برنامه یاد بعضی نفرات
 
پنج شنبهٔ گذشته ۹ مهر ساعت ۶ عصر بارانی و در هوای دل انگیز تهران
آنپلاگد رضا مهدوی در مکتب تهران برگزار شد
موسیقی ما - پنج شنبهٔ گذشته ۹ مهر ساعت ۶ عصر بارانی و هوای دل انگیز تهران «استودیو مکتب تهران» (کافه کتاب) شاهد برگزاری یکی دیگر از سلسله برنامه‌های موسیقایی به اجرای سنتور نوازی با عنوان آنپلاگد «رضا مهدوی» بود که با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شد.

مهدوی دربارهٔ این اجرا می‌گوید: «آنپلاگد به لحاظ واژه‌ای یعنی «دوشاخه را از برق بکش». اصولا اجرای بدون تجهیزات برقی را به‌طور بداهه شامل می‌شود. یک رسم قدیمی است که نوازندگان و گروه‌های مطرح در کافه‌های مهم دنیا به‌خصوص در اروپا یک اجرای بدون تجهیزات پیشرفته و تکنولوژیک را به طوردوستانه برای مردم به‌صورت رایگان اجرا می‌کنند، مثلا وودی آلن هر از چند گاهی در کافه‌ای خوش نام ساکسیفون می‌نوازد.»

در گذشته‌ها، ما ایرانیان نیز چنین فرهنگی را داشته‌ایم مثل اجرای آشیق‌ها در قهوه‌خانه‌های آذربایجان یا بخشی‌ها در خراسان یا روحوضی‌ها و تا‌تر موسیقی‌های قهوه‌خانه‌ای در تهران و اکنون اینگونه اجرا‌ها به همت و تلاش و حمایت مدیر «مکتب تهران» در حال انجام شدن است، به همین خاطر است که «مهدوی» می‌گوید: «در این روزگار وانفسای موسیقایی که همه چیز را تحت الشعاع مسایل اقتصادی قرار داده یا ندیدن ساز از تلوزیون که منجر به بی‌احترامی به ساحت معنوی موسیقی اصیل ایرانی شده شرایطی فراهم آورد تا این صمیمیت و نشاط سالم از طریق موسیقی در بین اقشار فرهنگی و دوستدار اصالت‌های ایرانی بیش از پیش رونق بیابد.»

در این اجرای بداهه، سنتور نوازی رضا مهدوی را، محسن آقایی با تنبک همراهی می‌کرد. این در حالی است که موسسهٔ «راوی» با مدیریتِ مهدوی، در نظر دارد، آثار برگزیدگان جشنوارهٔ جوان را منتشر کند. او در این باره پیش از این توضیح داده است: ‌» در جشنواره‌ها نفرات اول تا سوم به‌عنوان برنده اعلام می‌شوند و این انتخاب، بر مبنای نظر داوران است. البته ما هم به نگاه داوران احترام می‌گذاریم و آن‌ها را دارای صلاحیت اخلاقی و علمی می‌دانیم، اما به هر حال همیشه درصدی خطا وجود دارد و من برای اجرای این طرح، نفرات اول تا ششم را به‌عنوان نخبه در نظر می‌گیرم و از آن‌ها حمایت خواهم کرد.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 مهر 1394 - 00:48

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

دوشنبه 13 مهر 1394 - 09:33

حرکت ارزنده ایست آنپلاگد توسط موسیقی دانان ایرانی همه گیر بشه . خوشبختانه استاد مهدوی همیشه در کارهای نوآورانه و حمایت گرایانه و امر خیر دست به نقد هستند . باید به مکتب تهران تبریک گفت . واقعا روزگاری شده که موسیقی مدرن و الکترونیک فضا رو اشغال کرده و نیاز به این اجراهای صادقانه بیشتره...

سه شنبه 14 مهر 1394 - 21:15

خيلي خوبه آفرين هرچه از اين نوع أجراها زياد بشه به نفع موسيقي مظلوم آكوستيكه . استاد مهدوي آفرين بر شما كه چند وجهي هستيد و خستگي ناپذير ، اگر اطلاع رساني درست انجام ميشد توفيق ديدن آنپلاگد سنتور نوازي چيره دست شما را ميداشتيم.

شنبه 18 مهر 1394 - 07:12

سلام و خسته نباشيد به سايت وزين موسيقي ما كه مطالب متنوع و اطلاع رسانيهاي جذاب داره . درود بر مكتب تهران جناب استاد جلال تهراني كه آنپلاگد رو داره در فرهنگ ايروني جا مياندازه و درود بر استاد رضا مهدوي كه پيشگام چنين حركت شايسته اي شدن . سنتور نوازي كه خاطره ي خوش اجراهايش را با استاد أمير بيداريان فراموش نخواهيم كرد كه با تكنيكهاي منحصر و محيرالقول مردم رو به وجد و نشاط ميرسوند كه تا لحظه ها بي اختيار تشويق ميكردند...

دوشنبه 18 آبان 1394 - 07:34

آنپلاگد موضوع جالبي است كه ميتواند توسعه بيابد و فضاي موسيقي سالمي را در محافل عمومي كوچك إيجاد كند . موسيقي بگونه اي در كشور ما تحريم است و كنسرتها هم دست عده اي خاص هست كه مافيا مينامندشان . اميدوارم مكتب تهران و حتي ديگر ناشران و مراكز فرهنگي دست به اين كار فرهنگي بزنند . من اجراي اقاي مهدوي را شاهد بودم و ميديدم احساس مخاطبان را در حال اجراي صميمي ايشان كه حقيقتا خود من را هم به وجد آورده بود . البته ايشون از سرشناسان حرفه تكنوازي و بداهه نوازي هستند.

سه شنبه 15 دی 1394 - 19:46

چرا ديگه آنپلاگد ادامه پيدا نكرد ؟ آيا هنرمندان ادامه ندادند يا كافه كتابها و كافي شاپها ؟ در هر صورت خيلي جذاب و ديدني و شنيدني بود اين چند تايي كه ديدم .

جمعه 25 دی 1394 - 20:45

دوشاخه را از برق بيرون بكش . جالبه خارجيها به اين درك رسيده اند كه در كنار موسيقي هاي تمام برقي پاپ و رآك و متآل و ترنس و غيره به فكر آنپلاگد ميافتند در صورتي كه تا سالها پيش بزرگان موسيقي مشرق زمين بدون ميكروفون و بلندگو أجرا ميكردند . درود بر استاد رضا مهدوي كه أحيا گر اين سنت بجا شده است . اميد كه ادامه پيدا كند .

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آنپلاگد رضا مهدوی در مکتب تهران برگزار شد | موسیقی ما