر کشور اتریش در همان سال شد.
 
او همچنین در کلاس‌های تخصصی تنفس و استفاده از دیافراگم دانشگاه موسیقی وین زیر نظر پروفسور روبرت ولف شرکت کرد. پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگشت و فعالیت‌هایی نظیر نوازندگی فلوت با ارکسترهای رادیو و تلویزیون و گروه‌نوازی داشت. فیروزه نوایی به عنوان اولین بانوی فلوتیست با سمت فلوت اول وارد ارکستر سمفونیک تهران شد و به استخدام رسمی آن درآمد. هم‌زمان به عنوان استادیار در هنرستان عالی موسیقی و مدرسه ایران و آلمان به تدریس مشغول شد.
 
فیروزه نوایی در سال‌های 1359-1360 پس از بازگشت مجدد به کشور اتریش، عضو فعال مسترکلاس‌های آقایان اورله نیوکوله و جیمز گالوی و کلاس‌های تک‌نوازی و موسیقی مجلسی و مسترکلاس‌های دانشگاه موسیقی وین زیر نظر پروفسور ولفگانگ شولتز بود و در مدارس موسیقی وین هم تدریس داشت.
 
او در سال 1376 بعد از ارائه پایان‌نامه خود با عنوان (طریقه تدریس موسیقی در ایران قبل و بعد از انقلاب) مجدداً موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد این بار از دانشگاه موتزارتوم سالزبورگ شد و سمت مگیستر آرتیوم را دریافت کرد.
 
از مهم‌ترین فعالیت‌های اخیر او می‌توان به شرکت در جشنواره فجر سال 1392 و شرکت در سمینار فلوت 1393 و داوری در جشنواره موسیقی جوان 1393 و دریافت نشان درجه‌یک هنری (دکترا) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. فیروزه نوایی هم‌اکنون در تهران اقامت دارد و علاوه بر سرپرستی کر فلوت تهران، شاگردانی را هم برای این ساز تربیت می‌کند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 دی 1394 - 13:05

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دختر پیمان قاسم‌خانی و بهاره رهنما در تالار رودکی روی صحنه می‌رود | موسیقی ما