برنامه یاد بعضی نفرات
 
آلبوم راویان شاهکار منتشر شد
دو نوازی سی‌تار و طبلا برای خلقِ راگشیری
موسیقی ما - آلبوم بی‌کلام «راویان شاهکار آوا» در ژانر موسیقی ملل با سی‌تارنوازی «علی بروجردی» و طبلای «درشن آنند» توسط موسسهٔ راوی در قطعاتی چون بهیروی، بهیم پلاسی، کماج و راگشیری منتشر شد.

 «سی‌تار» یکی از مشهور‌ترین سازهای موسیقی کلاسیک در هندوستان است که طی شصت سال گذشته هنرمندان بزرگی چون «پاندیت راوی شانکار» و «ولایت خان» آن را در کنسرت‌های بین‌المللی به جهانیان معرفی کرده‌اند. این ساز، زهی و کششی و ظاهرا ترکیبی از دو ساز باستانی ایرانیان «تنبور» و «بین» است که دارای پرده‌اند. موسیقی هند به دو سبک موسیقی شمال (هندوستانی) و جنوب (کارناتگ) تقسیم می‌شود. فرهنگ اسلامی در قالب موسیقی ایرانی از زمان «امیرخسرو دهلوی» شاعر و موسیقی‌دان نامی ایرانی تاثیر بسزایی بر موسیقی علمی هند گذاشت و مسلمانان طی قرن‌ها حکمرانی در هند تاثیر شگرفی در سبک و نحوه اجرای آن داشتند. همچنین «طبلا» یکی از پیچیده‌ترین سازهای کوبه‌ای در دنیا و دارای تونالیته و صداهای کاملا مجزاست. درام باس آن با دست چپ نواخته می‌شود و ریتم‌های صدای زیر به وسیله نوارهایی از پوست شتر به منظور کوک ساز با برخی از نت‌های موسیقی همراه با ملودی‌ها کشیده، تنظیم و با فشار مچ دست چپ بر روی پوست نت‌های متنوعی را می‌نوازد.

علیرضا بروجردی در ۱۳۵۰ برای ادامه تحصیل به هندوستان رفته و هفت سال نزد استاد «عثمان خان» از موسیقی دانان و سی‌تار نوازان شهیر هند آموزش دیده است. بروجردی در ایران، هندوستان، مالزی و سنگاپور در فستیوال‌ها و اجراهای صحنه‌ای حضور داشته است. «درشن جوت سینکه آنند» نیز از هفت سالگی در هندوستان نزد پروفسور «ایندرسینگ» در شهر دهلی به مدت هشت سال طبلا می‌نواخت.

 «رضا مهدوی» مدیر تولید و سهیل حسینی طراح گرافیک آلبوم راویان شاهکار هستند و موسسه راوی تولید و انتشار آن را بر عهده داشته است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 دی 1394 - 12:03

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دو نوازی سی‌تار و طبلا برای خلقِ راگشیری | موسیقی ما