برنامه یاد بعضی نفرات
 
ارکستر سمفونیک اولین کنسرت با رهبر مهمان ایرانی خود را تجربه کرد
اجرای زنده «اپرای عاشورا» برای اولین‌بار
موسیقی ما - شب گذشته تالار وحدت میزبان ارکستر سمفونیک تهران در اولین اجرای زنده «اپرای عاشورا» به آهنگسازی بهزاد عبدی و رهبر ارکستری نصیر حیدریان بود که هفت سال پیش بهروز غریب‌پور آن را تحقیق و تصحیح کرد و با بازآفرینی این قطعه، آن را به صورت اجرای عروسکی روی صحنه برد.

 «اپرای عاشورا»، سال گذشته در حالی که مدت‌ها بود ارکستر ملی و سمفونیک ما به تعطیلی کشیده شده بودند، قرار بود توسط «ارکستر سمفونیک البرز» در برج میلاد روی صحنه رود که با وجود تمرین‌های صورت گرفته، برنامه لغو شد. «اپرای عاشورا» یکی از اولین اپراهای ملی ایران بود که در سال ۱۳۸۷ موسیقی آن توسط بهزاد عبدی ساخته شد و بهروز غریب‌پور آن را کارگردانی کرد. این اپرا برای اولین‌بار به شکل عروسکی در تالار فردوسی روی صحنه رفت و پس از آن اجرا، بار‌ها به مناسبت روز عاشورا در ایران و خارج از ایران به اجرا در آمد و حالا توسط ارکستر سمفونیک تهران که مدیر هنری آن معتقد است قطعه‌ای که در جوانی درباره عاشورا نوشته - قطعه نوحه‌خوان - یکی از بهترین قطعات او است، روی صحنه تالار وحدت رفت.

علاوه بر این «ارکستر سمفونیک» شب گذشته در چارچوب برنامه «مهر تا مهر» حضور اولین رهبر مه‌مان ایرانی خود را هم تجربه کرد. نصیر حیدریان که هم‌اکنون در اتریش استاد دانشگاه موسیقی است اولین رهبر مهمان ایرانی ارکستر سمفونیک بود که حدود چهل سال پیش در ارکستر سمفونیک تهران، نوازنده ساز ترومبون بوده است. علی رهبری پس از پایان اجرای شب گذشته، روی صحنه آمد و درباره او گفت: «اینکه در عرض یک هفته بتوان چنین خروجی از ارکستر گرفت، بی‌نظیر است. ۱۸ سالی بود که کسی در ایران به فکر نصیر حیدریان نبود اما حالا او بعد از چندین سال دوری از این مجموعه به عنوان رهبر ارکستر به تهران آمده است. او امشب در کنار ما است و همه می‌دانند چنین فعالیت‌هایی تازه اول کار ما خواهد بود.»
 
  • ده پرده از عاشورا
 «اپرای عاشورا» موسیقی و اپرای ملی ما است که بر اساس آیین «سیاوش کشون» نوشته شده، آیینی که بسیاری از نسخه‌های تعزیه نیز بر اساس آن شکل گرفته‌اند. به نظر می‌آید بهزاد عبدی هم برای تولید این اثر موسیقایی برداشتی از این گونه‌های ارزشمند موسیقایی داشته است که می‌توان گفت پاسبان موسیقی ملی ما بوده‌اند. عبدی در این قطعه در عین پایبندی به اصولِ موسیقی کلاسیک، آن را بسیار ایرانی نوشته است. در واقع موسیقی ایرانی شاکله اصلی آن است و خواننده‌ها هم برای خوانش آن از دستگاه‌های ایرانی استفاده می‌کردند.

در این کنسرت، قطعه «اپرای عاشورا» در ۱۰ پرده موسیقایی روی صحنه رفت که پرده اول «آغاز»، پرده دوم «بارگاه یزید»، پرده سوم «ملائک»، پرده چهارم «خانه شمر»، پرده پنجم «وداع»، پرده ششم «حر»، پرده هفتم «بارگاه ابن زیاد»، پرده هشتم «شهادت حر»، پرده نهم «شادمانی دربارگاه ابن زیاد» و پرده دهم «پایان» آثاری بودند که برای مخاطبان اجرا شدند. در این اپرای ملی، برخی از خوانندگان به سبک و سیاق آواز ایرانی و برخی به شیوه آواز کلاسیک که در برخی صحنه‌ها به سمت نقالی‌خوانی هم می‌رفت، به اجرای برنامه پرداختند.

علی یاری‌پور (محتشم کاشانی)، مهدی جاور (یزید)، سهیل متین (شمر)، آرمین بحیرایی (جبرئیل)، هانیه قلی بیکیان (همسر شمر)، کیمیا خانزادی (سکینه)، رازان تیران (رقیه)، هادی فیض آبادی (امام حسین)، علیرضا مهدی‌زاده (حر)، مهدی امامی (عباس)، سجاد پورقناد (عمر)، محمد وزیری (مصعب) و عامر شادمان (ابن زیاد) خوانندگان ارکس‌تر سمفونیک تهران در «اپرای عاشورا» بودند که طبیعتا در چنین برنامه‌ای نقش مهمی را هم بر عهده داشتند. این اپرا در واقع گونه معاصر سازی شده تعزیه است و معمولا تعزیه‌خوانی به دلیل اینکه با نمایش همراه است، اجرا کننده بهتر و بیشتر می‌تواند حس اثر را به بیننده منتقل کند، تا جایی که ممکن است حتی تمام توجه تماشاگر را از آواز به حرکات خود معطوف کند اما در این برنامه که به صورت کنسرت روی صحنه رفت - نه به صورت اپرا - خواننده صرفا با «صدای» خود باید این حس و حال را در مخاطب برمی‌انگیخت که شاید بتوان گفت به نسبت اجرای موسیقایی ارکس‌تر سمفونیک، خیلی نتوانستند در این کار موفق شوند.

پیش از این موسیقی اپرای عروسکی عاشورا توسط گروه کر، ارکستر ناسیونال اوکراین و گروه ارکستر سمفونیک تهران اجرا شده بود که محمد معتمدی و مصطفی محمودی از جمله خوانندگان این اثر بودند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 مهر 1394 - 11:21

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اجرای زنده «اپرای عاشورا» برای اولین‌بار | موسیقی ما