برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارش «موسیقی ما» از وعده‌های بی‌سرانجام رئیس هیأت‌مدیره خانه موسیقی به منتقدان
عدم پاسخگویی یا بی‌اعتنایی هیأت‌مدیره؟
موسیقی ما - از بهار سال جاری و با اعلام برگزاری جلساتی به نام «ضرب اصول» که در اولین گام خود قرار بود به نقد عملکرد «خانه موسیقی» بپردازد و به دنبال آن، لغو اولین جلسه آن با دخالت مدیرعامل خانه و معاون هنری ارشاد، خانه موسیقی ایران در کانون خبرهای مربوط به موسیقی قرار گرفت. هرچند برگزارکنندگان «ضرب اصول» نهایتاً دو جلسه از سه جلسه مورد نظرشان را در مکانی دیگر برگزار کردند، اما واکنش بخشی از جامعه موسیقی به این اتفاقات و پاسخ‌های مدیران «خانه« همچنان اخبار مربوط به این کانون فرهنگی-هنری را در صدر اخبار حوزه موسیقی قرار داد و مسائلی همچون سرباز زدن از پاسخگویی رودرروی گردانندگان خانه به انتقادات مطرح شده به داغ‌تر شدن فضای به وجود آمده دامن زد. اینها در حالی بود که مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره بارها در سخنان خود به باز بودن درِ خانه برای مطرح کردن انتقادات تأکید داشتند.
 
در ادامه این جریان و در مردادماه، درخواستی از سوی جمعی 130 نفره از منتقدین منتشر شد که طی آن از دکتر «سریر» خواسته بودند طی جلساتی مشترک در محل خانه موسیقی، انتقادات موجود در حضور اهالی موسیقی و رسانه بررسی و پاسخ داده شود. درخواستی که پس از طرح، مسکوت ماند و ظاهراً تا کنون به نتیجه نرسیده.
 
برای پیگیری، موضوع را از «احسان عابدی» نماینده جمع منتقدین جویا شدیم: «محمد سریر، رئیس هیأت‌مدیره خانه موسیقی سه ماه است که پاسخی به درخواست منتقدان خانه موسیقی نداده و این در حالی است که او از جانب هیأت‌مدیره خانه موسیقی درخواست منتقدان مبنی بر برگزاری جلسات نقد با حضور اعضای هیأت‌مدیره را پذیرفته بود.»
 
سریر در مرداد ماه و بلافاصله پس از طرح درخواست برگزاری جلسات نقد مشترک، به احسان عابدی -نماینده منتقدین- این وعده را داده بود که از اول شهریورماه طی 5 جلسه، نقد و بررسی عملکرد خانه موسیقی با حضور هر دو طرف ماجرا صورت بگیرد؛ ولی این جلسات برگزار نشد و رئیس هیأت‌مدیره خانه موسیقی تا اینجای کار از پاسخ واضح و روشن به این تعویق سه‌ماهه سرباز زده است.
 
احسان عابدی -نوازنده نی و نماینده جمعی از منتقدین خانه موسیقی- درباره این موضوع به «موسیقی ما» توضیح داد: «اولین نامه ما 4 مرداد به خانه موسیقی ارائه شد. آنها از من خواستند تا به آنجا برویم و صحبت کنیم. در جمع منتقدین، سه نفر انتخاب شدیم تا به عنوان نماینده به ملاقات آقای سریر برویم؛ من با همراهی آقای مهدی قادری و خانم راحله فیروزی. ما در تاریخ 10 مرداد با ایشان جلسه داشتیم. آقای سریر از مطالبات ما پرسیدند و ما هم گفتیم که درخواست ما برگزاری جلساتی در نقد عملکرد خانه موسیقی با حضور طرفین ماجراست.»
 
عابدی توضیح داد که محمد سریر با «کمال میل» قبول کرد که حداقل 5 جلسه نقد در خانه موسیقی برگزار شود: «آقای سریر دو روز بعد با من تماس گرفت و گفت که هیأت‌مدیره هم مخالفتی با این جلسات ندارد. گفت که خیلی از کسانی که نامه را امضا کرده‌اند، عضو خانه موسیقی نیستند؛ ولی اشکالی ندارد و همه می‌توانند در این جلسات شرکت کنند.»
 
