برنامه یاد بعضی نفرات
 
روز گذشته منتشر شد
آلبوم «غربت خاک» با نی و آواز حسین عمومی
موسیقی ما- «حسین عمومی» - نوازنده‌ی نی و آواز، آلبوم موسیقی «غربت خاک» - بداهه نوازي بر اساس گوشه‌هايي در دستگاه راست پنجگاه- را با همراهی «مجید خلج» و توسط انتشارات ماهور منتشر کرد.

«حسین عمومی» خود در این اثر علاوه بر نواختن نی، آواز قطعات را نیز اجرا کرده است و «مجید خلج» تمبک، دف، دايره و زنگ سرانگشتي نواخته است.

عمومی درباره‌ی این اثر نوشته است:‌ »موسيقي اين آلبوم، ضبط اجراي کنسرتي است که در نوامبر سال 2009 در مرکزفرهنگي Espace Senghor دربروکسل اجراء شد. دراين کنسرت از دو طرح ابداعي من، ني شش دانگ و تمبک قابل کوک،استفاده شده است. تمبک قابل کوک طرحي است که به مدت 20 سال براي ساخت و تکامل عملکرد آن تلاش کرده‌ام و نتيجه ي اين تلاش پيگرامروزه در اختيار نوازندگان اين ساز است.»

«حسین عمومی» پیش از این نیز ابتکاراتی داشته است، برای مثال با ایجاد حلقه‌ای برنجی روی نی و چرخاندن آن هنگام نوازندگی قابلیت ایجاد چند ربع پرده را در نی به‌وجود آورده‌است و بدین ترتیب قابلیت این ساز را وسعت بخشیده‌است. وی همچنین با ایجاد طوقه‌ای در دور پوست تمبک و قرار دادن دسته‌ای در پشت آن امکان کوک کردن این ساز ضربی و همچنین تغییر کوک در هنگام نواختن را برای نوازنده ایجاد کرده‌است. او همچنین مشغول تجربیاتی در زمینه کوک کردن ساز دف است. نوازندگانی نظیر مجید خلج، پژمان حدادی، ضیا طبسیان و غیره از تمبک کوکی در نواخته‌هایشان استفاده کرده‌اند که این کار باعث گفت‌وگویی راحت تر میان ساز همراه تمبک و خود تمبک می‌شود؛ اما در این میان «مجيد خلج» از جمله نوازندگاني است که ازاين سازبه خوبي استفاده کرده و به صداهاي متنوع و تکنيک هاي جديدي دست يافته ودراجراي اين کنسرت نيز او نمونه هايي از کاربرد تمبک قابل کوک را نشان داده است. اين کنسرت بر اساس پرده گرداني وبداهه نوازي در بعضي ازگوشه هاي دستگاه راست و پنجگاه اجراء شده است. ني مورد استفاده، سي کوک است و نت بَک تمبک بر روي  فا ديز کوک شده است. اين نت، فاصله پنجم درست از نت شاهد درآمد راستِ سي است که در جاي خود شاهد گوشه هاي مهم ديگري از جمله گوشه پنجگاه است. هماهنگي صداهاي تمبک قابل کوک با ني در طول اجراي قطعات در اين کنسرت به خوبي شنيده مي شود.

«حسین عمومی» خود را مدیون مکتب اصفهان می‌داند و اصولاً شیوه نی‌نوازی به طوری که نی بین دندان‌ها قرار می‌گیرد و صدا در درون دهان تولید می‌شود را متعلق به مکتب اصفهان می‌داند، چراکه تمامی نوازندگان برجسته این ساز از ابتدایی‌ترین آنها یعنی نایب اسدالله نی‌زن اصفهانی و سپس استاد حسن کسانی و شاگردانش نظیر حسین عمومی، همگی اصفهانی بوده‌اند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 30 آبان 1394 - 15:33

دیدگاه‌ها

یکشنبه 1 آذر 1394 - 16:14

عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبوم «غربت خاک» با نی و آواز حسین عمومی | موسیقی ما