عابدی در این تماس تلفنی از محمد سریر می‌خواهد که چون درخواست از خانه موسیقی به شکل کتبی صورت گرفته، خانه موسیقی هم آمادگی خود را مبنی بر برگزاری جلسات نقد در خانه موسیقی به شکل کتبی اعلام کند: «اما آقای سریر گفتند که من به شما گفتم هیأت‌مدیره موافق است. نامه کتبی را رها کنید.»
 
در ادامه، قرار شد تا رئوس کلی هر جلسه و جزئیات برگزاری آن از طرف جمع منتقدین به‌صورت کتبی به خانه موسیقی اعلام شود تا خانه هم ضمن هماهنگی‌های لازم و اعلام کتبی آن، شرایط عملی شدن برگزاری جلسات نقد را فراهم سازد.
 
در تاریخ 17 مردادماه، منتقدین نامه‌ای حاوی بحث‌های مدنظر 5 جلسه نقد و بررسی خانه موسیقی را به خانه موسیقی ارائه می‌کنند و 18 مردادماه سریر به عابدی می‌گوید که این جلسات پس از تعطیلات تابستانی خانه موسیقی از شهریورماه برگزار خواهد شد؛ چیزی که در عمل اتفاق نیفتاد.
 
عابدی اضافه کرد که «وقتی با تأخیر در پاسخگویی خانه مواجه شدیم، ضمن پیگیری متوجه شدیم که آقای سریر برای سفر به خارج از کشور رفته‌اند! سفری که گویا زمان بازگشت آن برای کارکنان خانه موسیقی نیز نامعلوم بود و یا به ما گفته نشد و نتیجه این که نهایتاً تا امروز و علیرغم بازگشت ایشان از سفر نیز پاسخی از جانب خانه موسیقی و یا آقای سریر به این جمع داده نشده است.»
 
اینگونه بود که جلساتی که با توافق طرفین می‌توانست در فضای دموکراتیک و حتی دوستانه برگزار شود، در هاله‌ای از ابهام مانده و عملاً تا اینجای کار فرصتی از دست رفته محسوب می‌شود.
 
نامه‌ای که در تاریخ 18 مرداد به خانه موسیقی ارائه شد، به شرح زیر است:
 
ریاست محترم هیأت‌مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی
دکتر محمد سریر
با سلام؛
طبق مذاکره‌ی حضوری مورخ 10 مردادماه سال جاری که به درخواست کتبی جمعی از اهالی موسیقیِ منتقد انجام شده بود و توافق فی‌مابین مبنی بر برگزاری جلسات نقدِ عملکردِ آن نهاد در خانه موسیقی توسط منتقدین و مطلع کردن‌تان از کلیات هر جلسه‌ی نقد، عناوین موضوعات را به قرار زیر اعلام می‌کنیم. جزئیات در 5 گروه و زیر 5 عنوان کلی مشخص شد‌ه‌اند. این تعداد الزاماً تعداد جلساتِ نقد نیست:
 
1- خانه موسیقی؛ ساختار، اساس‌نامه و زیرساخت‌ها
2- خانه موسیقی؛ مسئولیت‌های اجرایی
3 - خانه موسیقی؛ صنف و مسائل آن
4 - خانه موسیقی؛ استقلال و کارآمدی
5 - خانه موسیقی؛ تعاونی مسکن، مشکلات و ابهام‌ها
 
با احترام، ضمن درخواست پاسخ مکتوب‌تان در خصوص تعیین تاریخ‌ها و ساعاتی که مُخل فعالیت خانه نباشد -همچنان که پیشتر هم گفته شده بود- از آنجا که این جلسات مشترک از سوی منتقدین در محل خانه و با همکاری و حضور مسئولان آن نهاد جهت پاسخگویی برگزار می‌شود، جزئیاتِ ساختاریِ نحوه برگزاری مانند مدت زمان هر جلسه، مدیریت جلسات، دعوت از مطبوعات، نحوه‌ی پرسش و پاسخِ آزاد و از این دست توسط منتقدین محترم پیش از هر جلسه جهت هماهنگی حضور و پاسخگویی کتباً به شما اعلام خواهد شد. بدیهی است در تمام موارد پنجگانه فوق، حق پاسخگویی خانه نیز بی‌هیچ تبعیض در همان جلسه رعایت خواهد شد.
 
با سپاس از حُسن همکاری شما
احسان عابدی
به نمایندگی از سوی جمع منتقدین خانه‌ی موسیقی
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 آبان 1394 - 14:50

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود عدم پاسخگویی یا بی‌اعتنایی هیأت‌مدیره؟ | موسیقی ما